Nekromanti Dilekter eller Hur pratar man?

The_Gorger

Hero
I vår spelgrupp finns det bland vissa personer dåligt med vilja och för att aktivera dessa måste alla knep tas till vara. En lite irriterande sak som händer är allt "offtalk". För att åtminstonde skilja på när Spelaren och när RP:n talar funderade jag på dialekter

Hur gör ni andra? Använder man mörk/ljus röst eller dialekter, eller blir det bara fånigt?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Leve rikssvenskan!

Hur gör ni andra? Använder man mörk/ljus röst eller dialekter, eller blir det bara fånigt?
Oftast blir det nog bara fånigt. Vad gäller dialekter kan det bli svårt att motivera varför alven skulle prata skånska och dvärgen norrländska (även om just norrländska skulle passa bra på buttra, fåordiga dvärgar), eller varför svenska dialekter alls skulle förekomma i en främmande värld. Om världen å andra sidan är just Sverige, rollpersonen kommer från Skåne och spelaren klarar av att göra en övertygande dialekt, så är det naturligtvis bra.
Ljus röst tror jag inte på. Jag har svårt att tänka mig något mer outhärdligt än en kille som spelar tjej och därför talar i falsett. Mörk röst har jag dock sett användas med bra effekt av en ganska liten kille som spelade en två meter lång legosoldat.
Generellt föredrar jag nog att spelarna pratar med sin egen röst, så blir det inte lika ansträngt. Ska man förställa rösten gäller det att man kan göra det konsekvent och övertygande, annars är det bäst att låta bli.

/tobias

Azagthoth

Myrmidon
Re: Leve rikssvenskan!

Generellt föredrar jag nog att spelarna pratar med sin egen röst, så blir det inte lika ansträngt.

Det är dessutom bra för stämbanden... Man behöver inte bli hes eller tappa rösten på grund av rollspel.

Troberg

Sinister eater
blir det bara fånigt?
Det blir bara fånigt i de flesta fall. Mitt råd är i stället att ändra maner, ordval och framförande. En obildad tiggare har ett påträngande lismande sätt utan krångliga ord, en adelsman talar självsäkert ner till andra och använder ett bildat språk osv.

Erufailon

Swordsman

tycker själv det kan vara givande att förställa rösten, en demon kan inte låta som jag liksom :gremwink: , då blir det en mullrig mörk röst istället.
men falset e kanske inte det bästa... det brukar bara vara skoj, ifall man inte gör det bra iofs.

men jag e dålig på dialekter så det brukar jag inte använda.

men pratar vi om sl när han tar form i slp eller spelare?

Nightowl

Champion

...eller varför svenska dialekter alls skulle förekomma i en främmande värld.
Svenska i sig lär inte förekomma i en främmande värld, men spelarna pratar svenska i alla fall.

Om man kan göra det bra, vilket de flesta inte kan, kan dialekter vara ett sätt att få saker att fungera.

Möjligtvis.

Erik

Berserk

Warrior
Talfel

I min erfarenhet är det inget fel på att använda dialekter när man spelar. Vi som e från finland har (tror jag) ett större urval av dialekter att välja mellan än ni rikssvenskar, då vi dels är fullt bekanta med _era_ dialekter via TV, och dels har en stor mängd egna att välja bland. I vår spelgrupp kommer vi från Österbotten, dvs. Vasa-området, och talar ingalunda sådan "muminsvenska" som de flesta kanske förknippar med finlandssvenskarna, men en helt egen "Jakobstadsdialekt". Här finns dock ett oräkneligt antal andra dialekter som man kan tillämpa i spel likaså.

En annan sak som kan bli ganska bra om spelaren klarar att kosekvent hålla på och inte börjar överdriva är talfel. Att läspa lite lätt är något som kraftigt utmärker när man talar "in character" och när man talar utanför. Problemet är väl att det till en början kan te sig mycket underhållande att höra en spelare som spelar talfel, och bör kanske till en början prövas i ett inte fullt så seriöst spel.

Annars håller jag fullt med om vad Troberg säger om adel och tiggare.

Rising

Vila i frid
Aktivera eller Relaxa?

"En lite irriterande sak som händer är allt "offtalk". För att åtminstonde skilja på när Spelaren och när RP:n talar funderade jag på dialekter"

Jag tycker nästan aldrig att spelarna skall ha spetsade och märkliga sätt att prata på. De tröttnar nog bara väldigt fort om de måste anstränga sig så mycket för att vara trovärdiga i sina roller. Om jag gestaltar en uppblåst, arrogant greve som spelare så försöker jag hitta ett tonläge som jag är bekväm med och som jag kan hålla liv i under normallånga spelsessioner på ca: 5 timmar utan avbrott. En grov dialekt är alldeles för jobbig (för mig) att använda så länge.

