Nekromanti [Dieselhjärta] Vad rollpersonerna gör

Möller

Hubert Hortlax
Dieselhjärta är alltså mitt ockult-undersökande skräckkampanj i en dieselpunkaktig värld.

Det har inte hänt nått med mina tankar på ett tag, men under Gothconpuben och det efterföljande konventet snackade jag endel med Max Raven om spelet. Så, jag tänkte försöka göra något konstruktivt.

Nå, denhär tråden handlar om organisationen som rollpersonerna i Dieselhjärta är en del av.

Just nu heter den Styrkan för demoniska hot, fast tidigare var det särskilda istället för demoniska dylika. Namnet är på intet sätt satt i sten, jag tar gärna emot förslag.

Denna organisation utreder alltså demoniska aktiviteter. Det mesta är blindgångare, det var ingen demon inblandad. Dessa utredningar summerar man i spel med »Efter några veckor med innehållslöst arbete så...«. Demoniska aktiviteter betyder häxor, demondyrkade kulter och, i sällsynta fall, faktiska demoner som manifesterat sig i verkligheten.

Tanken är att styrkan är en förhållandevis hemlig agentur under säkerhetsdepartementet, som bl.a. har hand om polisväsendet. De flesta utredningar hamnar på styrkans bord när polis och andra myndigheter. Här finns ett hål; hur överlämnar man ett fall eller vidarebefordrar information till en hemlig organisation?

Jag vet inte om jag tänkt rätt, om en sådanhär organisation funkar. Hur stor den måste vara, hur ledningen skulle se ut etc.

Agenterna (fast det ska de nog inte heta), och därmed rollpersonerna, rekryteras så att styrkan får en bred kompetens att hantera de hot kejsarriket står inför. Rekryterna är oftast:

Militärer, och då inte helt sällan officerare inom militärpolisen och internutredningen. Bidrar med både ledarskap och, i de få fall det behövs, våld.

Akademiker, t.ex. historiker eller andra sammhällsvetare. Kan förstå fienden.

Präster eller andra teologer från någon av de tre kyrkorna. Bidrar också med akademiska kunskaper.

Poliser, som såklart är bra utredare.

Funkar dessa typer av medlemmar av styrkan? Saknas någon, är någon överflödig? Att välja vilken av dessa grupper rollpersonen tillhör är tänkt att vara ett av de viktigare valen i skapandet av denna, de är allstå typ yrken eller arketyper. Är det ett intressant och vettigt val?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det funkar rätt bra. hyfsat fokuserat, men brett nog för min smak liksom. Särskillt om yrket inte bestämmer en massa skit om bonusar och sånt.

Tanken är att styrkan är en förhållandevis hemlig agentur under
säkerhetsdepartementet, som bl.a. har hand om polisväsendet. De flesta
utredningar hamnar på styrkans bord när polis och andra myndigheter. Här
finns ett hål; hur överlämnar man ett fall eller vidarebefordrar
information till en hemlig organisation?
Det finns givetvis mullvadar, eller semi-agenter för organisationen, instoppade i övrig byråkrati. De lyssnar och läser rapporter och när något intressant dyker upp så reroutar de rapporten till "rätt instans" och hemligstämplar så ingen annan kan se.

Tycker jag.

Jag hoppas att man kan få nåtslags introscen, eller på annat sätt spela sitt inträde i organisationen. Sånt är alltid det roligaste, nästan, med att starta såna kampanjer. vara en vanlig snut som råkar in i nåt skumt och blir rekryterad, liksom.

Nabu

Warrior
Jag vill ge medhåll åt det krank skrev. Sedan vill jag också säga att jag tycker att organisationen skall ha ett intetsägande namn; något som kan stå på ID-brickorna eller så, men som inte säger vanligt folk ett skvatt. Typ "Styrkan för dealiska brott" (Eller vilken annan term som helst som kan användas inom organisationen som kod för det de egentligen hanterar).

