Nekromanti Die Hard som rollspel?

Khan

Kondottiär
Efter att ha sett om Die Hard blev jag sugen på att försöka göra en one-shot med samma premiss. Skillnaden förstås att det är en liten grupp (RP) som blir fast under ett komplicerat gisslandrama med tillhörande våldsverkare. Det kommer äga rum i en liknande skyskrapa, kanske Gina Tricot-huset i Borås, bara för att det är lokalt och rätt spejsad arkitektur.

Frågan är bara vilket system som passar bra för detta. Jag har kollat lite på D20 Modern för länge sedan och tyvärr faller det in under min allmänna aversion mot D20, så inget sådant. Men har ni andra tips på vad som skulle kunna fånga stämningen i en bra actionrulle?

Och är det ens en bra idé att låta RP spela John McClane? Vore det roligare att spela poliserna på utsidan? Eller Hans Gruber med anhang?

Lupus Maximus

Tekniker
Om du föredrar trad-system så föreslår jag James Bond reglerna (finns en retro-klon på den vid namn Classified RPG). Cortex Classic (inte samma sak som Cortex+) eller Cinematic UniSystem skulle nog också passa bra.

Khan

Kondottiär
Arfert;n222319 said:
Du ska köra med Action! som är gjort för exakt Die Hard och annan 80-talsaction!
Det låter ju klart intressant. Hur funkar Action? Jag har ju inte spelat något av dina !-spel.

Är det förresten roligare att spela Hans Gruber och anhang som slåss mot McClane? Jag kan se en möjlighet till bra karaktärsspel där.

Arfert

Facit
Det är inte jag som skrivit Action!, men det är relativt regellätt och snabbspelat, med fokus på action runt spelbordet. Inte för mycket realism med andra ord. ;) Och det finns en cool äventyrsgenerator.

Khan

Kondottiär
Voldstagg13;n222395 said:
Eller en grupp inom gänget, antingen med agenda att kapa showen eller under-cover agenter.
Det lät ju klart intressant. Säg 20+ skurkar, varav 5 (RP) inte vill utföra Grubers ursprungliga terroristplan vad den nu är, utan mest är inne på at lägga beslag på... någonting... som finns i huset och sedan dra. Att jonglera polisen, Grubers anhang och dessutom McClane kan nog bli något. Har du några tips på hur man kan bygga en bra struktur av det?

Kanske nåt slags schema: spelarna får snacka ihop sin plan sedan de fått veta Grubers plan (och deras bidrag i den planen), planen sätter igång och när den okända faktorn McClane agerar ger Gruber nya order, som ju påverkar RP:nas planer osv. Ha koll på hur de inblandade parterna kommer att agera och hur uppmärksamma de är. Jag överlämnar med varm hand utvecklande hur sånt sköts bäst till andra här på forumet med bättre koll än jag.

Zire

Swashbuckler
Jag hade nog kört ett sånt scenario i Noir. Jag tycker det blir roliga och actionfyllda eldstrider i det systemet.