Dilemman är vad dramaspel är gjort av. Eller snarare bomber, av vilka dilemman är en subtyp. Här är en bra tråd för att få igång tankarna på olika sätt att jobba med bomber:
http://story-games.com/forums/discussion/comment/74973/ (diskussionen är på engelska).
Så det första du vill göra för att få in svåra val är att titta på rollpersonerna och fundera på deras drivkrafter. Vad är det de brinner för? Bra dilemmaspel kräver rollpersoner med starka drivkrafter. Om det enda dina rollpersoner är intresserade av är "pengar och äventyr" kommer du inte att kunna bygga bra drama. Det finns massor av spelstilar som inte kräver drama, så det är inte nödvändigtvis ett problem, men vill du ha drama så måste det börja med drivkrafter. Rollpersonerna måste bry sig om saker. Det värsta som finns för dramaspel är en rollperson som mest vill bli lämnad ifred och dra sig undan.
För att samla ihop info om rollpersonernas drivkrafter har du flera verktyg:
* Du kan titta på rollpersonens bakgrundshistoria. Var kommer hen ifrån? Har hen viktiga relationer som hen bryr sig om?
* Titta på rollpersonens historia i spel. Finns det frågor hen engagerat sig i? Personer hen hjälpt?
* Titta på rollformuläret. Höga värden i saker kan signalera sådant som är viktigt. Högt värde i Heraldik? Kanske fäster rollpersonen mycket vikt på släktband och familj. Högt värde i Bågskytte? Kanske är bågskyttekonsten i sig viktig? Var har han lärt sig detta? Vad skulle hon göra för att få träffa en legendarisk bågskytt?
* Undersök i spel. Lägg fram olika saker och se om rollpersonen nappar. Folk i nöd, förolämpningar mot rollpersonens heder, ideologiska konflikter, etc.
* Fråga spelaren.
En bra grej att utgå ifrån är också de fem moraliska sfärerna: auktoritet, lojalitet, rättvisa, skada och renhet.
När du sedan har lite idéer på saker som är viktiga för rollpersonerna är det bara att fundera på sätt att sätta dem i konflikt med varandra. På detta sätt får vi reda på vad som verkligen är viktigt för rollpersonen och vad hen är beredd att ge upp. Samma metod kan användas för att skapa konflikter mellan rollpersoner (viktigt för bra dramaspel), eller till och med konflikter mellan en rollperson och en SLP (RP-SLP-RP-trianglar!). Återigen, konsultera listan i tråden jag länkade till för inspiration.
Jag brukar ofta tänka i termer av rollpersoners "teman". Någon rollpersons tema är "frihet", någon annans är "familj" och en tredjes "besatthet". Men det är ett mer allmänt tankesätt som går bortom dilemman. Jag skulle säkert kunna skriva mer om det om folk är intresserade.