Vlad Tepes Draculea
Veteran
Jag gillar verkligen hur du tänker här. Det ligger också väldigt nära hur vi spelar i min grupp, fast vi spelar i en spelvärld där variationen på teknologisk nivå i olika samhällen är stor. Mycket större än i Neogames Mundana. Mina inlägg har säkerligen tangerat gränsen för att vara OT och för det ber jag om ursäkt. Jag blev så engagerad av den intressanta diskussionen med Krank att jag nog glömde bort trådstartens formulering. Tack för ditt tålamod med att vi fått ta ut svängarna lite. Mycket av det vi har i "verktygslådan" i min kampanj för att ta till bruk i detektiv-äventyr är som du beskriver "Ingen särskilt avancerad teknologi utan bara ett modernt sätt att tänka.". Och anakronismer kan vara både underhållande och användbara. :grin:Idén i det andra diskussionsspåret - att skita i att miljön är lågteknologisk för att skapa bättre förutsättningar för detektivmysterier - är bra, men det är lite av en fusk-utväg eftersom den inte adresserar grundproblemet. Jag antar att medelvägen är att inkludera anakronismer så länge de känns någorlunda historiskt korrekta.
Typ: att föra detaljerade register över vilka som bosatta i en stad eller teckna fantombilder eller efterlysningar är anakronistiskt, men kräver ingen särskilt avancerad teknologi utan bara ett modernt sätt att tänka.
Sedan bör ju hela spelgruppen kunna acceptera dem också, naturligtvis.
Vissa saker kan man vilja ha med i ett äventyr, men det förhindras av att det blir på tok för anakronistiskt. Jag såg en film en gång där en advokat hade en film inspelad, där en av hans klienter framträdde för att berätta en otäck historia om vad han varit med om. Jag älskade idén, men kunde inte använda den rakt av. Spelmiljön var just då An-Thalamur i riket Thalamur på Mundana. Min lösning blev att låta alverna ha kommit på en magisk metod att lagra ett inspelat meddelande i en så kallad "lagringskristall". Jag "uppfann" tre olika grader av dem också. Den första nivån lagrar endast ljud. Den andra nivån ljud och bild i svartvitt. Och den tredje ljud och bild i färg. Dessa kristaller är förståss vansinnigt dyra och svåra att få tag på också. Såhär efteråt (tänkte inte på det just då) var jag troligen på något vis påverkad av en mycket likartad idé i stålmannen-filmerna. Jag insåg det då jag såg den senaste med barnen. Jag hade dock "glömt" att jag sett detta på film, men troligen låg det kvat i det undermedvetna. Men det är en bisak. Kanske just denna lösning inte alls skulle passa dig alls, men den illustrerar iallafall ett sätt att lösa sådana problem på. Spelar du i en värld där magi inte finns är väl den enklaste lösningen att helt enkelt låta klienten ha efterlämnat en dagbok. Den lösningen hade i och för sig fungerat rätt väl i mitt fall också, men jag hade även framtida scenarier i åtanke, där ett brott kan ha spelats in med en lagringskristall, till exempel. Inspelningen i sig utgör alltså bevismaterial. Då duger inte lösningen med en dagbok lika bra.
Tre Solar: har du några exempel på konkreta problem i din kampanj du vill att vi hjälper dig att fundera ut lösningar på?; så posta gärna dem i tråden.
Jag skall se om jag kan finna bra exempel på det du efterlyser i mina gamla äventyr.