När jag däremot är spelledare och får tillfället att gestalta en sådan där greve som spelledarperson, då överdriver jag rätt mycket. Spelledarpersoner hoppar man ju in och ut ur med jämna mellanrum, så då kan man slå på stora trumman och använda alla trix man kommer på. Dialekter är helt klart användbara (även om jag är så dålig på att härma dialekter att de muteras till någon form av utomjordiska dialekter som inte alls låter som vad de skall föreställa (men det låter bra)).

Som jag ser det har du två alternativ när det gäller dina omotiverade spelare:

Aktiveringstrix
Vill du förhindra offtalk; använd följande trix:
Fråga spelarna vilken sorts äventyr de vill spela mest av allt, de kanske är omotiverade för att du skriver en sorts äventyr som de inte gillar?
Lira i kortare intervall, och börja lira rollspel efter att ni har träffat varandra och snackat lite skit först.
Använd handouts.
Belysningstrix och bakgrundsmusik.
Skriv rollspel så att rollpersonerna får ökad valfrihet och alltid har något att göra.

Offtalk-rollspel
Det kan vara så att dina spelare tycker att det är jättekul att kunna få snacka lite skit samtidigt som de lirar. Man behöver ju faktiskt inte ta rollspelandet så seriöst för att tycka det är roligt.

Om så är fallet med dina spelare; lira lite lättsammare äventyr då, så att ni kan ha lite skön, anspråkslös, avslappnad umgänges-rollspelsunderhållning istället. (Det är ingenting som jag skulle vilja vara delaktig i, men om det nu är vad spelarna vill, så har man ju inte direkt något val)

/Riz

Krille

Super Moderator

"Det är dessutom bra för stämbanden... Man behöver inte bli hes eller tappa rösten på grund av rollspel."

Äh! Man ska lida för konsten! :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Som vanligt....

Jag för min del tycker nog att det är lite väl överdrivet att ha olika stämmor för sin SL-roll & sitt offsnack.
Sen att man kanske äntrar lite tonläge då & då är ju en annan sak.

Anders

Hero
Ta det piano med dialekterna

"I vår spelgrupp finns det bland vissa personer dåligt med vilja och för att aktivera dessa måste alla knep tas till vara. En lite irriterande sak som händer är allt "offtalk". För att åtminstonde skilja på när Spelaren och när RP:n talar funderade jag på dialekter

Hur gör ni andra? Använder man mörk/ljus röst eller dialekter, eller blir det bara fånigt?"

Dialekter kommer omgående leda till gapskratt, vilket i o f s är ganska trevligt men inte direkt gör det lättare att få till rätt stämning. Det enda som fungerar när det gäller dialekter är att ha sin egen dialekt men förstärka den för bonniga spelledarpersoner och minska på den för mer pampiga typer. Kan tillägga att undertecknad pratar någon sorts modifierad småländska; dialekter som är klart förknippade med större städer (stockholmska, göteborgska, lundensiska) är inte så lämpliga att använda på det sättet.

Som nämnts tidigare i tråden är det som spelare inte så lyckat att förställa rösten alltför mycket eftersom det helt enkelt är jobbigt. Eftersom man som spelare vanligtvis alltid gestaltar en och samma person under hela spelmötet så blir det inte på samma sätt som för spelledaren viktigt att snabbt kunna skapa en bild av personlighet. Om spelarna sköter diskussioner sinsemellan in character så brukar det med utgångspunkt från vad folk säger kunna vara ganska lätt att veta om det är de eller rollpersonen som pratar, typ:
fotboll, gå till kiosken, knäppa kompisar, arbetskamrater och klasskamrater, regelgnäll - spelaren som pratar.
ha ihjäl folk, stjäla saker, rädsla, väl underbyggda funderingar kring diverse fenomen, konstruktiva lösningar - rollpersonerna som pratar.
Ring polisen om det är tvärtom.

Något jag som spelare gör i lägen där det inte kan antas vara självklart för de andra om det är jag eller min rollperson som pratar är att inleda meningen med sånt som: "Mina vänner, vad sägs om att...", "Men Louis, nu får du allt...", "Dr Stone, vilken förtjusande ung man...". Eftersom varken jag eller de andra känner till någon Louis eller Dr Stone i verkliga livet och inte heller brukar tala till varandra i termer av "min vän" så hajar alla direkt att det är rollpersonen som är i farten.

