Detta inlägg kommer med all säkerhet att bli fragmentariskt och fyllt av Åsikter. Läs det på egen risk.
Så igår lirade jag och grabbarna helt oförberett. Eftersom jag nyligen blivit helt såld på orakler, och tycker att det är det coolaste sedan konfliktresolutionen, så surfade jag in på Abulafia och klickade på "Random generator" tills jag fick fram ett orakel. Det slumpade sig att det blev Warhammer 40k-oraklet, men vi konverterade det till Mutant Chronicles, som vi alla kände till bättre. Det rockade.
Ovanstående har inget med ämnet att göra (jag sade ju att det skulle bli fragmentariskt). Jag ville bara peka på hur orakler är så djävla häftiga, och alla borde använda dem, eftersom när man spelar utan förberedelser så blir det bättre än när man förberett sig som spelledare (det där var alltså en av de fruktade Åsikterna).
Nå, efter att vi spelat så satt vi och snackade litet grand, och konstaterade att vi skall lira litet i Chronopia, för det är så förbannat häftigt. Jag har knappt någonsin öppnat boken, men jag var sugen på att spelleda, så jag anmälde mig frivillig att göra just detta. Så idag har jag lusläst Chronopia. Och jag har insett något.
Chronopia suger, och Mutant: Undergångens arvtagare rockar.
Fast det är nu bara en specifik aspekt jag tänker på. Chronopiavärlden är hur cool som helst, trots att det bara är Sveriges svar på Warhammer. Men, det som suger är att Chronopiaboken presenterar i runda slängar tjugo olika rollpersoner ooch säger "Titta, så många olika rollpersoner du kan spela! Välj en av dessa!" Mutant, däremot, säger inte något liknande. Vad jag klagar på är alltså raserna och Husen och allt det där i Chronopia. Boken säger "Det här Huset är såhär, och medlemmar av det Huset är på det här viset". Det är precis som i standardfantasyn, fast med fler alternativ. Men brukar kunna välja mellan alver, som är såhär, och dvärgar, som är sådär, och så vidare. Visst, du kan välja att bryta mot arketypen, men den finns där, och den suger. Du gör då inte en alv, du gör en alv som inte skjuter båge (!). Liksom, man definierar rollpersonerna i hur de förhåller sig till arketyperna. Egentligen är jag nog avigt inställd till att de får grundegenskapsmodifikationer, också.
Flera spel lider av detta. Vampire suger. Fading Suns suger. Shadowrun suger (fast inte lika mycket, för där är alla raserna typ människor). Mutant: UA suger dock inte. Där har vi också olika "raser", men de är mycket snyggare definierat. Det är stor skillnad mellan att spela människa, robot och mutant, men det är inte så att alla mutanter är på ett visst sätt, och alla robotar är på ett visst sätt. Spelet undviker skickligt att stereotypifiera de olika klasserna, med ett halvt undantag för psimutanterna, men de är fortfarande ganska individuella. Därför rockar M:UA, medan Chronopia suger.
Fast Chronopia är fortfarande skithäftigt, men jag måste nog modda världen något för att få det intressant. Alvhusen är ju så platta att de knappt ens är tvådimensionella. Jag läste om Hus Koth och tänkte bara "Nej, nej! Töntigt, tråkigt, blä!". Men hur skall jag få bort det här? Det mest uppenbara sättet är väl att tolka beskrivningarna som fördomar. Koth-alver (jag snackar mest om alver här, för jag har inte kommit längre) är i själva verket inte onda magiker, det är bara den bild man har fått av dem. Då och då dyker det upp en ond magiker som förstärker stereotypen i allas sinnen, men de flesta är som alver är mest (vilket är som människor, fast med längre perspektiv på saker och ting) och tvingas leva med de här stereotyperna. En Koth-alv är generellt sjysst, men så fort han gör något som kan tolkas som ondskefullt så säger alla "Ah, ja, se, han är Koth-alv".
Alltså, inte den tråkiga "De flesta är sådär, men det finns de som bryter mot mönstret", vilket känns närapå rasistiskt. Istället är det helt enkelt så att folk säger "Negrer Orcher är dumma" och så blir det så folk ser dem. Och när en orch visar tecken på intelligens så är han antingen en tränad hund, eller undantaget som bekräftar regeln. Därför kommer jag nog att ta bort de flesta grundegenskapsmodifikationerna, också. Om spelarna går med på det. Vissa saker kvarstår, som att troll är stora och starka och dumma (inte av naturen, utan för att de är typ lobotomerade).
Det här betyder att min Chronopiakampanj kommer att ha temat rasism och stereotyper, vilket jag diggar. Jag funderade nämligen på vad jag skulle ha för tema, och tänkte fråga folk här på forumet "Vad handlar Chronopia om?"; men nu har jag moddat världen litet, så vad den än handlade om tidigare, så handlar den nu om rasism. Det innebär att jag kommer att spela ut det på högsta växeln, och jag tror att det kommer att bli tänkvärt. Om någon gör en dvärg som är bra på att köpslå, så kommer han att få lida, eftersom alla köpmän han möter kommer att säga "Nä, jag tänker inte förhandla om priset med honom. Jag säljer bara till alven." Det skall alltså inte handla om att vissa tycker illa om alver, utan att alla kommer att utgå ifrån att alven är smidig som en katt, beräknande och känslokall, och så vidare. Och gör någon en högländare så kommer det första jag skickar mot honom att bli ett gäng ungar som hört talas om högländare och börjar fingra på hans svärd (enligt boken är detta en akt som kräver blodig vedergällning).
