Nekromanti [Diaspora] Mina första intryck

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Idag, precis innan jag skulle gå och köpa mjölk och diskmedel, så trillade det in en avi genom brevinkastet. När jag så kom hem ifrån min tur så hade jag fått hem Diaspora (http://www.vsca.ca/Diaspora/), ett spel med texten »hard science-fiction role-playing with FATE« på framsidan. Jag vet att det finns en del som gått och varit nyfikna på det här spelet så jag ska dela med mig lite av mina första intryck.

Jag har i princip bara läst igenom baksidestexten, innehållsförteckningen, introduktionen och det mesta av de två första kapitlen (»Playing with FATE« och »Clusters«). Jag tycker författarna väldigt tydligt lägger fram vad som är deras vision och ambition. I introduktionen så berättar de kärnfullt och levande om hur Diaspora förenar deras gamla glädje av att röja runt i rymden, som de upplevde med Traveller under 80-talet, med den spelstil som de blev så passionerade av när de började spela Spirit of the Century (»För första gången ville alla spelleda!«).

I praktiken har det här omvandlats till ett spel där det finns flera subsystem, de kallar dem rent utav »mini-games«, som man ska kunna pussla och pyssla med: något som de såg som ett av de sina stora nöjen med Traveller. Samtidigt är regelmotorn en som ger makt åt spelarna och sätter rollpersonerna i centrum. Det hela är uttryckligen en verktygslåda för att bygga ihop sin kampanj, till sådan grad de säger rakt ut att »Vi har en setting åt er, men vi tycker verkligen att ni ska göra er egen.«

Värt att notera är att det faktiskt inte bara är de enskilda spelarna som författarna skjuter över makt till; vissa beslut är för bordet att ta. Kort sagt talar de om konsensus mellan alla spelare, spelledaren inräknad, och bejakar på något sätt spelgruppen som enhet. Det hela ger mig en lite halvmysig »det är vi«-känsla, och jag får bilden av att det är riktigt välvilliga gamla rävar som kommer med tipset, de vill verkligen att alla ska ha kul. Eller, kanske inte alla: det finns ingen ansats till att göra spelet särdeles nybörjarvänligt, de riktar sig helt klart till oss som har spelat ett tag.

Det känns som ett riktigt gediget spel med stor potential, dessutom presenterat på ett rätt attraktivt sätt.

För att inte göra det här inlägget allt för långt så nöjer jag mig här. Det är fritt fram att komma med frågor om det finns några funderingar, med reservation för att det lär dröja innan jag djupläser i någon större omfattning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det låter ju... som spelet jag velat spela åtminstone ett par månader nu. Lysande! Ska genast sättas upp på önskelistan...

DeBracy

• FATE-systemet med dess aspekter och dylikt gör det rätt tydligt att det är spelaren som styr och ställer, inte rollpersonen. Man kommer/bör också hålla koll på de andras aspekter så man kan göra nåt av dem när det passar sig.
  • Nästan allt pussel och pyssel jag nämner har nån slags ansats att vara kollektivt (det gäller allra främst skapande av systemet man spelar i), snarare än att vara förberedelsearbete/planerande som ska göras av spelledaren.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
Jag tar inte upp det för att det nödvändigtvis skulle vara kris och katastrof för dig alltså men jag kom att tänka på det när jag tänkte på dina vanliga preferenser.
Jag vet inte om du märkt det, men de senaste... två åren eller så har jag gjort aktiva försök att bredda mig =) Jag skrev liksom Evolutionens Barn. Just nu skriver jag det antiimmersionistiska VÄRMEDÖD. Jag har just köpt HERO system, som är sjukt regeltungt och väldigt taktiskt. Jag tänker spelleda det innan året är slut. Jag spelar D&D de flesta veckor.

Kort sagt, mina "vanliga preferenser" är vid det här laget mer retorik än praktik, även om jag fortfarande gärna (och fortfarande, faktiskt, helst) håller på med tradspel och immersionism... Jag är en allätare, och precis det där du beskriver med Traveller och så är det jag letat efter och velat testa de senaste månaderna. Jag läste Traveller och blev sketasugen men insåg att de flesta reglerna faktiskt helt enkelt var gammalt bajs som legat och jäst och torkat ett par decennier.

Dimfrost

Special Circumstances
Det låter ju riktigt intressant! Några frågor: Vilka subsystem finns det? Hur pyssliga är de? Hur integrerade med regelsystemet i övrigt? Hur funkar de?

DeBracy

Dimfrost said:
Det låter ju riktigt intressant! Några frågor: Vilka subsystem finns det? Hur pyssliga är de? Hur integrerade med regelsystemet i övrigt? Hur funkar de?
De subsystem, eller »minispel«, som avses är: Personal Combat, Space Combat, Social Combat & Platoon Combat. De är alla byggda på samma tänk och alla innehåller någon form av karta (även social strid!). Detaljerna kring dem har jag inte tittat på, men jag erbjuder en länk till spelets SRD istället.

Utöver det finns det (rätt enkla tror jag) regler för att bygga utrustning, och lite knepigare regler för att bygga rymdskepp.

Storuggla

Champion
Jag erhöll detta spel idag. Jag har bara läst femton sidor och bläddrat i det - illustrationerna är fula, men det verkar... ballt. Faktiskt.

Storuggla, social strid med karta!

DeBracy

Storuggla said:
Jag erhöll detta spel idag. Jag har bara läst femton sidor och bläddrat i det - illustrationerna är fula, men det verkar... ballt. Faktiskt.
Jag kan faktiskt inte hålla med om att illustrationerna skulle vara fula. 94% av allt bildmaterial är väl schematiskt men jag tycker det passar riktigt bra med formgivningen i övrigt. Smak och bak och allt det där...

För övrigt tycker jag textrutan på sidan 218 är helt awesome. Space dawg to the rescue!

Storuggla

Champion
"Jag kan faktiskt inte hålla med om att illustrationerna skulle vara fula. 94% av allt bildmaterial är väl schematiskt "

Men de ingår inte i "illustrationer". De är ju... annat. Illustrationer är bilder på gubbar och gummor.

Storuggla, linjen är klar