Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Om inlägget
Som titeln antyder efterlyser jag i denhär tråden namn på grejer, element, i spelvärlden i mitt projekt Dieselhjärta.
Jag börjar med en sammanfattning av Dieselhjärta för att folk ska förstå vad jag skriver om. Därefter följer mina tankar om hur namnen på grejerna ska vara och sist kommer grejerna jag vill ha namn på.
Dieselhjärta har en stark metaplot som jag helst håller för migsjälv eftersom mina eventuella spelare finns på forumet. Därför hoppas jag att ni inte petar i exemepvis spelets demoner. Det tar vi en annan gång.
Om Dieselhjärta
Dieselhjärta är arbetsnamnet på ett spel jag gått och tänkt på ett tag nu och som först dök up på rollspel.nu här.
Dieselhjärta är en kampanj med tillhörande setting, eller en spelvärld med en stark meta-plot. Genern är vad jag vill kalla dieselfantasy med stark fokus på skräck och undersökande. Fantasy-element består helt enkelt i att gudar, änglar och demoner är något helt reellt. Inga alver, dvärgar eller magiker, alltså. Bara det att det finns änglar och demoner och att världen inte är vår egen. Dieseldelen är helt enkelt ett enkelt sätt att beskriva den teknologiska nivån. Biografer och stridsvangnar är toppmordernt.
Inspirationen kommer från vitt skilda håll. Svenska metal-banden Deathstars och Raubtier ger ett visst humm av känslan i spelvärlden. Den politiska och samhälliga situationen samt den teknologiska nivån är inspirerad av Storbritaniens och Japans 1920- och 1930-tal.
I vissa spel ligger fokus på rollpersonernas inre komplexitet eller deras för-existerande intriger med varandra och omvärlden. Inte i dieselhjärta. Istället spelar man ganska vanliga människor som börjar arbeta med att motarbeta demonkulter och häxkonster. Det är sen det jobbiga kommer. Det är allstå trad (traditonellt).
Om namnen
Jag nämnde i ovan-länkade tråd att jag vill ha germansk-klingande namn. Alltså, germanska, inte nödvändigtvis tyska. Svenska, nederländska eller whatever. Jag vill ha namn som vettigt folk (jag) kan uttala och det innebär att ett ü är bättre än ett ñ.
Jag ogillar egentligen påhittenamn som ingen förstår sig på. Trudvang kryllar av dessa. Bergköping är oftast bättre än Habülstad. Eller nått. Men vissa saker behöver personnamn och då är såklart Habül okej.
Sen är det såklart bättre om ni kör hårt och sprudlar ut både bra och dåliga namn än håller allt inne.
Och slutligen grejerna
Utan inbördes ordning och antingen helt utan eller med arbets-arbets-namn.
Gudarna
Gudarna är tre till antalet och alla androgyna. De kan anses ungefärligt motsvara tre stadier i en människans liv. De behöver nog både person- och »yrkes«-namn i still med Ra, solguden.
Skaparguden (vilket kanske funkar?) är inlärningens, kreativitetens, kärlekens, ungdomens och barnens gud. Skaparen är konsten, initiativet och solen, livgivaren.
Förvaltarguden (Utmaning: Kom på något som låter tråkigare...) är stabilitetens, ansvarets, planeringens och de vuxnas gud. Förvaltaren är samhället, lagen och månen, solljusets reflektor och bevarare.
Dödsguden (funkar väl?) är sorgens, ålderdommens, tomhetens och såväl acceptansens som den eviga oförståelsens gud. Döden är himlens tomhet och dödsriktes härskare.
Nationen
Dieselhjärtas fokus är ett ö-rike inte helt olikt Japan eller England och som styrs av en kejsare. Det behövs ett namn. Imperiet känns för upptaget, så jag lutar åt Kejsardömet eller Kejsarriket. Sen så vill jag gärna ha ett långt, coolt officielt namn också i stil med Japans "den uppåtgående solens rike.
Frälset
Alltså det högre ståndet. Kejsardömet (eller what-ever) har en stark och fortfarande levande adelsklass som har gratis-platser i parlamentet etc. Men jag vet inte om jag vill ha »Adel«, kanske »Krigsherrar« eller något annat.