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Det finns givetvis mullvadar, eller semi-agenter för organisationen, instoppade i övrig byråkrati. De lyssnar och läser rapporter och när något intressant dyker upp så reroutar de rapporten till "rätt instans" och hemligstämplar så ingen annan kan se.
Hm, möjligt.Rapporteringen måste ju ske hyfsat snabbt för att styrkan ska kunna göra nytta, alltså måste folk hyfsat långt ner i hierarkin kunna rapportera.

Nå, jag tänker i linje med att myndighetspersoner med visst ansvar har ett protokoll att följa. När häxor och kulter, som ju är kända via rykten och myter, börjar dyka upp ringer man ett nummer och uppger namn. Typ.

krank said:
Jag hoppas att man kan få nåtslags introscen, eller på annat sätt spela sitt inträde i organisationen. Sånt är alltid det roligaste, nästan, med att starta såna kampanjer. vara en vanlig snut som råkar in i nåt skumt och blir rekryterad, liksom.
Just det har jag inte tänkt på. Antingen solospel, eller att de andra spelarna tar biroller antar jag.

w176

Förlorad dotter
Jag tycker styrklan ska heta något med hjärtat för att få en återkoppling till titeln. St Hammars Hjärtas Orden, eller vad som helst så att agenterna i dagligt tall kallas hjärtan

Möller

Hubert Hortlax
Nabu said:
Sedan vill jag också säga att jag tycker att organisationen skall ha ett intetsägande namn; något som kan stå på ID-brickorna eller så, men som inte säger vanligt folk ett skvatt. Typ "Styrkan för dealiska brott" (Eller vilken annan term som helst som kan användas inom organisationen som kod för det de egentligen hanterar).
Hm. Min tanke var att styrkans medlemmar presenterade sig som »från Säkerhetsministeriet«, vilket styrkan ju är en avdelning av. Därför funkar ett sådant uppenbart namn. Men jag vet inte, kan behövas ett intetsägande namn. Fler förslag? Tankar?

CromX

Veteran
Det första jag blev att fundera på är "varför ska det vara hemligt?"
Alltså varför vill myndigheterna hemlighålla dessa demoner?

Annars är ju ett alternativ att det finns två organisationer som utreder komplicerade och större fall. T.ex. som Sverige har Säpo? så finns det utöver "Säpo" även en hemlig organisation och det är där som "styrkan" kommer in.
Alltså när det dyker upp ett fall där man misstänker demonisk aktivitet så skickar man det till styrkan istället för "säpo" :gremtongue:

Det kräver ju förståss att t.ex. en kommissarie eller polismästare är insatt i vad Styrkan är för något.

Sedan kommer det ju förstås alltid att uppstå problem med vanliga poliser som nu och då undrar vad som egentligen hände? Eller om någon av deras kollegor eller vänner blir dödade och de vill gå till botten med hela...

Det kan ju iofrs också vara ett av rollpersonernas problem att försöka mörklägga ärenden och handskas med personer som blir lite för nyfikna av sig.

Möller

Hubert Hortlax
w176 said:
Jag tycker styrklan ska heta något med hjärtat för att få en återkoppling till titeln. St Hammars Hjärtas Orden, eller vad som helst så att agenterna i dagligt tall kallas hjärtan
Hm. Nu är det så att Dieselhjärta är ett arbetsnamn, ett jag inte är helt nöjd med. Associationerna går lite tungt till dieselpunk, som inte är fokus utan bara lite bakgrund.

Nå, en idé jag fick var att styrkan faktiskt heter, eller åtminstone kallas, Dieselhjärta(t). Av nån cool anledning. Då finns det lite vett i spelets titel. Jag vet inte.

Möller

Hubert Hortlax
CromX said:
Det första jag blev att fundera på är "varför ska det vara hemligt?"
Alltså varför vill myndigheterna hemlighålla dessa demoner?
Bra fråga! Jag har inte tänkt jättemycket på just den grejen, men det borde jag såklart göra.

