Lilja
Veteran
- Joined
- 19 Feb 2014
- Messages
- 146
I samband med att vi lanserade vår tentativa produktplan har jag fått frågor via email kring vår plan att sälja pdf:er. Frågorna har gällt vad vi ser för möjligheter med det och varför vi tror att det är bra för Symbaroum och dess fans. Jag inbillar mig att det är fler som tänkt på saken men inte ställt frågan, och dessutom är jag intresserad av att höra mer om vad ni andra tycker och tänker om saken.
NOTERA att vi i de flesta fall (se http://www.jarnringen.com/produktionsplanering/) tänker oss att släppa saker först i digitalt format och sedan samla ihop materialet och trycka det för dem som föredrar att känna bokens tyngd i handen (eller som jag, som vill ha både och, mer om det nedan).
Så här kan man sammanfatta mina svar till undrande Symbaroum-fans:
Digitala produkter är bra för att...
- Vi kan släppa produkter oftare i digitalt format, tryck har långa ledtider och med digital produktion kan vi snabbare nå spelsugna grupper med rykande färska produkter.
- Med sitt lägre pris gör vi produkterna tillgängliga för fler grupper och spelare, för dem som klarar sig bra med digitala produkter. Yngre spelare brukar titta trånande på våra tryckta böcker och sedan suckande snegla mot sin plånbok. Digitala produkter kan vara en möjlighet för dem att hålla sitt Symbaroum-bibliotek komplett till ett för en student rimligare pris.
- Vi kan göra smala produkter som tilltalar vissa men verkligen inte andra. Då är trycksaker olämpliga eftersom det blir dyrt att trycka, men digitalt kan vi tillfredsställa en mindre grupp spelare utan att behöva ta så mycket hänsyn till säljbarheten i produkten.
- Vi kan testa och släppa lite vildare idéer än annars, i tryck måste vi kunna räkna hem tryckkostnaden men för digitala produkter kan vi chansa mer och låta fansen avgöra om det är en lyckad produkt eller om vi hade otur när vi tänkte.
- Digitala produkter tar inte slut, vilket populära fysiska böcker har en irriterande vana att göra...
- Print on demand är såklart ett alternativ men vi tycker inte att produktionskvaliteten så ofta motsvarar priset för kunden. Vi kommer utforska detta mer, men i nuläget förhåller vi oss lite svala till POD för Symbaroum (även om vi mjuknat något i frågan efter att ha sett våra vänner Fria Ligan göra ett gott jobb med PODs för exempelvis Svavelvinter).
En personlig not är att jag som spelare, spelledare och allmän rollspelskonsument verkligen slukar digitala produkter, och ofta finner att det digitala formatet räcker gott för vissa produkter; jag köper mycket digitalt till spelen jag spelar - men har alltid fysiska versioner av grundböckerna också: det är dem jag läser för att lära mig spelet. Vid spelbordet använder jag däremot nästan bara digitala böcker på min platta och kartor visas oftast på min TV/dataskärm - dock med en fin världskarta utrullad på bordet om spelet tillhandahåller en sådan. Fienders stats skriver jag ut på hederligt papper så att jag kan modifiera och hantera skador på dem med papper och penna.
Vad tänker ni om resonemangen kring digitala produkter, och hur använder ni fysiska resp digitala produkter vid spelbordet?
/Nyfiken spelkonstruktör
NOTERA att vi i de flesta fall (se http://www.jarnringen.com/produktionsplanering/) tänker oss att släppa saker först i digitalt format och sedan samla ihop materialet och trycka det för dem som föredrar att känna bokens tyngd i handen (eller som jag, som vill ha både och, mer om det nedan).
Så här kan man sammanfatta mina svar till undrande Symbaroum-fans:
Digitala produkter är bra för att...
- Vi kan släppa produkter oftare i digitalt format, tryck har långa ledtider och med digital produktion kan vi snabbare nå spelsugna grupper med rykande färska produkter.
- Med sitt lägre pris gör vi produkterna tillgängliga för fler grupper och spelare, för dem som klarar sig bra med digitala produkter. Yngre spelare brukar titta trånande på våra tryckta böcker och sedan suckande snegla mot sin plånbok. Digitala produkter kan vara en möjlighet för dem att hålla sitt Symbaroum-bibliotek komplett till ett för en student rimligare pris.
- Vi kan göra smala produkter som tilltalar vissa men verkligen inte andra. Då är trycksaker olämpliga eftersom det blir dyrt att trycka, men digitalt kan vi tillfredsställa en mindre grupp spelare utan att behöva ta så mycket hänsyn till säljbarheten i produkten.
- Vi kan testa och släppa lite vildare idéer än annars, i tryck måste vi kunna räkna hem tryckkostnaden men för digitala produkter kan vi chansa mer och låta fansen avgöra om det är en lyckad produkt eller om vi hade otur när vi tänkte.
- Digitala produkter tar inte slut, vilket populära fysiska böcker har en irriterande vana att göra...
- Print on demand är såklart ett alternativ men vi tycker inte att produktionskvaliteten så ofta motsvarar priset för kunden. Vi kommer utforska detta mer, men i nuläget förhåller vi oss lite svala till POD för Symbaroum (även om vi mjuknat något i frågan efter att ha sett våra vänner Fria Ligan göra ett gott jobb med PODs för exempelvis Svavelvinter).
En personlig not är att jag som spelare, spelledare och allmän rollspelskonsument verkligen slukar digitala produkter, och ofta finner att det digitala formatet räcker gott för vissa produkter; jag köper mycket digitalt till spelen jag spelar - men har alltid fysiska versioner av grundböckerna också: det är dem jag läser för att lära mig spelet. Vid spelbordet använder jag däremot nästan bara digitala böcker på min platta och kartor visas oftast på min TV/dataskärm - dock med en fin världskarta utrullad på bordet om spelet tillhandahåller en sådan. Fienders stats skriver jag ut på hederligt papper så att jag kan modifiera och hantera skador på dem med papper och penna.
Vad tänker ni om resonemangen kring digitala produkter, och hur använder ni fysiska resp digitala produkter vid spelbordet?
/Nyfiken spelkonstruktör