Som titeln antyder efterlyser jag i denhär tråden namn på grejer, element, i spelvärlden i mitt projekt Dieselhjärta.
Jag börjar med en sammanfattning av Dieselhjärta för att folk ska förstå vad jag skriver om. Därefter följer mina tankar om hur namnen på grejerna ska vara och sist kommer grejerna jag vill ha namn på.
Dieselhjärta har en stark metaplot som jag helst håller för migsjälv eftersom mina eventuella spelare finns på forumet. Därför hoppas jag att ni inte petar i exemepvis spelets demoner. Det tar vi en annan gång.
Om Dieselhjärta
Dieselhjärta är arbetsnamnet på ett spel jag gått och tänkt på ett tag nu och som först dök up på rollspel.nu här.
Dieselhjärta är en kampanj med tillhörande setting, eller en spelvärld med en stark meta-plot. Genern är vad jag vill kalla dieselfantasy med stark fokus på skräck och undersökande. Fantasy-element består helt enkelt i att gudar, änglar och demoner är något helt reellt. Inga alver, dvärgar eller magiker, alltså. Bara det att det finns änglar och demoner och att världen inte är vår egen. Dieseldelen är helt enkelt ett enkelt sätt att beskriva den teknologiska nivån. Biografer och stridsvangnar är toppmordernt.
Inspirationen kommer från vitt skilda håll. Svenska metal-banden Deathstars och Raubtier ger ett visst humm av känslan i spelvärlden. Den politiska och samhälliga situationen samt den teknologiska nivån är inspirerad av Storbritaniens och Japans 1920- och 1930-tal.
I vissa spel ligger fokus på rollpersonernas inre komplexitet eller deras för-existerande intriger med varandra och omvärlden. Inte i dieselhjärta. Istället spelar man ganska vanliga människor som börjar arbeta med att motarbeta demonkulter och häxkonster. Det är sen det jobbiga kommer. Det är allstå trad (traditonellt).
Om namnen
Jag nämnde i ovan-länkade tråd att jag vill ha germansk-klingande namn. Alltså, germanska, inte nödvändigtvis tyska. Svenska, nederländska eller whatever. Jag vill ha namn som vettigt folk (jag) kan uttala och det innebär att ett ü är bättre än ett ñ.
Jag ogillar egentligen påhittenamn som ingen förstår sig på. Trudvang kryllar av dessa. Bergköping är oftast bättre än Habülstad. Eller nått. Men vissa saker behöver personnamn och då är såklart Habül okej.
Sen är det såklart bättre om ni kör hårt och sprudlar ut både bra och dåliga namn än håller allt inne.
Och slutligen grejerna
Utan inbördes ordning och antingen helt utan eller med arbets-arbets-namn.
Gudarna
Gudarna är tre till antalet och alla androgyna. De kan anses ungefärligt motsvara tre stadier i en människans liv. De behöver nog både person- och »yrkes«-namn i still med Ra, solguden.
Skaparguden (vilket kanske funkar?) är inlärningens, kreativitetens, kärlekens, ungdomens och barnens gud. Skaparen är konsten, initiativet och solen, livgivaren.
Förvaltarguden (Utmaning: Kom på något som låter tråkigare...) är stabilitetens, ansvarets, planeringens och de vuxnas gud. Förvaltaren är samhället, lagen och månen, solljusets reflektor och bevarare.
Dödsguden (funkar väl?) är sorgens, ålderdommens, tomhetens och såväl acceptansens som den eviga oförståelsens gud. Döden är himlens tomhet och dödsriktes härskare.
Nationen
Dieselhjärtas fokus är ett ö-rike inte helt olikt Japan eller England och som styrs av en kejsare. Det behövs ett namn. Imperiet känns för upptaget, så jag lutar åt Kejsardömet eller Kejsarriket. Sen så vill jag gärna ha ett långt, coolt officielt namn också i stil med Japans "den uppåtgående solens rike.
Frälset
Alltså det högre ståndet. Kejsardömet (eller what-ever) har en stark och fortfarande levande adelsklass som har gratis-platser i parlamentet etc. Men jag vet inte om jag vill ha »Adel«, kanske »Krigsherrar« eller något annat.