Att demoner, och änglar, finns är vardagskunskap. Kyrkorna har lärt ut det i hundratals år, och mirakel och manifestationer sker fortfarande såpass ofta att ingen tvivlar på sanningen i deras läror.

Jag antar att ett motiv till att hålla styrkan hemlig är att inte skapa panik, hatstämning och mobbar som bränner häxor. Alla vet att demoner finns, men om kejsaren behöver ha en speciell enhet som jobbar mot dem så skulle folk tolka det som att hotet är mycket större än vad det är. Jag vet inte, håller det?

CromX said:
Annars är ju ett alternativ att det finns två organisationer som utreder komplicerade och större fall. T.ex. som Sverige har Säpo? så finns det utöver "Säpo" även en hemlig organisation och det är där som "styrkan" kommer in.
Alltså när det dyker upp ett fall där man misstänker demonisk aktivitet så skickar man det till styrkan istället för "säpo" :gremtongue:
Jo, jag har tänkt lite i de banorna. Att styrkan utåt presenterar sig som särkerhetspolisen (eller liknande).

CromX said:
Det kräver ju förståss att t.ex. en kommissarie eller polismästare är insatt i vad Styrkan är för något.

Sedan kommer det ju förstås alltid att uppstå problem med vanliga poliser som nu och då undrar vad som egentligen hände? Eller om någon av deras kollegor eller vänner blir dödade och de vill gå till botten med hela...
Som jag skrev tänkte jag att chefer och utredare (det behöver inte vara poliser, t.ex. kan ju sociala myndigheter stöta på konstigheter) har ett protokoll att följa. »Om du stöter på konstigheter, misstänker kulter eller häxor, om vittnen rapporterar liknande, gör ...«. Alltså, att de inte vet riktigt varför, eller vad de egentligen gör, när de drar in styrkan. Möjligtvis då att de tror att de drar in den »vanliga« säkerhetspolisen.

Styrkan har då några mullvadar och semi-agenter, med bara lite större kunskap, som ser till att detta protokoll upprätthålls.

Kejsarriket är ju en diktatur med förtryck, även om vissa rättigheter har börjat komma. Så att poliser etc. undrar vad som egentligen hände borde inte vara ett jättestort problem. Tänker jag mig.

Men som sagt, jag vet inte om dessa förklaringar håller.

CromX said:
Det kan ju iofrs också vara ett av rollpersonernas problem att försöka mörklägga ärenden och handskas med personer som blir lite för nyfikna av sig.
Det kan det absolut, att göra saker i det tysta är definitivt något jag tänkt att man ska göra.

Möller

Hubert Hortlax
Nå, efter att ha fått lite trevlig imput ska jag fråga om lite relaterade grejer.

Vad behöver spelarna, och spelledaren också för den delen, veta om styrkan?

Hur ska den informationen presenteras på ett smidigt sätt?

Sapient

Swashbuckler
Jag hoppar in och svarar från början. (Tycker det hänger ihop med de senare frågorna...)

- Om styrkans namn och status
Tycker det är en bra idé med en "officiellt hemlig" styrka. Det ger en stämning som jag tycker passar bra ihop med hur du beskriver kejsarmakten. Visst vet alla att avdelningen finns, men bara ryktesvägen. Och för en del som en serie svårbegripliga instruktioner om hur man ska kontakta dem (och när).

Den halvofficiella statusen, bör ge dem extra utsträckt informell befogenhet - genom folks rädsla. (I alla fall folk i offentlig ställning, enskilda medborgare osv. Kanske inte kriminella element o.likn.) Ingen vet liksom exakt vilka befogenheter de har.

