Nekromanti [Dieselhjärta] Namn på grejer

Möller

Hubert Hortlax
Om inlägget
Som titeln antyder efterlyser jag i denhär tråden namn på grejer, element, i spelvärlden i mitt projekt Dieselhjärta.

Jag börjar med en sammanfattning av Dieselhjärta för att folk ska förstå vad jag skriver om. Därefter följer mina tankar om hur namnen på grejerna ska vara och sist kommer grejerna jag vill ha namn på.

Dieselhjärta har en stark metaplot som jag helst håller för migsjälv eftersom mina eventuella spelare finns på forumet. Därför hoppas jag att ni inte petar i exemepvis spelets demoner. Det tar vi en annan gång.

Om Dieselhjärta
Dieselhjärta är arbetsnamnet på ett spel jag gått och tänkt på ett tag nu och som först dök up på rollspel.nu här.

Dieselhjärta är en kampanj med tillhörande setting, eller en spelvärld med en stark meta-plot. Genern är vad jag vill kalla dieselfantasy med stark fokus på skräck och undersökande. Fantasy-element består helt enkelt i att gudar, änglar och demoner är något helt reellt. Inga alver, dvärgar eller magiker, alltså. Bara det att det finns änglar och demoner och att världen inte är vår egen. Dieseldelen är helt enkelt ett enkelt sätt att beskriva den teknologiska nivån. Biografer och stridsvangnar är toppmordernt.

Inspirationen kommer från vitt skilda håll. Svenska metal-banden Deathstars och Raubtier ger ett visst humm av känslan i spelvärlden. Den politiska och samhälliga situationen samt den teknologiska nivån är inspirerad av Storbritaniens och Japans 1920- och 1930-tal.

I vissa spel ligger fokus på rollpersonernas inre komplexitet eller deras för-existerande intriger med varandra och omvärlden. Inte i dieselhjärta. Istället spelar man ganska vanliga människor som börjar arbeta med att motarbeta demonkulter och häxkonster. Det är sen det jobbiga kommer. Det är allstå trad (traditonellt).

Om namnen
Jag nämnde i ovan-länkade tråd att jag vill ha germansk-klingande namn. Alltså, germanska, inte nödvändigtvis tyska. Svenska, nederländska eller whatever. Jag vill ha namn som vettigt folk (jag) kan uttala och det innebär att ett ü är bättre än ett ñ.

Jag ogillar egentligen påhittenamn som ingen förstår sig på. Trudvang kryllar av dessa. Bergköping är oftast bättre än Habülstad. Eller nått. Men vissa saker behöver personnamn och då är såklart Habül okej.

Sen är det såklart bättre om ni kör hårt och sprudlar ut både bra och dåliga namn än håller allt inne.

Och slutligen grejerna
Utan inbördes ordning och antingen helt utan eller med arbets-arbets-namn.

Gudarna
Gudarna är tre till antalet och alla androgyna. De kan anses ungefärligt motsvara tre stadier i en människans liv. De behöver nog både person- och »yrkes«-namn i still med Ra, solguden.

Skaparguden (vilket kanske funkar?) är inlärningens, kreativitetens, kärlekens, ungdomens och barnens gud. Skaparen är konsten, initiativet och solen, livgivaren.

Förvaltarguden (Utmaning: Kom på något som låter tråkigare...) är stabilitetens, ansvarets, planeringens och de vuxnas gud. Förvaltaren är samhället, lagen och månen, solljusets reflektor och bevarare.

Dödsguden (funkar väl?) är sorgens, ålderdommens, tomhetens och såväl acceptansens som den eviga oförståelsens gud. Döden är himlens tomhet och dödsriktes härskare.

Nationen
Dieselhjärtas fokus är ett ö-rike inte helt olikt Japan eller England och som styrs av en kejsare. Det behövs ett namn. Imperiet känns för upptaget, så jag lutar åt Kejsardömet eller Kejsarriket. Sen så vill jag gärna ha ett långt, coolt officielt namn också i stil med Japans "den uppåtgående solens rike.

Frälset
Alltså det högre ståndet. Kejsardömet (eller what-ever) har en stark och fortfarande levande adelsklass som har gratis-platser i parlamentet etc. Men jag vet inte om jag vill ha »Adel«, kanske »Krigsherrar« eller något annat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Skaparguden (vilket kanske funkar?) är inlärningens, kreativitetens, kärlekens, ungdomens och barnens gud. Skaparen är konsten, initiativet och solen, livgivaren.
Jag gillar nog "Formaren". Vad tycker du?

