Nekromanti Digitalt hjälpmedel för rollspel

Ulf Hartelius

Veteran
Är du eller din grupp intresserad av att vara med och utveckla rollspelsmediet? Att gå i frontlinjen likt pionjärer och testa, utvärdera och diskutera ny teknik som utvecklas för att bl a göra spelandet smidigare och mer engagerande?

Lite bakgrund
Vi är två studenter vid Göteborgs Universitet som håller på med ett projekt fram till sommaren där vi ska utveckla ett hjälpmedel för bl a bordsrollspel; ett verktyg med fokus på kartor, men andra aspekter av spelandet kan också behandlas. Vad som än kan tänkas förhöja spelupplevelsen är av relevans.
Vad som kommer gå att användas av "vanligt folk" i slutändan är lite osäkert, eftersom projektet är inriktat i första hand på Microsoft Surface.
Projektet riktar sig inte till något specifikt rollspel utan är tänkt att kunna användas till så gott som alla.

Vad du kan göra #1
Vi behöver testgrupper, i första hand för att komma på just vad vi ska göra och lite senare för att utvärdera det vi gjort. Vi behöver spelgrupper som är villiga att låta oss sitta med och titta på eller gästspela (vilket som känns mest naturligt för er). Vi har själva rollspelat mycket, men behöver rollspelssituationer och diskussioner för projektets skull. Efter ett spelpass ställer vi lite frågor och uppmanar till diskussioner, beroende på hur sugna spelgruppen är på sådant.
Exakt vilket rollspel som spelas är inte det viktigaste; vi har erfarenhet/forskat i D&D (både Dungeons & Dragons 4e och 3.5e samt Drakar & Demoner), Eon/Neotech, GURPS och World of Darkness (i synnerhet Vampire). Men som sagt så är vi intresserade av alla slags rollspel.
Om du är intresserad och bor i Göteborgstrakten, säg till här i tråden eller med ett PM!

Vad du kan göra #2
Om du inte har lust eller möjlighet att vara med och rollspela med oss men ändå har massor med smarta idéer, dela gärna med dig av dem här i tråden! Vi ser fram emot givande diskussioner forummedlemmar emellan om vad för slags digitala hjälpmedel man kan vilja ha. Begränsa er inte till vad som sagts, utan storma gärna fritt!
Vi har medvetet valt att inte ge en alltför utförlig beskrivning av projektet så som vi tänker oss det, för att inte hämma er fantasi.

/Ulf & Johan

Nässe

Myrmidon
Kan ni inte istället arbeta på bra medium att spela på nätet? :gremsmile:

Det vore grymt med en chat-grej med "rum" där man kan gå in och prata. En inbyggd tärningsspelare. Kartritning osv.

Olika spelgrupper som man kan logga in till. Spelpass som sparas där eller ner på datorn så man kan gå tillbaka och titta.

En länk till ett forum här på sidan.

Länkar till olika spelskapare och förlag. Möjilghet för de förlagen att köra demopass över nätet.

Artiklar från Fenix.

Nä, nu går jag för långt- men ett bra system över nätet vore coolt. Goggledocs fungerar okej men det är rätt slött, och man skulle vilja ha ett bra system för att klicka mellan ens rollpersoner, dokumentet och tärningsprogrammet. Kunna smidigt lägga in bilder i texten etc.

/ Nils

shotgun_ramadan

Fåntratt
Det där har man ju klurat på några gånger - problemet är att man saknar kunskaper inom programmering. Men, lite tankar då;

Presentationsläge
Vi brukar lira hemma hos mig i vardagsrummet, så jag själv brukar koppla in laptopen till TV:n för att visa kartor, info om olika fraktioner, bilder på SLP mm. Då förbereder jag helt enkelt en powerpoint innan spelmötet, som jag sedan växlar bilder i efter behov. Spelarna har uppskattat det enormt, så stöd för ett presentationsläge på en extern skärm är något jag skulle propsa för.

Goda anteckningsstöd
En texteditor för minnesanteckningar, eller varför inte äventyret? Jag gillar att kunna ha klickbara rubriker och liknande i mina äventyr, så jag lätt kan hoppa mellan informationen. Ett alldeles ypperligt verktyg för detta är NoteCase, en editor som sorterar anteckningar i en trädstruktur som kan göra det mycket lättare att hålla reda på olika information. Stöd för bilder, file attachments och hyperlänkning både i och utanför dokumentet.

Tärningar för SL
Skulle nog själv inte använda det, men en del skulle säkert uppskatta om man kan definiera ett antal tärningar i olika presets (till olika spel). Dessutom kan det ju vara smidigt att använda det för dolda slag, typ iakttagelse...