Därför passar ett vagt och anonymt namn bra. "Byrån för särskilda hot" kan fungera. Vilka kanske förkortas till bara "byrån" i dagligt tal.
(Brittiska MI6 kallades ofta informellt för "Box 850" under WWII, efter sin postadress. Som i: "Skicka det där till box 850" osv. MI6 är ju i sig en liknande beteckning, en inte särskilt upplysande beteckning, men dock mer avslöjande med "Military Intelligence".)

-Dieselhjärta
Om du vill ha beteckningen "dieselhjärta/n" så är det ju bara att uppfinna en bakgrundshistoria. Vem använder den? De själva eller är det något som folk säger om dem, bara när de tror att ingen lyssnar? I det senare fallet kanske det syftar på att de anses vara så kalla och hårda att deras hjärtan inte är något annat än maskiner, dvs. går på diesel?

- Några kompletterande frågor som kanske hjälper till att definiera organisationen:
Hur pass stor är styrkan? Är det några få eller ganska många som rekryteras? Hur pass kompetent är den? (Se nedan.) Och hur pass kompetenta är de organisationer som den rekryterar från? (Militären och polisen t.ex.)

Det påverkar nog t.ex. sånt som vad gemene man vet om den. Om den är hyggligt stor och rekryterar rätt friskt, är det nog fler som känner till den åtminstone genom att känna någon som blev rekryterad dit - eller intervjuad för det eller liknande.

Vet folk t.ex. om att det finns hemliga rapportörer till styrkan? Är det något man allmänt misstänker? ("Bara så att du vet, allt man nämner så att Johansson hör, det går direkt till 'byrån'...")

- Hur är relationen till kejsarmakten?
I diktaturer allmänt så brukar hemliga organisationer vara väldigt beroende av sitt ledarskap. Ledarskapet i sin tur påverkas av relationen till diktatorn eller kretsen kring denne.

Organisationer som ger makt inom maktapparaten ger en stark plattform till den som leder den. Den makten kan tom. vara så stark att diktaturens ledare fruktar dem. (Som Beria under Stalin.)

Det kan i sin tur leda till att diktatorn är mycket noga med att inte ge ledarskapet till en person som är för slug/smart/kraftfull - och det kan leda till att åtminstone ledningen är inkompetent, byråkratisk och korrumperad. (Men behöver inte nödvändigtvis betyda att dess agenter på fältet är det. Tvärtom, även om begränsad kompetens är ett villkor för befordran, kan inträdeskraven vara höga - vilket resulterar i att de lägre graderna är betydligt mer dugliga än toppen...)

Det kan ju också vara en blandning - t.ex. kanske säkerhetsministeriet är en typiskt medelmåttig, korrumperad organisation, medan "byrån för särskilda hot" pga. de saker de utsätts för är skärpta - och hela tiden hamnar i diverse strider med säkerhetsministeriet pga. detta, om prestige och revir osv.

Möller

Hubert Hortlax
Vill bara börja med att säga tack, till dig och alla andra i tråden! Även om jag kanske låter negativ, så hjälper era idéer och kommentarer mig att tänka.

Sapient said:
-Dieselhjärta
Om du vill ha beteckningen "dieselhjärta/n" så är det ju bara att uppfinna en bakgrundshistoria. Vem använder den? De själva eller är det något som folk säger om dem, bara när de tror att ingen lyssnar? I det senare fallet kanske det syftar på att de anses vara så kalla och hårda att deras hjärtan inte är något annat än maskiner, dvs. går på diesel?
Dethär med att retroaktivt uppfinna förklaringar är inte alltid så lyckat. Men även jag gick i funderingarna att det ska anspela på styrkans medlemmar. Att de har »hjärtan som pumpar diesel, omutliga maskiner i kejsarens tjänst.«

Sapient said:
- Några kompletterande frågor som kanske hjälper till att definiera organisationen:
Hur pass stor är styrkan? Är det några få eller ganska många som rekryteras? Hur pass kompetent är den? (Se nedan.) Och hur pass kompetenta är de organisationer som den rekryterar från? (Militären och polisen t.ex.)
Hur rekryterar MI6, CIA och Mossad? Hur gjorde Abwehr, Sicherheitsdienst, Stasi och Tokkō?

