Nekromanti Detektivspelet.

Man Mountainman

Storsvagåret
Alla kommer ihåg Boondock Saints, va? När detektiven undersöker brottsplatsen, och varje gång han hittar en ledtråd så får man se en flashbackscen till när brottet faktiskt utfördes?

Jag fick en idé till ett samberättarspel som skulle fungera såhär. Basically så har varje spelare en rollperson som är en detektiv, och en rollperson som är en brottsling. Ett brott har begåtts, och spelmötet börjar med att detektiverna undersöker brottsplatsen. De hittar några ledtrådar, och lägger fram en teori, och...

...VIPS, så byter man scen, och nu är det en flashback till när brottet begicks. Spelarna byter till sina brottslings-rollpersoner, och spelar ut hur brottet gick till. De får agera fritt inom ramarna för den teori som har framlagts av detektiven. Sen hoppar man tillbaka till "nutiden" igen och fortsätter med utredningen. En annan detektiv kan nu lägga fram en konkurrerande teori, varpå man gör en ny flashback och spelar ut scenen igen, denna gång enligt de nya ramar som fastställts av den andra detektiven.

När detektiverna är eniga så fortsätter deras utredning. De undersöker fler ledtrådar, åker runt och intervjuar misstänkta och vittnen etc. Sen lägger någon fram en ny teori som passar in i pusslet, och vips, flashback igen, och så håller man på sådär tills brottet är fullständigt utrett och man kan haffa brottslingarna.

Tankar?

/Kalle

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag funderade en gång för länge sedan på att göra ett dogmaspel som skulle heta SKL: Linköping* där man spelar rättstekniker som i bästa CSI-stil hittar ledtrådar, lägger fram en teori för hur brottet gick till, hittar nya ledtrådar, lägger fram en ny teori, och så vidare, tills brottet är löst. Det var exakt så långt jag kom i de funderingarna. Du har uppenbarligen tänkt längre än jag, och det du säger verkar vettigt. Det här inlägget tillför inte så mycket. Jag ville mest säga Heja! :gremwink:

/tobias

*Statens Kriminaltekniska Laboratorium för den som inte visste det.

Man Mountainman

Storsvagåret
Min idé är inte egentligen särskilt avhängig innehållet, det vill säga bakgrundsfluffet med detektiver och brottslingar. Poängen är istället formen — syftet med spelet är att utforska två tekniker som jag taggat lite på på sistonde, nämligen dels idén med stratifierade narrativ (som jag snackade om i en tidigare tråd), dels idén att spela om samma scen flera gånger, med vissa ändringar. En tråd på Story-Games gav ytterligare inspiration.

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt
Som sagt

Jag tycker att det påminner en del om Nostalgi, men det kan säkert Snigel och Yassilus berätta mer om.

Sedan kan jag tycka att det borde finnas någon form av begränsning för hur många gånger en scen fick spelas om och hur långa utredningarna skulle vara. Jag gillar dock grundupplägget.

Quadrante

Grisbonde
liknar Dagens huvudnyheter RPG [ANT]

Det liknar upplägget och tanken bakom dagenshuvudnyheter rollspelet, med den skillnaden att man där är reportrar och undersöker inför en artikel. Artikeln är redan färdig så långt som rubrik och ingress, själva artikeltexten ska rollspelas fram. Man turas om att berätta handlingen, men historien kan revideras av att andra spelare åberopar "hörsägen" och ändrar, "intervjuer" osv...

Kanske något att sno...

Nyckelord alltså?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det där låter som ett fruktansvärt intressant upplägg i mina ögon. Jag associerar dels till CSI och liknande serier, där det skulle fungera utmärkt, men också till spel som Baron Münchaussen. Jag tänker mig mycket samberättande och frihet i berättandet.

Hade jag bara spelare som faktiskt gillade att vara kreativa på det här sättet skulle jag direkt vilja sätta ihop en kampanj på de där principerna. Bravo!

Man Mountainman

Storsvagåret
Ska det vara kompetitivt?

Okej, nu har jag försökt sätta mig och göra allvar av den här idén, och jag stötte snart på en fundering: ska spelet ha ett element av konflikt mellan spelarna? Eller spelarna mot spelledaren? Sådant brukar kunna skänka en dynamik till ett rollspelsscenario som kan saknas om spelet bara handlar om att alla ska pluttenutt-samberätta i ett enda stort kramkalas.

Vad skulle detta tävlingsmoment gå ut på, i sådana fall? Att få gehör för sina teorier? Att komma på den roligaste teorin (avgjort av en omröstning)?

Eller tycker ni att hela idén med ett tävlingsmoment suger?

/Kalle

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Ska det vara kompetitivt?

Eller tycker ni att hela idén med ett tävlingsmoment suger?
Det tycker jag. Men jag brukar vara i minoritet i såna här frågor.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ni får gärna motivera :) [ANT]

Alltså, motivera mer specifikt än "jag tycker tävlingsmoment suger i allmänhet". Tycker ni att det skulle passa extra dåligt i det här spelet och i sådana fall, varför?

/Kalle

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Ni får gärna motivera :) [ANT]

Nej, i mitt fall är det enbart en fråga om att jag är föga intresserad av att ägna mig åt tävlingsmoment i rollspelande. Det är inte så att det här spelet skulle lida några särskilda förluster av det -- utom då förlusten av mig, vilket visserligen är hårt nog.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Ska det vara kompetitivt?

Jag tycker det kan vara rätt kul att man kan "vinna". Det behöver dock inte betyda att man måste tävla mot varandra. Vi testade ju 1001 Nights i Lule en kväll och där har man ju mål att uppfylla; hålla sig säker, fly palatset samt ett personligt mål. Det kändes liksom som att vinna när det man satsat mest på (i mitt fall det personliga målet) uppfylldes. Något sådant skulle kunna vara kul men då är vi väl nästan inne på dramat runt om utredningen antar jag... jag har inte tänkt igenom det hela nåt vidare men jag tänkte jag skulle sparka in tanken i alla fall.

Man Mountainman

Storsvagåret
Bra poäng

Jag tycker det kan vara rätt kul att man kan "vinna". Det behöver dock inte betyda att man måste tävla mot varandra.
Det har du helt rätt i. Intressant nog uppstod den här idén delvis som en följd av en diskussion på Story-Games med Meguey Baker, upphovsman till 1001 Nights. Jag tror definitivt att en sån variant skulle kunna funka i det här spelet. Man skulle rentav kunna utnyttja dynamiken som uppstår i motsättningen mellan ens två rollpersoners respektive mål. Konflikten kan rentav ligga mellan två rollpersoner som tillhör samma spelare. Man kan vidare skilja på sociala och profesionella mål — sociala mål rör relationerna mellan rollpersonerna, profesionella handlar om målet med utredningen/brottet.

Sodivra

Champion
Re: Bra poäng

Konflikten kan rentav ligga mellan två rollpersoner som tillhör samma spelare.

Abso-freaking-lutely. Du har ju en naturlig konflikt i hela konceptet (skurkarna vill inte åka fast). Använd den!

Jag skulle kunna utveckla, men tyvärr så är du för långt ner på min kompislista just nu. Tyvärr.

Quadrante

Grisbonde
lite sent men..

Spelet är inte så mycket för världen, tanken var mer att du kunde tänkas använda dig av nyckelord/kodord som en del av spelmekaniken...