Nekromanti Din favorit-superhjälte?

solvebring

Superhero
Vem är din favorit-superhjälte?

Inte bokstavligt talat "superhjälte" kanske - det behöver inte röra Radioactiveman, Batman, Spiderman etc. Det kan lika gärna vara Harry Potter, Aragorn, James Bond... Det jag syftar på är väl mer just hjältar, eller coola snubbar med farliga uppdrag och öden av alla möjliga slag.

Min favorit är nog Alucard , vampyren i animeserien Helsing. Med mäktiga krafter, ett lekfullt elakt humör, klockrena kommentarer och den gigantiska pistolen med silverkulor med fin dumdum-effekt - slaktar det mesta. Killen som får Bladehistorian och Blade att framstå som ett töntigt skämt med B story och bakgrund... Han är grymmast av alla och bär knappast lika mycket moral som Blade och liknande fjantar.

Han är är allt som Blade inte står upp till, fast han är vampyr och vampyrjägare... Och storyn är mycket bättre!!! Om inte minst är han rolig och verkligen vampyrisk på samma gång. Kan inte förklara så se Helsing för att fatta. Självklart på japanska då, eftersom all anime blir så väldigt plastig och töntig på andra språk.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Animedubbing [OT]

Självklart på japanska då, eftersom all anime blir så väldigt plastig och töntig på andra språk.
Nejdå, den engelska dubbingen av Neon Genesis Evangelion är alldeles utmärkt. Hakkenden-dubben är också ganska bra. I.e., du har fel.

- Ymir, påpekar

Lorindor

Veteran
Son-Goku! Jag menar han har Stålmannens alla krafter (bortsett från rönkensyn då...), svans och förmågan att blondera sig när han vill! Vad mer kan man begära?

- Lorindor, tycker att det var helt okay att se hela Dragon Ball- animen på tyska...

Selly

Level 5 Laser Lotus
”Inte bokstavligt talat "superhjälte" kanske - det behöver inte röra Radioactiveman, Batman, Spiderman etc. Det kan lika gärna vara Harry Potter, Aragorn, James Bond... Det jag syftar på är väl mer just hjältar, eller coola snubbar med farliga uppdrag och öden av alla möjliga slag.”

Buffy Summers (Vampire Slayer par excellence), Willow Rosenberg (ja, kan man räkna Harry fucking Potter så kan man definitivt räkna fröken Rosenberg), and of course my namesake Prince Adam, a.k.a. He-Man – The Most Powerful Man in the Universe! Sen är det väl egentligen en hel drös andra, i och med att frågan var såpass allmän, men ovanstående får räcka for now.

Rising

Vila i frid
Jag har tveklöst läst flest bra serier med Batman (DKR, Arkham Asylum, The killing joke, osv), men jag gillar nog inte honom så mycket i sig.

Den superhjälte som gjort störst intryck på mig är nog Rorschach från Watchmen. Honom tycker man extremt illa om samtidigt som man (=jag) på ett självklart sett tar hans parti genom hela serien. Han är avskyvärd och ynklig på många sätt, men ändå så dominerar han skurkarna på fängelset stenhårt, och kommentaren "det är inte jag som sitter infängslad med er, utan ni som sitter infängslade med mig!" är seriöst den grymmaste repliken någonsin; så stenhårt att vi inte ens får se honom säga det i serien.

Men, den superhjälte jag själv helst skulle vilja skriva/teckna ett avsnitt till vore inte någon av dem, utan Delerium från Sandman. Hon behandlas liiite med vänsterhanden av Gaiman, som verkar använda henne som en ursäkt för att dra ordvitsar och gags a la Alice i Underlandet. Jag skulle gärna vilja göra lite mörkare Deleriumberättelser där hennes öde kunde framstå på ett sorgsnare sätt.

(obs att min Sandman-koll är pinsamt låg, så om ovanstående ter sig obegripligt för dig så kan det bero på att jag saknar dina album)

Rising

Vila i frid
Woo! Hemligt inlägg, hemligt inlägg!

Prova platt visning och säg "svarta madame - visa dig!" medan datorn laddar så kommer du att få...

äh, men rätt ballt var det ändå. Du som sett det här dubbar jag till prins av kool inläggsvisning. Bara vi som använder "visa senaste 24 timmar" ser detta. Vi äger.