Möller said:
Förvaltarguden (Utmaning: Kom på något som låter tråkigare...) är stabilitetens, ansvarets, planeringens och de vuxnas gud. Förvaltaren är samhället, lagen och månen, solljusets reflektor och bevarare.
Bevararen, om man ska följa det ovanstående mönstret?

Möller said:
Dödsguden (funkar väl?) är sorgens, ålderdommens, tomhetens och såväl acceptansens som den eviga oförståelsens gud. Döden är himlens tomhet och dödsriktes härskare.
Här tar det stopp. Avslutaren?

Marukusu

Hero
Namn på ätter (rent ordbajseri):
De Groot
Von Geiderburg-Schwanehoff
Van Der Kahn
Von Hellenburg
Ziegler
Ziegbahn
De Szceretzy (uttalas Dö Sjerättsy)

Namn på riket:
"Det Mest Upphöjda (NN:ska) Imperiet", "Pärlemorriket", "Världens Nav". Kejsaren bör titulera sig "Kejsare/Imperator av Allt under Himlen". Fruktar du inte ripoffanklagelser tycker jag du ska döpa riket till "Gudarnas Port" :gremsmile:.

hakanlo

Hero
Vad gäller de tre gudarna, associerar jag direkt till de fornnordiska nornorna: Urd, Verdandi och Skuld. Läs mer om dem här, och klicka dig sedan vidare hit. Det borde vara bra inspiration. Kanske är dessa metaforer om livets tråd och väv inte så dumma för din trojka av gudar?

Om man nu spinner vidare på detta (pun not intended) skulle man kunna tänka sig så här:
-Skaparen, Formaren, Förgöraren.
- Macher, Gestalter, Vernichter. (Samma, på tyska). Om man föredrar abstrakta substantiv istället för personformer: Macht, Gestalt, Vernichtung. Ganska tuffa ord...
-Spinnaren, Vävaren, Skäraren (alltså, tråden spinns, vävs, och slutligen skärs tråd och tyg av).
- Kaos, symmetri, statis (tja...)
- Blivande, Varande, Intet.

Sodivra

Champion
krank said:
Möller said:
"Avslutaren" är ett fantastiskt namn.

Craygh

Swordsman
krank said:
Möller said:
Jag gillar nog "Formaren". Vad tycker du?

Möller said:
Bevararen, om man ska följa det ovanstående mönstret?

Möller said:
Faktum är att jag gillar dessa också, de namne låter mer som idéer och beskrivningar än namn, vilket är awesome i ett lagom mystiskt panteon. Fast jag skulle nog ha förstöraren eller förgöraren istället för avslutaren.

Annars vore samma namn på latin ganska cool imo, typ Kreator (K för germanskt ;P) Kustodet och Nihilus, eller nåt.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
/.../ Formaren /.../ Bevararen /.../ Avslutaren
Gillar.

Formaren associerar jag inte till världens skapelse, något som är positivt eftersom Formaren faktiskt inte kan hållas ansvarig för just det.

Bevararen. Låter definitivt bättre än Förvaltaren. Vill bara påpeka att Bevararen är den nuvarande tidens viktigaste gud. Hens prästerskap åtnjuter flest antal platser i parlamentet av alla prästerskapet och inom krigsmakten tillbedes Bevararen för lyckade strategier.

Avslutaren är jättebra. Också föreslagna Förgöraren/Förstöraren är helt enkelt för destruktiva. Livets slut är naturligt, Avslutaren leder en vidare till nästa. Avslutaren tillbedes såklart också inom krigsmakten, men då av de enskilda soldaterna som önskar ännu en dag i livet.

krank

Marukusu said:
Namn på riket:
"Det Mest Upphöjda (NN:ska) Imperiet", "Pärlemorriket", "Världens Nav".

Pärlemorportens rike, kanske?

Möller

Hubert Hortlax
Marukusu said:
Namn på ätter (rent ordbajseri): /.../
Visserligen ordbajseri, men inte totalt värdelöst. Men Ziegbahn? Hade det varit ett s istället för z blir det väl segerbana..?

Det är ju dock inte namn på specifika ätter jag behöver, utan ett samlingsnamn på dem.

Marukusu said:
Namn på riket:
"Det Mest Upphöjda (NN:ska) Imperiet", "Pärlemorriket", "Världens Nav". Kejsaren bör titulera sig "Kejsare/Imperator av Allt under Himlen". Fruktar du inte ripoffanklagelser tycker jag du ska döpa riket till "Gudarnas Port" :gremsmile:.
Inte imperiet och imperator! Jag vill inte ha star wars, inte warhammer, inte Noir. Ordet är taget.