Min tanke är att styrkan är ganska liten. Jag tänker dra igenom lite historia:
Änglarna och de rättfärdiga människorna har sedan gudarna nedsteg i världen fört ett krig mot demonerna och deras trotjänare allierade. I spetsen för människorna har oftast de olika kyrkorna stått. Inkvisitioner, heliga riddarordnar och dylikt har organiserat kampen. Men dessa har oftast varit ganska kortlivade, kämpat mot en tillfällig eruption av demondyrkare eller så. Demonernas, liksom änglarnas, inflytande i världen har stadigt minskat genom tiderna. Så, en tid efter att kejsaren återtog makten från den sista riksföreståndaren för drygt 100 år sedan skapades styrkan.
Styrkan är alltså förhållandevis ny. Den drar på expertis från såväl kyrkornas teologer som forna tiders luntor och texter. Även de andra områdena från vilka medlemmarna dras är förhållandevis kompetenta, fungerande institutioner. Tänk 1920-30-talens Storbritannien eller Japan. Fungerande, stabila stater liksom.

Jag vill inte att styrkan redan sitter inne på alla svar. Den ska vara där och stödja rollpersonerna när de sitter fast, men inte på något sätt dränka dem.

Detta gäller storleken också. Det ska vara möjligt att byta ut rollpersoner, permanent och temporärt med andra medlemmar ur styrkan. Det ska finnas chefer som kan ge riktning, experter som täcker upp områden rollpersonerna saknar, kanske tekniker som fixar utrustning. Det ska hända lite saker som rollpersonerna inte är inblandade i. Men inte så särskilt mycket mer.

Jag tänker att det finns en organisation med ännu högre »clearance« som kan dirigera rekryter till styrkan (och andra organisationer, mer eller mindre hemliga och prioriterade). Att chefer inom staten rapporterar dugliga medarbetare, som sedan undersöks på distans konfronteras med inte så mycket mer än »Vill du arbeta i kejsarens hemliga tjänst?«. Annars är ju kontaktnät viktiga, redan rekryterade drar in vänner och bekanta. Både lite amatörmässighet och professionalism.

Sapient said:
Vet folk t.ex. om att det finns hemliga rapportörer till styrkan? Är det något man allmänt misstänker? ("Bara så att du vet, allt man nämner så att Johansson hör, det går direkt till 'byrån'...")
Näh, jag tänker mig nog att styrkan är ännu mera okänd. Man vet att någon måste ta hand om »det demoniska hotet«, och att det finns informatörer och inhemska spioner i statens tjänst. Men kopplingen görs nog inte riktigt.

Sapient said:
- Hur är relationen till kejsarmakten?
I diktaturer allmänt så brukar hemliga organisationer vara väldigt beroende av sitt ledarskap. Ledarskapet i sin tur påverkas av relationen till diktatorn eller kretsen kring denne.
Mycket bra fråga!

Jag tänker mig alltså att styrkan är underställd Säkerhetsministeriet, alternativ Säkerhetspolisen. Men, att de rapporterar direkt till kejsaren. Att det alltså finns en viss spänning mellan Säkerhetsministeriet, dess via parlamentet tillsatta chef (Justitsieministern) och styrkan.

Sapient

Swashbuckler
Möller said:
Hur rekryterar MI6, CIA och Mossad? Hur gjorde Abwehr, Sicherheitsdienst, Stasi och Tokkō?
Olika. Och jag är inte säker på att någon av dem är jättebra förebilder. (Eventuellt tidiga MI6, perioden WWI - WWII. Dvs. mest rekrytering inom en ganska snäv krets, högre samhällsklass, universitetsutbildad - Oxford/Cambridge. Enda vägen in för någon utanför, var via armén, visa rätt egenskaper. Och ha tur.)