Nightowl

Champion
Jag tänker ignorera dina förebe håll mot din egen titel, och dram till med just min favoritsuperhjälte (av många, jag gillar den sortens serier):

Plastic Man, alias Patrick "Eel" O'Brien
"Ålen" O'Brien var en gång en dussinskurk i New York, men en olycka vid ett inbrott i en kemisk fabrik fick honom inte bara att tänka över sitt liv och sadla om till privatdetektiv, den gav honom också superkrafter.

"Plas" kan sträcka sig, tänja ut sig och byta skepnad fullständigt. Han är en fulländad skepnadsskiftare som byter form impulsmässigt - undrar han något kan hela hans kropp förvandlas till ett frågetecken, t.ex. Hans enda (enda?) svaghet är att han inte kan skifta färg* - han förblir samma gul-röd-svarta mönster som sina lika utsträckbara trikåer.

Plastic Man började som en skämtserie i urgamla Police Comics - det var visserligen deckaräventyr det rörde sig om, men de var där för gagsen. Senare blev figuren uppköpt av DC Comics och dök upp som bifigur i mer vanliga superhjälteserier, men tecknarna visste fortfarande att de hade friare att hitta på spjuvertyg om de skrev in honom i äventyren.

Ungefär när jag började läsa superhjälteserier igen började en herre vid namn Grant Morrison skriva manus till Justice League, känt som Lagens Väktare för den som läste gamla Gigant här i Sverige. Morrison. Morrison sa i intervjuer att han tänkte sig de verkligt över-hårda hjältarna i ligan som ett sorts modernt pantheon - gudasagor är inte realistiska direkt, och det behöver inte superhjälteserier vara heller. Han skrev in Plas i historien för att pantheonet behövde en trickster , och han funkade mycket bra på det sättet.

Nå, vad är det jag gillar? Tja, jag är en sucker för humor blandat med hjälterier, och han är väldigt tacksam för det ändamålet. Han funkar snarast på så sätt att han helt enkelt inte KAN ta saker på allvar, även om han är "seriös" som hjälte. Det är ganska stor skillnad på Plas efter Morrison (han fick ett riktigt förnamn, bland annat) och de gamla serierna - det bästa sättet att läsa dem i Sverige är att hitta gamla nummer av svenska serietidningar som Gigant, där de återtrycktes när undertecknad var ung. På svenska kallade de honom Plastmannen, vilket funkar om än nödorftigt.
Erik

*Nu kommer säkert någon byfåne och påpekar att han faktiskt kan byta färg ibland. Jodå, men det är precis som att Skalman några enstaka gånger inte somnar när den där jävla klockan ringer.

Foggmock

Myrmidon
Jag tryckte på "av: Rising" under "Senaste inlägg" i forumslistan. Jag rapporterade även detta till moddisarna på IRC.

Iwinusuk!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Feh. [OT]

”Nejdå, den engelska dubbingen av Neon Genesis Evangelion är alldeles utmärkt.”

Tja, det är din åsikt. Jag håller inte med. Det verkar som om Adus inte heller gör det. Sen kan man ju diskutera visheten i att börja OT:a innan tråden fått ett enda svar. ¬_¬

”I.e., du har fel.”

.

Lorindor

Veteran
Oj, jag glömde...

Sgt. Kabukiman! Har skottsäker solfjäder, kastar ätpinnar på sina fiender och har en omättlig aptit för rå fisk...

Han är huvudperson i filmen "Sgt. Kabuki-man N.Y.P.D." av filmbolaget Troma som håller samma höga kvalitet som deras resterande filmer och innehåller ett ohyggligt bra ledmotiv.

- Lorindor

Selly

Level 5 Laser Lotus
Ett tips.

Precis till vänster om ”Svara” så finner du ”Ändra”; en funktion som kan vara mycket nyttig vid tillfällen då man råkat skriva lite fel, eller glömt någon viktig beståndsdel av ett inlägg man just skrivit. Som nu, t.ex.