Spelledarläge?
En annan sak jag tänkt på när man kört powerpoint-varianten är att man vill kunna dölja viss information från spelarna tills vidare. Kanske vill man på en extern skärm visa allt som rollpersonerna har tillgång till - då hade det varit smidigt med en funktion för "öppen info". Alltså, du har förberett text/bild för spelarna, och kan till slut bara välja att den skall vara synlig, och vips på blir det tillgängligt bland spelarnas information.

Jag vet inte, nu bara blarrade jag lite. Återkommer när det är lite mer strukturerat. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Smidigare för mig skulle innebära distansöverbyggade. Kan ni lösa "problemet" med att deltagarna är spridda geografiskt hade det varit ett enormt steg framåt. (Det finns ju redan lösningar på området, IRC, Skype, videokonferens osv, men i praktiken finns det inget som har nått spridning till den grad att man har ett "självklart val".)

JohanKarlsson

Not the one
Det finns ju diverse virtual-desktop-verktyg. Jag har själv använt www.rptools.net.
För övrigt tycker jag det verkar dumt med ett rollspels-projekt som utgår från att man har en typ av hårdvara som nästan ingen har. Projekt med sådan hårdvara bör rikta sig till institutioner som har råd att skaffa utrustningen i fråga ( se till exempel virtual autopsy table www.visualiseringscenter.se/virtual-autopsy/sv/ ).

Ulf Hartelius

Veteran
Nässe, wilper: Något form av nätverkande har varit på tapeten, dels mellan olika lokala enheter (säg att alla har varsin laptop/pda/ipad/etc) och dels att spelarna kan sitta på helt olika platser. Vi har dock valt att inte fokusera på det eftersom det finns en annan grupp på vår institution som sysslar med en snarlik applikation. Men definitivt att det är ett område som skulle behöva bra verktyg!

JohanKarlsson: Först, tack för RPTools-länken! Det är närbesläktat med vad vi tänkt oss och var ingenting vi kände till. Det kan komma väl till pass för att få oss att göra någonting som är både nytt och användbart, snarare än att bara repetera existerande saker.
Vi håller med vad det gäller hårdvaran och vi är med på att vårt projekt inte kommer användas av vanliga dödliga, men är mest riktat mot institutionen och forskning. Med det sagt så är det fritt fram att gissa när teknologi av det här slaget finns i allas hem, men det har ju gått ganska snabbt framåt hittils. Dessutom kan man ju alltid porta saker.

Tkullander: Bra idéer! Alltid kul att höra från folk som använder digitala komponenter till sitt spelande; det ger oss motivation och inspiration till vårt arbete.

Tack för alla kommentarer än så länge! Keep 'em coming!

Herr Grönstedt

Swordsman
Det låter som en god idé till projekt Ulf!

Jag var inne på liknande grejer när jag sysslade med digitala sällskapsspel 1999 och det letade sig in i designmönstren i min avhandling 2005, och en av mina tidskriftsartiklar 2006. Du hittar artiklarna på min hemsida under Publications.

Är det Staffan som är er handledare?

solvebring

Superhero
Jag spelar allt för lite just nu för att kunna testa. Jag tycker dock att ni ska ha en stor eloge för att ni satt igång med ett sådant projekt.

Häftigt och spännande måste jag medge. Önskar er lycka till!

Ulf Hartelius

Veteran
MattiasArvola: Tack för länkarna! Vi ska kolla in dem, de kommer säkerligen till pass. Och om du menar Staffan Björk, så ja.

solvebring: Vi ska göra vårt bästa.

CapnZapp

Myrmidon
En cool leksak för dem med fler tablets, pads, smartfones än vad de kan göra av med:

http://vimeo.com/18859503
Håll ögonen öppna efter "X-Ray vision" en bit in i filmen :gremcool:

Så småningom kommer nog priserna på dessa pryttlar ner så de flesta rollspelsgrupper kan köpa in dem, men där är vi inte riktigt ännu. (Rollspel är ju ändå ökänt för att vara en billig hobby, så mer än en tusenlapp kan man inte räkna med att spelledaren hostar upp. Specifikt för rollspelandet då alltså; en iPhone kan folk ju ha "ändå")

(Det innebär ju absolut inte att det inte ligger i tiden att forska på saken! :gremsmile: )

Skulle jag välja ett digitalt hjälpmedel till spelledandet skulle det vara ett digitalt mixerbord.
Dvs jag skulle vilja ha x st MP3 spelare på datorn, laddade med olika musik, som jag kunde starta/stoppa/justera volymen individuellt på efter behov.

Naturligtvis finns en sådan här aplikation redan, så någon kanske har en länk :gremwink:

/ Fredrik