Nekromanti DieselSpace

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag satt och skrev något helt annat då jag plötsligt såg speltiteln DieselSpace framför mig. Jag har en vision, men när du ser titeln vad tänker du?

Necross

Swashbuckler
Jag tänker mig nåt med rymden och nåt med nån slags maskiner som drivs med det där som man kör med i traktorer. Förstår inte riktigt vad jag ser, det skär sig liksom med bondgård vs s-f. Knasigt.

Vimes

Sillkung
Mutant Chronicles (inte minst filmen), fast med upptäckarglädje och nybyggarlusta istället för Ondska™, militärrunk och dysterhet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag associerar till rollspelet Etherscope, som är cyberpunk i ångpunkvärld - fullt ut, dvs ångpunkig cyberware och även ett "cyberspace" som är "eterdimensionen".

Fast, typ, ett teknologisteg längre. Dieselpunk, kanske man kan säga.

Eventuellt i rymden.

Gardener

Champion
Rymden består inte av vakuum, utan av diesel. Vilket är praktiskt när man behöver energi, men är lite småjobbigt att ta sig fram i.

Det är billigt med dieselrymdresor, så varenda liten jeppe kan göra det. Massiv emigrering och nybyggande runt om i solsystemet. Alla planeter och månar är beboeliga. Rymdskepp ser ut som traktorer med stora skovelhjul på sidorna.

Mycket red-necks och banjos, hängselbyxor, tuggandes på grässtrån.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Storuggla said:
Das Boot, fast i rymden.

Storuggla, ganska enkelt
Jo, just så. Das Boot med en touch av Alien 1, Traveller Classic och Heinleins Between Planets.

Möller

Hubert Hortlax
Jag tänker:

Vafan!? Har du snott mitt Dieselhjärta och gjort det sämre?

Men sen tänker jag lite längre:
Jag ser Diesnyes Atlantis, fast i rymden och skitigare. Utforskande av mysterier, smått episkt och ödsligt. Men dynamit och allmän jävlighet.

hakanlo

Hero
Märkligt, men jag känner en lukt: ozon blandat med dieselångor, mot en bakgrund av unken luft. Som det luktar i maskinrummet på ett rymdskepp drivet av dieselmotorer och där den rustika elektroniken får jordfel med jämna mellanrum, där luftreningen börjat fallera efter många års resa mellan solsystemen.

Cybot

Mest spelbar
Detroit....IN SPACE!!

Fast med mer långtradare (in space!), skitigare betong (in space!) och mer löpande band (inte nödvändigtvis in space).

Kanske med lite influenser av Macken

Storuggla

Champion
"Långtradare in space, låter lite som Space Truckers"

Nej nej. Dieseltruckers i rymden? Det är såklart SMokey and the Bandit i rymden!
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OH5KNcFRZLQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/OH5KNcFRZLQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla, en av de bästa filmerna ever