Den stora skillnaden är ju att ditt kejsardöme, om jag förstått saken rätt, är ett auktoritärt rike. Tokko kan passa in där. Eventuellt Tjeckan också (den tidiga sovjetiska säkerhetstjänsten). Stasti är förmdoligen för modernt?

Kan inte mycket om dem, men den engelskspråkiga Wikipedia-artikeln om tjeckan är väldigt omfattande och kanske ger bra inspiration?

Möller said:
Jag tänker att det finns en organisation med ännu högre »clearance« som kan dirigera rekryter till styrkan (och andra organisationer, mer eller mindre hemliga och prioriterade). Att chefer inom staten rapporterar dugliga medarbetare, som sedan undersöks på distans konfronteras med inte så mycket mer än »Vill du arbeta i kejsarens hemliga tjänst?«. Annars är ju kontaktnät viktiga, redan rekryterade drar in vänner och bekanta. Både lite amatörmässighet och professionalism.[/qoute]

DEN organisationen är kanske den verkligt kontrollerande maktfaktorn inom kejsardömet? Den maktbas som gjorde att kejsaren kunde återta makten. Lojal med honom. Men också rädd om sina privilegier osv.

Kanske därför också motarbetad av de som i hemlighet stödjer den gamla ordningen, innan kejsaren kom tillbaka?

Vilket kanske, via "min fiendes fiende..." driver dem mot att försöka ta hjälp av demonerna?

Hmm. Mycket spännande spelvärld... :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Sapient said:
Den stora skillnaden är ju att ditt kejsardöme, om jag förstått saken rätt, är ett auktoritärt rike. Tokko kan passa in där. Eventuellt Tjeckan också (den tidiga sovjetiska säkerhetstjänsten). Stasti är förmdoligen för modernt?
Mitt kejsarrike (just nu med tillägget Pärlemorportens) är sådär semi-auktoritärt. Kejsaren har fortfarande mycket makt, men han har delat med sig av en del av den för att hålla riket stabilt och spela ut fraktioner mot varandra.

Det finns t.ex. ett lagstiftande parlament där hälften av ledamöterna är folkvalda.

Nå, jag vill alltså ha en semi-professionell organisation. Folk kommer både in i styrkan på personliga kontakter eller rekryteras för sin kompetens. Vet inte riktigt varför jag drog upp dessa säkerhets-organisationer.

Sapient said:
DEN organisationen är kanske den verkligt kontrollerande maktfaktorn inom kejsardömet? Den maktbas som gjorde att kejsaren kunde återta makten. Lojal med honom. Men också rädd om sina privilegier osv.

Kanske därför också motarbetad av de som i hemlighet stödjer den gamla ordningen, innan kejsaren kom tillbaka?

Vilket kanske, via "min fiendes fiende..." driver dem mot att försöka ta hjälp av demonerna?

Hmm. Mycket spännande spelvärld... :gremsmile:
Hm, har inte riktigt tänkt så. Spännande idéer dock. Särskilt detta med min fiendes fiende, det är definitivt något som kommer att dyka upp!

Min tanke har varit att flera fraktioner ska slåss i en låg-intensiv maktkamp, men att det hela skulle vara något mer öppet.

Denhära kompetens-fördelande myndigheten känns inte som någon större maktfaktor. Inte heller tror jag en sådan hjälpte tidigare kejsare att installera det nuvarande statsskicket, den känns alldeles för modern för det. Den rollen spelade istället en koalition av flertalet adelssläkter (och vissa sveks senare i den nya ordningen, och motarbetar av naturliga skäl all ökning av kejsarens makt).

Nå, jag lutar just nu åt att kalla styrkan som rollpersonerna är en del av för antignen D-byrån eller Grupp D. D som i demoner eller dieselhjärta.