»Pärlemorriket« och kranks vidarespinning »pärlemorportens rike« är dock värda att tänka på. Måste ju dock väva in pärlemor i loren då :gremsmile:

För att ge lite bakgrund:
Världen är gammal, hur gammal vet ingen. För nästan två årtusenden sen steg gudarna ner på jorden och med sig förde de änglarna. Om demonerna gömt sig på jorden redan innan, eller om de också är också okänt. Ett segdraget krig utbröt, ett krig som gudarna inte vann förrän för bara något decennium sedan, om det ens är över.

När gudarna nedsteg utsåg de en människa och hans kommande arvingar till att vara ansvarig för mänskligheten när de lämnade jorden. I två hundra år utbildades kejsarätten av gudarna. Kejsaren var gudarnas utvalde, men inte deras talesman eller länk. Hans värld var den världsliga. Istället uppstod prästerskapen för att upprätthålla kontakten med gudarna och aldrig låta människorna glömma. Så lämnade gudarna jorden och lämnade kriget mot demonerna till sina budbärare änglarna.

Marukusu

Hero
"Det är ju dock inte namn på specifika ätter jag behöver, utan ett samlingsnamn på dem."

De av Blodet, De Signade.

"Men Ziegbahn? Hade det varit ett s istället för z blir det väl segerbana..?"

Uppenbarligen hade jag Manne Siegbahn i mitt undermedvetna och tog mig den konstnärliga friheten att förvanskade det med ett Z ...och seriöst, "Segerbana" är knappast det sjukaste efternamnet jag har hört.

Ledaren kan informellt kallas för "Den Store Rorsmannen" att återkoppla till havet och talassokrati. :gremgrin:

krank

Möller said:
»Pärlemorriket« och kranks vidarespinning »pärlemorportens rike« är dock värda att tänka på. Måste ju dock väva in pärlemor i loren då :gremsmile:
Pärlemortroner och pärlemorportar kan man väl stoppa in rätt lätt - jag vet inte så mycket om metagrejset (och vill nog inte heller), men om man väljer "Pärlemortronen" så kan man ju helt enkelt ha en bokstavlig sådan, och om man har en port, så kan det ju helt sonika vara genom en sådan gudarna dök upp. Eller något.

G

Guest

Guest
Möller said:
Gudarna
Gudarna är tre till antalet och alla androgyna. De kan anses ungefärligt motsvara tre stadier i en människans liv. De behöver nog både person- och »yrkes«-namn i still med Ra, solguden.

Först en sak angående åldrarna på gudarna, jag tycker ordningen lätt kan ändras för att få unik tvist på det hela, till exempel:
Skaparen, den vuxne, han skapar det vi har och ger oss grunderna att bygga på.
Förvaltaren, den gamle, han vet vad som är rätt och vad som fungerar och lär oss vad vi behöver.
Dödsguden,den unge, han vet inte vad som är rätt och vad som är fel men vet ändå vad som behöver göras, detta gör han utan omtanke och reson och ger oss läxan att vi alltid kan bättra oss.

Över till namn:
Gift-draer för Skaparen (gåvobäraren på afrikaans enl google)
Die gesaghebbende (den myndige/auktoritäre på afrikaans)
Kan inte komma pånågot för en dödsgud som låter bra på afrikaans.
Möller said:
Nationen
Dieselhjärtas fokus är ett ö-rike inte helt olikt Japan eller England och som styrs av en kejsare. Det behövs ett namn. Imperiet känns för upptaget, så jag lutar åt Kejsardömet eller Kejsarriket. Sen så vill jag gärna ha ett långt, coolt officielt namn också i stil med Japans "den uppåtgående solens rike.
Jag kan bara tänka mig ditt rike som ett kolonialrike så rätta mig om jag har fel, men till ett kolonialland av den typen som Storbrittanien var och Japan ville bli så kan man gott hänvisa till vad nationen lyckats med genom att nämna natur och sådant... Exempel:
"Den eviga gryningens rike", "De dubbla årstidernas rike" eller tillochmed "Riket av ebb och flod"
Möller said:
Frälset
Alltså det högre ståndet. Kejsardömet (eller what-ever) har en stark och fortfarande levande adelsklass som har gratis-platser i parlamentet etc. Men jag vet inte om jag vill ha »Adel«, kanske »Krigsherrar« eller något annat.
Man kan ta det enligt åldern på guderna "Vuxenblodade" i enlighet med din gudaålder eller de "Gamla linjerna" enligt mitt förslag.

/Zorbeltuss som vill hänvisa till att det finns fler germanska språk i världen än folk tänker på...