Nekromanti Dictans strid

snöboll

Veteran
Hej svejs!
Jag har börjat på ett rollspel men jag har inte kommit på något bra dictans strids system, snälla hjälp!

Jag menar det jag menar inte det jag säger!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag räknar med att tråden blir flyttad till rollspelsmakande när någon moderator vaknar till. :)

Menar du distans? Det som vanligen kallas avståndsstrid i svenska spel?

Hur funkar ditt spel i övrigt? Det kan vara en listig plan att ha ett likartat system även för avståndsstrid (precis som för allt annat, flera olika system för olika saker krånglar till allt så hemskt när man skall lära sig spelet).

snöboll

Veteran
JO..... Det är distans jag menar... :gremsmirk: Jag har snott mycket av mina regler... (Nästan allt) Men här kommer ett närstrids exempel.
OBS
Det är ett framtids rollspel jag skriver på! (Glömde säga det)

Först måste man slå initiativ med 1t20 och sedan lägger man på sitt initiativ den person, varelse, sl, rp osv osv som får högst initiativ får börja med en handling... (Logiskt)
Sedan om du ska slå till med svärdet, klubbann, sl, rp osv osv så slår man 1t20 under sin vapen färdighet, lyckas du så kan motståndaren undvika eller parera, vilket nu käns mest effektivt att ta. (man kan inte parera ett skott.)
Sedan när det är valt så ska motståndaren slå 1t20 under den färdigheten, och sedan räkna ut differensen, den som har mest differens får igenom det de försökte med.
(Anfalls eller försvarshandlingen!)
Om man får en etta på anfallslaget och försvarshandlingen misslyckas så får man antingen välja vart man vill träffa eller få full skada.

Sedan får motståndaren försöka om han/hon vågar, vill, orkar osv osv det.

Tack för eventuella svar och hoppas alla har det bättre än mig själv! (Då har man det BRA) :gremcrazy: :gremwink: :tekopp:

Krille

Super Moderator
Tja, där har du en rätt bra grund för avståndsstrid. Feng Shui har faktiskt inte mer, och det är ändå ett av de mest skjutjärnsintensiva rollspel som finns.

Vill du ändå ha in lite extra, släng på några avståndsmodifikationer.

Exempelvis kan du ange ett visst intervall som "normalt stridsavstånd". Allt kortare än den nedre gränsen ger en klase plus på färdigheten, allt över den övre gränsen upp till dubbla ger en klase minus på färdigheten. Har man någon form av riktmedel på vapnet så får man en bonus på den övre gränsen.

Exempel: ett gevär kan ha stridsavstånd 50-200 meter. Allt under 50 meter får +5, allt över 200 upp till 400 meter får -5. Skaffar man ett kikarsikte så kan man få +100 meter på den övre gränsen, dvs att stridsavståndet blir 50-300 meter och den dubbla övre gränsen då blir 600 meter - förutsatt att man kan använda kikarsiktet.

Sen tror jag att du har vad du behöver, faktiskt. Möjligen kan ammunitionsmängd vara vettigt, samt hur lätt det är att gömma vapnet.

Feng Shui som jag nämnde ovan har tre värden på sina vapen: skada, ammunitionsmängd och hur lätt det är att gömma vapnet. Avstånd skiter man i.

Rickard

Urverk speldesign
Distansstrid

Tja, reglerna verkar väl vettiga.. Vad är det som hindrar dig från att använda samma princip när det gäller avståndsvapen? Det skulle jag göra.. Värdet i avståndsstrid (vid försvar) betecknar då hur väl personen är skyddad och förmågan att läsa av striden och inte sticka upp huvudet mer än nödvändigt.. Här nedan är två saker som brukar vara lite specifikt för avståndsstrid..

Angående avståndsmodifikationer så skulle jag ge alla vapen ett tiotalsvärde mellan 10 och 50 som betecknar räckvidd .. En pistol kanske har 10 i räckvidd medan ett snipervapen har 50 i räckvidd.. Om någon skjuter en annan person med pistol på 100 meter så får denne (100/10=) -10 på anfallsslaget medan den som skjuter med sniperbössan bara får (100/50=) -2 på anfallsslaget..

Sedan brukar skydd komma upp i avståndsstrider.. Alltså, att man gömmer sig bakom något föremål för att minimera risken att bli träffad.. Säg vilka kroppsdelar som föremålet täcker och om skottet skulle träffa den kroppsdelen så träffar skottet föremålet istället..

Är det något mer du hade i tankarna?

