DoD Dilemma: premades och rollformulär för icke officiella karaktärer

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Sitter och meckar ihop lite egna färdigbyggda karaktärer enligt Ligans basfigurer, eftersom det är något som efterfrågats i vissa läger. Behovet uppstod inför mitt speltest på Munkcon 3 - då jag kände jag ville utesluta magiker och krigare, för att på så sätt skapa en annan typ av utmaning. Nu till dilemmat: på de färdiga karaktärerna så återges ju förmågorna i tryck på baksidan av bladet, men detta skulle ju då konkret inte vara tillåtet enligt det upphovsrättskyddade materialet? Att sedan använda ett officiellt och ifyllt karaktärsblad skulle också kunna vara otillåtet användade? Nu är inte planerna kapitalisera på detta eller publicera dem i någon modul, på sin höjd länka till dem från en sådan produkt i framtiden. Eventuellt tänker jag för långt här - när det gäller saker som ändå skulle komma spelare till nytta är ju Ligan generellt välvilliga.

Här är karaktären som spelades av @Franz vid speltestet, som ett första proof of concept. Förmågetexten ligger för närvarande dold, de blåa elementen ska ersättas av en mer grafisk dito. Här är jag noga med inte använda Ligans grafiska element, även om jag efterliknar upplägg för igenkänningsfaktorn. Karaktärerna är tänkta släppas på svenska och engelska, gratis - på discord och facebook.

Attachments

Last edited: