Nekromanti Detektiv?

Baron

Veteran
Finns det någon som har intresse för detektivspelande? Jag kommer ihåg att Call of Cthulu och Chock lämpade sig ganska mycket för det. Jag skulle gärna vilja spela några engångsäventyr i 30tals miljö, där de övernaturliga inslagen är små och subtila och det mesta går att förklara på annat sätt. Problemet med detektivrollspelande är all detaljrikedom som fodras, följdaktlkigen undrar jag också om det är någon som intresserar sig för en gemensam ansträngning? mvh

Ambition

Veteran
Jag har själv länge önskat delta i ett detektiväventyr, precis som du säger så misstänker jag att detaljrikedomen borde vara väldigt hög och det har hållit mig från att ens försöka. Jag skulle vara väldigt intresserad av att höra hur ett sådant arbete gick framåt även om jag kanske inte skulle kunna deltaga i det själv.

Bra tänkt.

/Dennis

Storuggla

Champion
Det vore ju apkul med ett sådant försök, kruxet som jag stött på är antalet spelare. I en klassisk detektivrulle/bok är det en privatsnok. En. Räkna tjommarna och töserna runt bordet nu va... tyvärr. Det blir krux. Men jag skulle gärna göra ett försök. ^_^

Storuggla, gillar Marlowe

Ghoulz

Swordsman
James Ellroy har iofs moderniserat det där lite genom att i stort sett genomgående i sina senare böcker (L.A.-kvartetten och de två första delarna av 60-talstrilogin) ha tre hvudpersoner som förr eller senare sammanstrålar och börjar samarbeta. Det funkar. Kolla på Sjöwall-Wahlöö (hur fan det nu skrivs och stavas). Ett gäng figurer lsöer fallet tillsammans. Svenskt och bra.

Hammett är f.ö. helt i klass med Chandler... och Elmore Leonard är jävligt bra för inspiration till kriminalrollspel.

Storuggla

Champion
Därför att Lovecraft inte är deckare, Lovecraft är skräck. (neeej, "Enya är inte rave"-flashbacks)
En bra deckare innehåller en kaxig privatsnok och replikskiften som:
"What's your business here?"
"That's none of your business."
"I could make it my business."
"You wouldn't like it, the pay stinks."

eller dylikt. Sådant sker inte i Lovecrafts grejjer du! ^_^

Storuggla, som diggar Lovecraft också

walium

Ganska töntig, faktiskt
""What's your business here?"
"That's none of your business."
"I could make it my business."
"You wouldn't like it, the pay stinks.""

Häftigt! Kom du på det själv eller? Något som kan vara viktigt att tänka på är att detektiver skiljer sig en del åt beroende under vilken tidsperiod som man spelar.

Ghoulz

Swordsman
Skilja sig?

Det är iofs rätt kul med nedgångna privatdeckare i London 1890 kontra excentriska överklassdeckare på lyxtåg 1980. Metoderna kanske blir aningen annorlunda (men det kan vara kul om de förblir desamma trots allt) men crossover med kända klichéer är kul i sammanhanget.

Storuggla

Champion
Häftigt! Kom du på det själv eller?

Det exemplet kan jag tyvärr inte ta äran för, den tillfaller Raymond Chandler. Saxat ur The Big Sleep, en konversation mellan Philip Marlowe och gangstern Eddie Mars. Marlowe är om inte annat arketypen av en uppkäftig detektiv, har alltid en rapp kommentar redo.

Storuggla, rulltårta