Nekromanti Din favorit fantasy heartbreaker

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag vet inte om jag har någon favorit bland heartbreakers (oavsett definition). Jag har i regel undvikit att spela såna.

För mig personligen blev Eon IV en hjärtekrossare. Jag såg fram emot något som skulle vara ett försök att kondensera Eon III till något begripligare och smidigare, men vad det blev var i nästan alla aspekter tvärtemot vad jag hade hoppats på.

Bifur

Veteran
CapnZapp;n310362 said:
Nämn dem ändå, vetja! :grin:
Nah, de matchar inte. Jag tänkte väl på typ EDD eller så när jag bara läste rubriken. Spel som jag älskade mer än deras kvalité förtjänade (vilket är en orättvis utsaga dessutom, eftersom jag mäter med dagens mått och vad jag kan välja att tillgodogöra mig idag och inte mitt 12-åriga jags förutsättningar), men de har alldeles för många kvalitéer för att kvala in här.

Kanske kan Warhammer 4 bli ett sådant om de negativa aspekterna är så stora som du gör gällande, men det är alldeles för tidigt att säga, bara genomläsningen ger mig inte den vibben.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Måns;n310340 said:
Du skapar ett spel du ÄLSKAR, men det är egentligen bara D&D fast utan alver, och du gör av med alla din besparingar och trycker 5000 ex. Du säljer 14st och ditt hjärta går i tusen bitar.
Titans D&D på svenska skulle nästan kunna kvala in där.
  • "spel du ÄLSKAR" - check
  • "D&D fast utan alver" - nja, D&D fast alver är en klass
  • "du gör av med alla dina besparingar" - check
  • "och trycker 5000 ex" - check
  • "Du säljer 14st" - några fler blev det
  • "ditt hjärta går i tusen bitar" - check

Oldtimer

Slava Ukraini!
Skarpskytten;n310363 said:
Ja, nu har vi ju minst tre olika definitioner av "fantasy heartbreaker" i omlopp här, och troligen missar det här minst en av dem, men, men, någon måste säga det: Khelataar (1989).

Jag menar, detta måste ju ha varit Lancelot games försöka att lansera en konkurrent till DoD.
Det mest fascinerande med den historien är att Äventyrsspel strax innan hade dumpat sin distributör Jan Edman AB. Jag ringde genast Sune (deras VD) och erbjöd honom att distribuera D&D på svenska, men nej han valde Khelataar framför D&D... :eek:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Oldtimer;n310462 said:
Det mest fascinerande med den historien är att Äventyrsspel strax innan hade dumpat sin distributör Jan Edman AB. Jag ringde genast Sune (deras VD) och erbjöd honom att distribuera D&D på svenska, men nej han valde Khelataar framför D&D... :eek:
Min inre historiker anar att svensk rollspelshistoria kunde ha fått ett helt annat förlopp i den stunden ...

Men min polare som bodde i en bottenlös håla på västkusten lyckades hitta din DnD-låda, vet inte hur han bar sig åt. Det är något av en ironi att jag och mina kompisar brukade ta fram lådan och håna DnD för att det var så dåligt medan Red Box har blivit mitt go to OSR-spel på ålderns höst. Vårt hån kom av att vi var DoD-fanbois av värsta sorten - och tonåringar. Det var nog en väl stor uppgift för någon på 80-talet att fälla Äventyrsspel.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Skarpskytten;n310463 said:
Min inre historiker anar att svensk rollspelshistoria kunde ha fått ett helt annat förlopp i den stunden...
Det kunde det säkert ha gjort. Vi hade AD&D 2nd edition översatt och nästan klart att ge ut precis då. Med fullvärdig distribution över hela Sverige hade vi kunnat ge ut det. Jag kastade mig över telefonen när jag fick nyheten om att Jan Edman var dumpade. Och sedan trillade jag av stolen när Sune tackade nej.