Annars tänkte jag ge lite råd angående detta:

"Sedan när det är valt så ska motståndaren slå 1t20 under den färdigheten, och sedan räkna ut differensen, den som har mest differens får igenom det de försökte med."
Något som är smartare och inte behöver någon uträkning är att du helt sonika tittar på vem som slog högst med tärningen.. Den som slog högst är den som vann (den slagväxlingen då)..

"Om man får en etta på anfallslaget och försvarshandlingen misslyckas så får man antingen välja vart man vill träffa eller få full skada."
Förvisso sabbar 1:an tankesättet ovan, för 1:an är i så fall lägst och borde därför vara sämst, men det kan man lösa likt Fading Suns genom att "perfekta slag" inte är på 1, utan istället på det värde man har i färdigheten.. Om du har 13 i Pistol och slår 13 så får man välja de specialgrejer som du nämnt..

/Han som snodde avståndsregeldetaljerna från Deadlands

snöboll

Veteran
Re: Distansstrid

Men det är ju differensen man räknar på!
Som om jag har 13 i pistol så slär jag 3 med 1t20 så får jag 13-3 i differens, 10! Den som får högst differens vinner då!
Så om man får en etta då så blir det 13-1, 12, i differens!

Rising

Vila i frid

Men det är ju differensen man räknar på!
Han föreslog en annan metod som ger samma resultat, fast som kan vara lite enklare i praktiken.

Har du tretton i pistol så kan du få differenserna 0-12 med din metod. Det är tretton möjliga utfall av tjugo, där det är bra att slå så lågt som möjligt.

Med Han's metod så kan man få resultaten 1-13; alltså fortfarande tretton olika utfall av tjugo, fast där man istället vänt på det - det är bra att slå så högt som möjligt istället (så länge man inte slår högre än ens FV).

Med Han's metod slipper man utföra någon subtraktion i huvudet, vilket gör spelet snabbare. Däremot fungerar inte metoden så bra om FV kan överstiga tjugo, i vart fall inte i sitt grundutförande.

snöboll

Veteran

Men det är det som är det fina med min metod, får man över sin vapenfärdighet så missar man!
Glömde säga det!
Men jag tar vara på era ideer, tack så mycket!

Rickard

Urverk speldesign

"Som om jag har 13 i pistol så slär jag 3 med 1t20 så får jag 13-3 i differens, 10! Den som får högst differens vinner då!"
Och slår man 10 i mitt förslag så får man 10 i "differens" (medan 3 ger resultat 3).. Ingen uträkning behövs.. Slår man över vapenfärdigheten så misslyckas man.. Om du någon gång skulle stöta på vapenfärdigheter över 20 så lägger du till 1 på resultatet för varje värde över 20..

Exempel: Ninja-Bodil (Pistol: 24) och Soldat-Torgny (Pistol: 13) är involverade i en revolverstrid.. Initiativ avgörs och Torgny lyckas agera före Bodil.. Torgny slår 3 och får just resultatet 3 medan Bodil slår 14 och får (14+4) 18 i resultat.. Bodil undviker Torgnys distansattack med råge!

/Han som kan säga att färdighetsvärden-över-20-regeln är tagen från Elric! (eller var det Stormbringer?)

Rising

Vila i frid

Men det är det som är det fina med min metod, får man över sin vapenfärdighet så missar man!
Det gör man med Han's metod också. De båda systemen fungerar verkligen precis likadant så länge som FV är mindre än 20.

Säg att du och Han båda har FV:13. Ni använder respektive metoder. Om du eller Han slår 14 eller mer så missar ni. Så långt finns det inga skillnader.

Om du slår 13 så har du fått ett så dåligt lyckat resultat som möjligt - Effekten blir 13-13=0. Om du däremot slår en etta så har du lyckats så bra som möjligt för dig: Effekt:12.

Det finns alltså tretton effektnivåer för dig. Den första är noll och den bästa är tolv. Resten är missar.

Om Han slår 13 så har han lyckats så bra som möjligt. Effekten blir 13. Om Han slår 1 så har han lyckats så dåligt som möjligt. Effekten blir 1.

Det finns alltså tretton effektnivåer för Han (precis som för dig!) Resten är missar (precis som för dig!)

Det är alltså precis som ditt system, fast utan subtraktion.

Rickard

Urverk speldesign

"Men jag tar vara på era ideer, tack så mycket!"
Om du vill läsa lite system som använder samma tärning och färdighetshantering som ditt system så finns rollspelen Fading Suns, Elric!, Stormbringer, Drakar och Demoner och Gemeni.. De två sista är på svenska..

/Han som tycker Mutantsystemet är för likt (och för sugigt) DoD för att nämnas