Nekromanti Digitaltryck: häfte eller limning?

Dimfrost

Special Circumstances
Apropå små rollspel kom jag att tänka på en sak jag har funderat på ett tag. Hur är kostnaden för print-on-demand när det gäller häften versus limbindning? Om man kan få ner sitt spel till säg 64 sidor, finns det pengar att tjäna på att köra ett häfte i stället för limbindning? Eller är det helt enkelt så att man kör häften när det blir tillräckligt tunt av rent praktiska skäl? På Target-tiden gjordes ju häften som var uppåt 100 sidor (har för mig att något var tjockare än 96 någon gång).

/Dimfrost

tdh

Swordsman
Jag är personligen av åsikten att häften över 50, kanske 60 sidor om det är bra papper och rejäla klamrar, är för tjocka och inte håller måttet. Tar man vissa Drakar och Demoner-handböcker så är det många som tappat sidor i mitten, trots att de inte behandlats illa. Om jag inte missminner mig så är Krigarens handbok runt 120 sidor tjock, och flera pedantiska bekanta har fått se den ge med sig. Dessa handböcker är dessutom ganska välhäftade, något du inte kan ge dig sjutton på att din digitaltryckare lyckas med.

Med det sagt så kan jag meddela att jag än så länge inte sparat några pengar att tala på när jag gjort mindre böcker. Limbindning eller häftning har kostat ungefär lika mycket, ofta detsamma, de gånger jag tryckt hos digitaltryckerier.

peta

Warrior
När det gäller tunna böcker så är häften betydligt lättare att bläddra i än en limbunden bok, framförallt är det lättare att lägga upp en sida utan att boken åker ihop.

En limbunden bok, tycker jag personligen, ser oftast lite proffsigare ut. Ser ut som man får lite mer för pengarna. Dessutom har den fördelen att, så länge den inte är allt för tunn, man kan trycka titel och liknande på ryggen vilket gör att den syns bättre i en hylla.