Nekromanti Diagonalförflyttning i spel med strid på rutnät

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Som alla vet(???) tycker jag inte om att använda spelplan och miniatyrer i rollspel men jag kom ändå på en regel som såna grupper kan använda och jag skriver den här så kan ni göra vad ni vill med den.

Det går att flytta diagonalt men inte om man precis har flyttat diagonalt. (Detta innebär att du kanske behöver flytta NE, N, NE, E, NE, N osv om du vill till nordöstra delen av spelplanen.) Tycker detta är enklare än många andra system jag sett för att lösa
1.41421...-problemet. Min regel approximerar 1.33... vilket... good enough for gaming!

Som sagt, take it or leave it.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Personligen brukar jag vara så pass casual i mitt gejmande så att jag aldrig riktigt orkat bry mig om detta mer än att jag varit pro diagonalförflyttningar generellt men din lösning är ju faktiskt ganska elegant! :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Edit never mind jag hade rätt från början, räknade lite mera
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om man anser att den ökade realismen är värd det ökade mecket, kör med regeln från D&D3: varannan diagonal kostar 1, varannan kostar 2.

Alternativt: kör med hexar i stället.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag såg den men jag tyckte min var enklare än att behöva räkna det som kostnad. Men jag tänker inte prova för jag har inga planer att köra denna typ av spel själv. Testa själva
 
Top