Så igår lirade jag och grabbarna helt oförberett. Eftersom jag nyligen blivit helt såld på orakler, och tycker att det är det coolaste sedan konfliktresolutionen, så surfade jag in på Abulafia och klickade på "Random generator" tills jag fick fram ett orakel. Det slumpade sig att det blev Warhammer 40k-oraklet, men vi konverterade det till Mutant Chronicles, som vi alla kände till bättre. Det rockade.
Ovanstående har inget med ämnet att göra (jag sade ju att det skulle bli fragmentariskt). Jag ville bara peka på hur orakler är så djävla häftiga, och alla borde använda dem, eftersom när man spelar utan förberedelser så blir det bättre än när man förberett sig som spelledare (det där var alltså en av de fruktade Åsikterna).
Nå, efter att vi spelat så satt vi och snackade litet grand, och konstaterade att vi skall lira litet i Chronopia, för det är så förbannat häftigt. Jag har knappt någonsin öppnat boken, men jag var sugen på att spelleda, så jag anmälde mig frivillig att göra just detta. Så idag har jag lusläst Chronopia. Och jag har insett något.
Chronopia suger, och Mutant: Undergångens arvtagare rockar.
Fast det är nu bara en specifik aspekt jag tänker på. Chronopiavärlden är hur cool som helst, trots att det bara är Sveriges svar på Warhammer. Men, det som suger är att Chronopiaboken presenterar i runda slängar tjugo olika rollpersoner ooch säger "Titta, så många olika rollpersoner du kan spela! Välj en av dessa!" Mutant, däremot, säger inte något liknande. Vad jag klagar på är alltså raserna och Husen och allt det där i Chronopia. Boken säger "Det här Huset är såhär, och medlemmar av det Huset är på det här viset". Det är precis som i standardfantasyn, fast med fler alternativ. Men brukar kunna välja mellan alver, som är såhär, och dvärgar, som är sådär, och så vidare. Visst, du kan välja att bryta mot arketypen, men den finns där, och den suger. Du gör då inte en alv, du gör en alv som inte skjuter båge (!). Liksom, man definierar rollpersonerna i hur de förhåller sig till arketyperna. Egentligen är jag nog avigt inställd till att de får grundegenskapsmodifikationer, också.
Flera spel lider av detta. Vampire suger. Fading Suns suger. Shadowrun suger (fast inte lika mycket, för där är alla raserna typ människor). Mutant: UA suger dock inte. Där har vi också olika "raser", men de är mycket snyggare definierat. Det är stor skillnad mellan att spela människa, robot och mutant, men det är inte så att alla mutanter är på ett visst sätt, och alla robotar är på ett visst sätt. Spelet undviker skickligt att stereotypifiera de olika klasserna, med ett halvt undantag för psimutanterna, men de är fortfarande ganska individuella. Därför rockar M:UA, medan Chronopia suger.
Fast Chronopia är fortfarande skithäftigt, men jag måste nog modda världen något för att få det intressant. Alvhusen är ju så platta att de knappt ens är tvådimensionella. Jag läste om Hus Koth och tänkte bara "Nej, nej! Töntigt, tråkigt, blä!". Men hur skall jag få bort det här? Det mest uppenbara sättet är väl att tolka beskrivningarna som fördomar. Koth-alver (jag snackar mest om alver här, för jag har inte kommit längre) är i själva verket inte onda magiker, det är bara den bild man har fått av dem. Då och då dyker det upp en ond magiker som förstärker stereotypen i allas sinnen, men de flesta är som alver är mest (vilket är som människor, fast med längre perspektiv på saker och ting) och tvingas leva med de här stereotyperna. En Koth-alv är generellt sjysst, men så fort han gör något som kan tolkas som ondskefullt så säger alla "Ah, ja, se, han är Koth-alv".
Alltså, inte den tråkiga "De flesta är sådär, men det finns de som bryter mot mönstret", vilket känns närapå rasistiskt. Istället är det helt enkelt så att folk säger "
Det här betyder att min Chronopiakampanj kommer att ha temat rasism och stereotyper, vilket jag diggar. Jag funderade nämligen på vad jag skulle ha för tema, och tänkte fråga folk här på forumet "Vad handlar Chronopia om?"; men nu har jag moddat världen litet, så vad den än handlade om tidigare, så handlar den nu om rasism. Det innebär att jag kommer att spela ut det på högsta växeln, och jag tror att det kommer att bli tänkvärt. Om någon gör en dvärg som är bra på att köpslå, så kommer han att få lida, eftersom alla köpmän han möter kommer att säga "Nä, jag tänker inte förhandla om priset med honom. Jag säljer bara till alven." Det skall alltså inte handla om att vissa tycker illa om alver, utan att alla kommer att utgå ifrån att alven är smidig som en katt, beräknande och känslokall, och så vidare. Och gör någon en högländare så kommer det första jag skickar mot honom att bli ett gäng ungar som hört talas om högländare och börjar fingra på hans svärd (enligt boken är detta en akt som kräver blodig vedergällning).