Digitalt verktyg för att mäta på egengjord karta?

Nion

Warrior
Hej! Jag har en stor karta över spelvärlden i en jpg-fil. Är det någon som kan komma på något program som jag kan använda för att mäta på kartan? Det behöver inte vara ett specifikt rollspelsverktyg utan kan vara vilket digitalt verktyg som helst.

Verktyget ska vara gratis och ska kunna mäta avstånd som en polylinje. På något sätt behöver jag kunna sätta skalan för kartan. Snyggast vore såklart om det gick att berätta hur lång en km är för verktyget, men kan tänka mig varianter där jag gör lättare konverteringar i måtten (uppmätt 1 cm i verktyget = 1 km i spelvärlden osv).

Bonus om jag kan flytta en markör för att representera spelgruppens placering. Ännu större bonus om jag kan sätta ut text och andra markeringar, exempelvis i lager eller i flyttbara objekt direkt på kartan.

Är det någon som kan komma på något lämpligt?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Många VTT (som roll20 eller foundry) har verktyg för att mäta på kartan. Du kan även skriva info på små knappnålar om du vill.
Osäker dock på om du kan mäta som poly-linje, det är mest raka streck, vad jag vet iaf.

Caligo

Swashbuckler
En variant är om du vet upplösningen och sedan på något sätt mätee antalet pixlar. Så brukar jag jobba i photoshop ibland men antar att gimp kan göra aamma.