Om spelarna endast talar in character i direkta dialoger med spelledarpersoner men aldrig med varandra och helst inte ens med spelledarpersoner är det värre. Ett sätt att se till att snacket blir in character är att så ofta som möjligt se till att rollpersonerna omges av spelledarpersoner som deltar i samtalet. Kör spelledaren dessa in character så dras även spelarna med. Sen får man väl konstatera att det finns en hel del spelare som är helt ointresserade av att gestalta rollpersonerna i dialoger. Jag vet t ex flera personer som ser rollspel som en mer avancerat variant av Drakborgen och för dem tillför inte karaktärsgestaltningar något. Viktigt är att man pratar med varandra mellan spelmötena om vad det egentligen är man vill ägna sig åt när man pratar om spela rollspel ihop, på samma sätt som man bör vara överens om huruvida det är fotboll eller basket man spelar innan man drar in i gympasalen och blåser igång spelet.

Arcana

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

men pratar vi om sl när han tar form i slp eller spelare?
Jag fick för mig att ursprungsinlägget handlade om spelare. Spelledaren bör naturligtvis förställa rösten ibland, för att tydliggöra hur olika slp pratar. Reserverar mig fortfarande för falsettröster till kvinnor...

/tobias

Balderk

Swashbuckler
För mig är det väldigt olika det där! Just nu har jag väl en tre fyra aktiva karaktärer i olika spel (två som är mer aktiva än andra... Spelar med två grupper). Med en karaktär, en dvärg i DoD' 91 som är hantverkare till yrket (vi hittade på det själva) och med han förvränger jag rösten något... Lite mörkare och lite långsammare (sedan har jag en pipa jag smuttar på hela tiden också, både i spel och verklighet (dock tänder jag den inte på riktigt), vilket också ändrar rösten lite samt att det blir smuttande ljus också :gremsmile: )... Det funkar jättebra! En av de karaktärer jag har lyckats spela bäst på kortast tid faktiskt. Sedan har jag en annan karaktär (Hu Li, Mästaren) som är asiat i en kampanjvärld till D&D, Ravenloft. Hur som helst, skulle jag försöka mig på en asiatisk dialekt till honom skulle det bara bli fånigt och det skulle, som Arcana påpekar, bara leda till gapskratt. Så med honom så använder jag min vanliga röst. Även det är en karaktär jag är väldigt nöjd med och det måste vara nåttt slags rekord för mig eftersom jag har väldigt svårt för att bli nöjd med karaktärer. Men det hör inte hit. Min poäng är den att det där med röster varierar från karaktär till karaktär... Vissa kan det funka väldigt bra med röstförändringar (som min dvärg till exempel) och andra inte alls. Men framför allt, det är upp till spelaren själv att bestämma om han vill göra något med rösten eller inte.

/Herr Balderk, som blev förvånad över att han hade så bra exempel i spel :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Saliga äro de obegåvade

Hade jag kunnat bibehålla en annan dialekt än min skånska så hade jag gärna gjort det, åtminstone någon gång emellanåt. Men nu kan jag inte det. Dessutom är det väldigt lätt att det blir löjligt och skrattretande om den onde nekromantikern helt plötsligt börjar bräka på bred göteborgska. Sedan är det också en typisk grej som man som spelledare lätt glömmer bort när man gestaltar SLP:s. Orntun den Fule kanske börjar med att tala skånska för att så småningom övergå till rikssvenska för att spelledaren tänker på något annat. Istället för att använda dialekter så brukar jag använda mig av andra ord och uttryck när jag växlar mellan olika karaktärer. Det fungerar minst lika bra.
I övrigt är det oftast så att off-talk sker när någon spelare känner sig mindre delaktig i rollspelet eller när han/hon tycker att det händer för lite. Det är tveksamt om olika dialekter är den bästa lösningen på just detta problem.

Cybot

Mest spelbar
Re: Aktivera eller Relaxa?

När jag är spelledare så ser jag det nog som ganska viktigt att förställa rösten när jag spelar olika karaktärer....speciellt om de ska samtala med varandra....då slipper man det ack så stämmningsförstörande "och den andre vakten svarade".

Och absolut i sago-rollspel.

Jag menar. Titta på Disney's Djungelboken eller Robin Hood. Man känner lätt igen Zzzzir väääääääzzz eller Prrrrins John eller gamvakterna....även om berättaren inte är någon hejare på att förställa rösten.
Inte bara på accenter men också på ordvalet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Som spelare använder varken jag eller någon annan i vår spelgrupp dialekt, det skulle bara som Rising säger bli ansträngande att bibehålla den. Som spelledare nyttjar jag däremot glatt olika former av röstförställning och liknande. Dialekter (där jag visserligen bara kan låta någotsånär bra på tre) reserveras för mindre viktiga SLP, eftersom det lätt blir komiskt. Dessutom är det ett rätt lätt sätt att etablera en personlighet hos någon som man bara stöter på "i förbifarten" - lundaakademikerskånska ger direkt associationer till vilken sorts SLP det är, till exempel.