Nekromanti Diana, Warrior Princess

Nightowl

Champion
Ett annat nytt smalt spel jag måste skaffa när jag får möjlighet, om inte annat för att sparka Vitulv i gonaderna (bildligt talat).

Spelets skapare Marcus Rowland beskriver det så här:
The advert I usually use for games at cons begins "It was a time of myth
and legends... known as the twentieth century... mankind called out for
a champion... she was Diana, Warrior Princess!"

Think of our world dramatised by someone a few thousand years in the
future who has the same respect for history, geography, and plausibility
we see in such historical dramas as "Robin, Prince of Thieves," "Xena,
Warrior Princess," and "The Wild Wild West," with various figures from
around this period (give or take a few hundred years) around at the same
time. Britain is ruled by Queen Elizabeth, whose son is Bonny Prince
Charlie. The neighbouring kingdoms include England (ruled by Queen
Victoria and Prince Albert Einstein) and Scotland (ruled by Mary, Queen
of Scots). The world's leading physician is Joe Louis Pasteur, while
America is run by Emperor Norton, with rival kingdoms run by the
military dictator Uncle Sam and religious leader King Martin Luthor.
Nell Armstrong piloted the first mission to the moon, but the rescue
mission flew in Stevenson's Rocket. There are Indians on the warpath in
America, mostly Sikhs.

Principal characters include charismatic princess Diana who uses the
Mystic Power of Royalty to fight the evil war-god Landmines, loyal
sidekick Fergie, barbarian hero Red Ken, riverboat gambler Wild Bill
Gates, and so on. Lots of very bad jokes, some good (I hope) points
about how history gets mucked about by entertainment, and the inevitable
disclaimers, e.g. "No rabid coypu were harmed in the making of the
episode; however, large quantities of grapes were accidentally
squashed."

The game system is VERY cinematic, involving vast quantities of 6-sided
dice and rules which reward implausibly complex actions; it's pretty
simple and I want to encourage people to buy the game so I'm not going
to give all the details.

Above all else, it's moderately cheap; $14.95 or 9.95 pounds. It may
already be available from Amazon etc., and full details are on the
Heliograph Inc. web site

http://www.heliograph.com

Troberg

Sinister eater
Spontan gissning är att det funkar som tex MWWG. Kul att läsa, svårt att spela.

Nightowl

Champion
En skillnad är att MWWG inte direkt är skrivet för att spelas, medan Rowland (som jag litar ganska mycket på eftersom jag sett andra grejer han gjort) hävdar att spelsystemet mer är avsett att faktiskt användas.

Och hej, skulle inte DU vilja stoppa den galne Kung George II Bush genom att kasta ned en kopia av en japansk skräckfilm i en vulkan..?

:gremwink:

Erik

Troberg

Sinister eater
En skillnad är att MWWG inte direkt är skrivet för att spelas, medan Rowland (som jag litar ganska mycket på eftersom jag sett andra grejer han gjort) hävdar att spelsystemet mer är avsett att faktiskt användas.
Alltså, spelsystemet i MWWG är fullt spelbart. Det som inte funkar i längden är konceptet. Det finns liksom bara så många skämt inom konceptet (och 75% av dem är olämpliga om man har kvinnliga spelare i gruppen...).

På samma sätt tror jag att DWP skulle vara kul ett tag, men det är svårt att hålla en konstant rolig nivå i längden. Efter ett tag så tar antingen klicheerna slut eller så blir de för klicheaktiga för att vara roliga.

Och hej, skulle inte DU vilja stoppa den galne Kung George II Bush genom att kasta ned en kopia av en japansk skräckfilm i en vulkan..?
Men... Men... Jag tycker ju om japansk monsterfilm... Kan jag få kasta ner DVD-versionen istället, min DVD-spelare är ändå död?

Vänta litem det där var en kuggfråga! Kommer han att bita av mig handen för att sedan trilla ner i vulkanen? I så fall vill jag nog hellre hitta en annan lösning!

Nightowl

Champion
Alltså, spelsystemet i MWWG är fullt spelbart.
Jag sade inte att det var ospelbart, men vad jag minns var mycket av systemet menat att vara roligt att, öh, tänka sig ('run in high heels?')

Jag tror också att det var ett spel som SKREVS för att vara kul att läsa.

Jag förstår vad du menar att man får slut på gags, men jag brukar aldrig ha problem med den saken själv. Mängden dumheter brukar sällan ta slut så fort det är människor involverade. Det känns obegripligt att DU skulle få det*. Dessutom ser jag inte det som en stor skillnad mellan att få slut på idéer till vilket spel som helst - jag betraktar snarast settingen som ganska vid.

Erik

*Refererar till trobergs status som forumvitsare. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Jag förstår vad du menar att man får slut på gags, men jag brukar aldrig ha problem med den saken själv. Mängden dumheter brukar sällan ta slut så fort det är människor involverade. Det känns obegripligt att DU skulle få det*.
Nja, problemet är att efter ett tag tuggas bara varianter på samma skämt om och om igen. Man behöver lite bredare ramar att skämta inom.

