»Ett system som låter din skicklighet (perfekt slag) påverka skadan är över huvudtaget inte realistiskt i ditt exempel.«
Det bör påpekas att det inte var mitt exempel – I just went with it. Resten av ditt inlägg skjuter tyvärr lite snett: Dina invändningar skulle varit relevanta om den omtalade skademekaniken vore unik för hagelbrakare, men eftersom exakt samma mekanik även hanterar svärd, prickskyttegevär, pistoler, pilbågar, spjut, yxor, knytnävar, trasiga flaskor, lyktstolpar, hörnsoffor, m.m., så vill jag nog hävda att kritiken fortfarande håller.
»Att man slår en träff för varje enskild kula med en slumpad "generisk skada" mot ett fast tålighetsvärde kommer aldrig att vara realistisk på det sättet du eftersträvar.«
Riktigt så har det inte funkat i någon iteration av Storyteller-systemet, men det är inte så viktigt. Det väsentliga är att själva tärningsmekaniken har föga att göra med trovärdighet och eventuell realism – sådant ligger i implementationen. Sen skulle jag nog inte påstå att jag eftersträvar realism i någon direkt mån. Spelbalans, intressanta spelmekanismer och trovärdighet är alla betydligt viktigare i mitt öga.
»Det kan vara jäkligt kul spelmässigt och ge upphov till intressanta äventyr, men det verkar inte vara det du är ute efter.«
Det var tråkigt att höra att det är det intrycket du fått av mig.