:gremwink:

Rosen

Myrmidon
<CENTER>
</CENTER>

En kvinnlig hjälte som inte försöker vara Dirty Harry med tuttar. En hjälte som har större brister och svagheter än sina sidekicks, och som erkänner det. En hjälte som tvekar, idealiserar och förlåter, och som klarar av att vara hjälte tack vare - inte trots - det.
Jag trodde jag visste allt om precis hur en riktig hjälte ska vara. Sedan mötte jag Sailor Moon, och inget har varit sig likt sedan dess.

--
Åke

Ost

Warrior
all anime blir så väldigt plastig och töntig på andra språk
Mycket anime är plastig och töntig oavsett språk...

Men för att svara på din fråga, så är det Superman a.k.a. Stålmannen för mig. Mina skäl är enbart nostalgiska - jag såg filmerna med Christopher Reeve åtskilliga gånger när jag var lågstadiebarn. I övrigt bryr jag mig inte så mycket om superhjältar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Min favorit är nog:

Wolverine. Tuff, håriga... gott om 1337:a ninj4 sk1llz och vänner och (framförallt) fiender överallt.

F.ö. har jag inga problem med dubbad anime när det är bra, t.ex. Cobra på svenska. Fullkomligt outstanding... :gremlaugh: Ninja Scroll, Ghost in the Shell m.m. som jag sett på engelska för länge länge sen känns också naturliga i det formatet för mig.

Slutligen tror jag väl att jag drar till med en liten messerschmidt också: du menar givetvis serien Hellsing och inget annat. :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
Xena har varit min främsta hjälte en del år nu och jag har fortfarande inte hittat någon som bräcker henne. Virvla runt på slagfältet höggravid, t ex, är det få andra som klarar.

Basenanji

Postd20modernist
Daredevil

Slåss med pinnar TROTS att han är blind, ihop med snyggaste tjejen i alla tecknade tidningar sammanräknade.
Cool.

/B

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Daredevil

"Slåss med pinnar TROTS att han är blind, ihop med snyggaste tjejen i alla tecknade tidningar sammanräknade."

Vilket torde bevisa att man aldrig ska göra något halvdant. Vi som bara är närsynta får nöja oss med en porrtidning och salta pinnar. :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
I'm Batman!

När jag var ung... så gick det en Zorro-serie på tv. (Denna borde det vara. Holy hell så gammal den var.) Jag var ett stort Zorrofan och vilken hjälte jag låtsades vara när jag lekte var uppenbart... Sedan så blev det 1987 och Zorro blev utkonkurrerad av Batman. Jag kan inte komma på någon som petat ner Batman från tronen sedan dess. Förutom den gamla serien (går på tv4+ nu för tiden, den är vansinnigt rolig :gremlaugh: ) de 4 filmerna (inte sett Batman Begins än) så har jag läst en (1!) serietidning så egentligen har jag ingen djup koll. Jag bara hör folk dregla över hur Frank Miller gestaltade honom. :gremsmile: Det är möjligt att jag gillar en setting som finns i mitt huvud snarare än publicerad någonstans. Batmans mörka sidor, kluven personlighet osv.

Men det gör inte så mycket. Jag gillar att Batman är en vanlig människa utan mutationer, spindelnät osv (även om han fuskar lite med flygande och så). Om jag inte minns fel får han i någon av filmerna frågan:
"Why are you doing this?"
"Because no one else can."
Det är ett väldigt bra svar. Det är ett svar som en hjälte ger.

Jag föredrar helst Batman ensam, ingen Robin och absolut ingen Batgirl (förlåt Alicia Silverstone). Men jag är lite småbesatt av hjälten som är dömd till ensamhet jag. :gremsmile:
(Vilken är en dimension hos spindelmannen som jag gillar.)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är inte särskilt insatt i superhjältevärlden. En gång i tiden gillade jag Batman, men sedan jag återsett den serie som visades under min barndom så har jag svårt att ta honom på allvar. :gremsmile:
Egentligen tycker jag nästan att de flesta superskurkar är coolare än superhjältarna. De flesta har en mer spännande bakgrund och bra mycket mer intressant personlighet. Särskilt kvinnliga superhjältar tenderar att vara en orealistisk men assnygg kropp där hår och ras egentligen är det enda som skiljer dem åt. Det är i alla fall mitt intryck ifrån ett antal års läsande av Marvel-serier.

En gång i tiden gillade jag Spawn innan han och tidningen gick och töntade till sig. En annan någorlunda spännande figur är Hulken.