Grisodlar'n
Hero
Ok, kul att höra att det är flera som sittar och pular med egna versioner. Från början så gjorde jag bara ett färdighetskompendium, men sen började jag slå ihop färdigheter, stryka färdigheter jag inte gillade, etc. Sedan dess har mitt lilla projekt växt till en svårhanterlig koloss, med Bestiarium, nytt rollformulär, magiregler, Livsvägar och annat. Just nu känns det som en enda soppa.Hakanlo said:Jag håller själv på med ett liknande projekt, dvs en sorts egenversion av Expert. Jag ville ha exakt samma som du - dvs. något med skadenivåer i stället för KP. Dock var det framförallt KP i kroppsdelar jag inte gillade. Jag gjorde så att jag behöll totala KP, samt att det antal SP som en träff åstakom angav en skadenivå. Därefter blev effekterna olika beroende på kroppsdel.
Skadenivåerna var tre till antalet: skada (kroppsdelen inte använda), kritisk (kritisk skada, slår ut personen), dödlig (typ död direkt, men om det är arm eller ben kan man räddas). För att avgöra vilken nivp det blir blir lånar jag idén om Traumatröskel från MutantUA, fast lite annorlunda. Det hela funkar OK, men ett par andra tillägg till det nämnda gjorde det en aning tungrott. Så därför nämner jag inte de påfunden.
Jag har också kvar totala KP, men har tänkt använda det för blödningar, slagsmål, gifter och liknande. Sårnivåerna jag har tänkt använda är väl fem stycken (Köttsår, Lätt sår, Allvarligt Sår, Kritiskt sår och Dödligt sår). Mutant UA:s Traumatröskel har jag också sneglat lite på, men vet inte riktigt hur jag ska få flera sårnivåer att funka med ett liknande system. Jag kan naturligtvis använda någon tabell där man ser vad en viss KP-skada ger för slags Sår. Det är väl något liknande du har gjort, såvitt jag förstår.