Tacka vet jag sex, där får man aldrig slut på skämt...

Dessutom ser jag inte det som en stor skillnad mellan att få slut på idéer till vilket spel som helst - jag betraktar snarast settingen som ganska vid.
Få slut på ideer, nej. Få slut på skämt, ja.

chrull

Stockholm Kartell
tja vad säger man.

Skulle väl funka som konventsscenario då och då, men knappast något jag skulle orka skriva scenarion för själv. Jag är för osäker på min humor för det.

America is run by Emperor Norton
Hail Emperor Norton!
Hail!

chrull - fnord.

Nightowl

Champion
Smaken och baken, du vet. Jag orkar egentligen aldrig SKRIVA scenarion till någonting :gremwink: men får iallafall scenarioidéer bara av att läsa reklamen.

Men jag har å andra sidan spelkompisar som ofta gör ej avsiktligt humoristiska spel komiska, även om det kan vara svart (eller ofta) absurd humor. Det kommer liksom naturligt. (Därmed inte sagt att det nödvändigtvis blir kul, men det går alltid att försöka...)

Erik, tycker sig minnas vi haft en tråd om det här

Pom

Swashbuckler
Det kändes som om man hade läst det redan, i Moorcocks Dancers at the End of Time. :gremcool:

Man Mountainman

Storsvagåret
Okej, jag måste få be att erbjuda kontrast mot övriga skribenter i tråden; det låter apfett. Hamnar på min önskelista direkt. Jag älskar flummiga settings utan konsistens; det är så lätt att hitta på grejer till dem. Man behöver inte tänka så jäkla mycket. Så det är väl som standardfantasy, ungefär, bortsett från att möjligheterna till popkulturreferenser tusenfaldigas. Det kan ju bara bli bra.

Troberg

Sinister eater
Det kändes som om man hade läst det redan, i Moorcocks Dancers at the End of Time.
Var det så den hette! Tack så mycket, jag läste den för länge sedan men kunde inte komma ihåg namnet!

Troberg

Sinister eater
Re: Fast jag glömde "The" allra först...[NT]

Det var nära nog för att jag skulle kunna hitta den...

Det är synd att Moorcock (är det bara jag som tycker att det låter som ett porrstjärnenamn?) blivit känd för Elric-böckerna, han har gjort så mycket som är bättre. Samma öde har förresten drabbat Fritz Leiber, som gjort en del verkligt bra SF men blivit känd för sin dussinfantasy.

Staffan

Myrmidon

Moorcock (är det bara jag som tycker att det låter som ett porrstjärnenamn?)
Ett tag gick det inte att diskutera Moorcock på WOTC chatsite. Varför då? Jo, de har ett snuskfilter som filtrerar bort ord som "cock"... fast jag tror de uppgraderat det nu till att filtrera bort "_cock_" i stället (ersätt "_" med mellanslag).

Av samma orsak gick det inte att diskutera Dickens.

Troberg

Sinister eater

Ett tag gick det inte att diskutera Moorcock på WOTC chatsite. Varför då? Jo, de har ett snuskfilter som filtrerar bort ord som "cock"... fast jag tror de uppgraderat det nu till att filtrera bort "_cock_" i stället (ersätt "_" med mellanslag).

Av samma orsak gick det inte att diskutera Dickens.
Hörde någonstans att australiensarna har ett liknande filter på nationell nivå, vilket bland annat gjorde att linuxkällkoden inte gick att tanka hem (på grund av dubbeltydiga ord) och det var omöjligt att diskutera Dick van Dyke. Vet inte om det är sant.

Nightowl

Champion

Jag VET att det är sant att ett filer vanligt på amerikanska skolor stoppar dig från att gå in på svenska riksdagens hemsida och hemsidan för norska riksförbundet för ornitologer.

Den första har en massa helsidor med riksdagsgubbarnas fejs, och det är för mycket naken hud procentuellt sett för att programmet skall gilla det. Den andra hade en massa snack om mesar i sin engelskspråkiga avdelning, vilket som bekant blir 'tits' på engelska.

Erik

Troberg

Sinister eater

Den första har en massa helsidor med riksdagsgubbarnas fejs, och det är för mycket naken hud procentuellt sett för att programmet skall gilla det.
Så om man spelar in en porrfilm där alla är målade i moderiktiga pastellfärger så är det OK enligt amerikanska skolor?

Nightowl

Champion

Så om man spelar in en porrfilm där alla är målade i moderiktiga pastellfärger så är det OK enligt amerikanska skolor?
Om inte datorn säger att det är porr, kan man ju inte VETA att det är porr, och således har man inget ANSVAR, och kan inte bli STÄMD av föräldrarna... :gremtongue:

Erik