Nekromanti DIN mall för kampanjer

Alla har sitt eget sätt att lägga upp en mall för en kampanj. En del förbereder sig enormt mkt och skriver så fingrarna blöder, en del skriver nästan inte alls. Hur skriver just DU, och varför ? Vad är bra resp dåligt med DIN mall ??

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gör flödesscheman över relationer mellan SLP:s, ledtrådar, platser och sånt. Och listor över SLP.ers namn. Mycken tankemöda, få anteckningar. Om jag behöver titta i anteckningar medan jag spelleder, så ser jag det som ett misslyckande.

Finns en artikel om hur jag gör, men jag tror att man bara kan se den om man är medlem på OmegaProject...

neowyn

Swordsman
Jag skriver mycket då det är det som jag tycker är det roligaste med rollspel och att skapa kampanjer.

Jag beskriver ganka många SLP lika ordentligt som en normal rollperson (inte spelvärden utan bakgrunden) sedan skriver jag oftast en kronologi som jag sedan sällan håller när det väl blir spel av men det är bra att ha en att falla tillbaka på.

Sedan brukar jag även beskriva ett antal mindre eller större händelser som passar på olika ställen i kampanjen som jag kan använda om det går trögt eller så.

Till detta så har jag även namnlistor, lista på utseenden ( det blir roligare att slåss med en vakt med krokig näsa och inte vakt nummer 3)

Nakdelen med mitt sätt att göra kampanjer är att de lätt blir stora och kräver mycket jobb, har man riktigt otur så används inte speciellt mycket av det jag skrivit.
Fördelen är att det ofta blir en genomarbetad kampanj med en handling som håller. Och för mig så är den stora fördelen att jag får skriva en hel del kul saker.

thark

Hero
Det varierar beroende på kampanj och vad jag vill åstadkomma med den, vad det är för spel, osv, men generellt och oftast så gör jag såhär och såhär. :)

Kort sagt:

<ul type="square">
[*] Kom på en generell, väldigt skissartad, situation som det kan vara intressant att skapa rollpersoner till/kring (själv eller via diskussion med spelarna).
[*] Träffas och skapa rollpersoner baserat på det vaga konceptet.
[*] Skapa, baserat på rollpersonerna och vad de är intresserade av osv, ett nätverk av ett dussin eller så signifikanta SLPer som har mål som kommer att involvera någon eller några av rollpersonerna (antingen såtillvida att de behöver rollpersonens hjälp eller kommer att hamna på tvären med dem) och vars relationer till de andra SLPerna kommer att skapa följdeffekter när man börjar rycka i någon ände av det hela. ("Skapa" betyder här "definiera en ungefärlig motivation, personlighet och något stödord till en beskrivning.")
[*] Luska ut, baserat på rollpersonerna och SLPerna, ett par olika sätt att sätta bollar i rullning under första spelmötet (givetvis kan man i det här skedet fortfarande gå tillbaka och pilla på föregående steg om det visar sig behövas).
[*] Tuta och kör.
[/list]

Allt det här är jag säker på har tagits upp förr båda av mig och andra, och den här metoden representerar ett (av säkerligen flera möjliga) sätt att bygga upp vad som häromkring brukar kallas för en "fisktank".

Tvärtom mot krank (jag har inte hunnit läsa igenom hela hans texts, men tyckte det lät som något i samma ungefärliga riktning) tycker jag det här går mycket snabbare att förbereda än räls-äventyr (om än framförallt därför att man inte behöver sitta och detaljplanera så mycket inför varje nytt spelmöte utan det mesta ger sig självt utifrån vad som hände förra gången och hur efterverkningarna sprider sig; det viktiga—SLP-nätverket—finns ju redan färdigt), men det kan också vara en fråga om hur mycket detaljer man vill ha in, och det är förstås en fråga om personlig smak. (Jag antecknar ett kort stycke om varje person och låter resten ge sig allt eftersom—hur man "levandegör" gestaltningen av en person blir ju ändå rätt mycket beroende av stundens infall och inspiration, och en massa specifika detaljer kring bakgrund tycker jag inte är så intressant, även om detta erkänningsvis ibland bitit mig i bakändan.)

krank

Tvärtom mot krank (jag har inte hunnit läsa igenom hela hans texts, men tyckte det lät som något i samma ungefärliga riktning) tycker jag det här går mycket snabbare att förbereda än räls-äventyr (om än framförallt därför att man inte behöver sitta och detaljplanera så mycket inför varje nytt spelmöte utan det mesta ger sig självt utifrån vad som hände förra gången och hur efterverkningarna sprider sig; det viktiga—SLP-nätverket—finns ju redan färdigt)
Eh...

Det nätverk jag beskriver i artikeln har jag själv, med god behållning, använt för att skapa rena relationskartor också. Hur folk har med varandra att göra, vem som känner vem etc... Rälsäventyr är verkligen inte vad jag vill uppmuntra till eller tänker mig att man ska använda spindelnätsmodellen till. Det SLP-nätverk du själv känner skulle mycket väl kunna formaliseras genom modellen... För mig är det bara ett sätt att se till att det finns tillräckligt mycket för mig att basera min inspiration kring, binda upp alla lösa trådar jag har som jag vill ha med, etc.

thark

Hero
Du missförstår mig. (Nog.)

I artikeln skriver du: "En liten varning, innan vi börjar: Det här går inte snabbt. Detta är normalt sett ingenting man gör på en eftermiddag. Spindelnätsmodellen kräver mer arbete än trådmodellen."

Det är alltså vad jag inte håller med om. (Med reservation för att jag bara skummade igenom och mycket väl kan ha missat något.) I min hjärna kräver det signifikant mindre mental cpu-tid att skissa upp en nät, än att brodera ut en tråd (räls). Dock så är jag hopplös på det senare så jag har slutat ens försöka. :)

(Precis som du säger, och som jag försökte framföra, så framstår metoderna som rätt nära besläktade.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Steg 1: Skapa rollpersonerna med spelarna och disskutera fram ett koncept för kampanjen (eventuelt begränsat av ett koncept eller en ramhandling som jag som SL redan har kommit fram till. Eventuelt)

Steg 2: Hitta på/utveckla ramhandling baserat på rollperosnerna och framdisskuterade koncept.

Steg 3 Hitta på enskilda scenarion som passar in i ramhandlingen.

Exempel på hur det går till:

Steg 1:
Jag som SL har redan kommit fram till att jag vill spelleda en sci fi kampanj där rollpersonerna skall börja som fångar. Det finner gillande hos spelarna så vi sätter igång och göra rollpersoner. Fyra av spelarna kommer överens om att de ska vara en skeppsbesättning som har blivit oskyldigt dömda för smuggling, medan den femte kommer att spela en fånge som lärde känna övriga RP i fängelset då de delat samma cell i flera år (i hemlighet har denne spelare kommit överens med mig om att hans rollperson är en seriemördare, men att han är ganska selektiv i sina offer så han kommer inte att hugga övriga RP i ryggen bara för att han får chansen). Spelarna kommer också överens om att de vill att handlingen skall kretsa kring att de oskyldigt dömda måste bryta sig ut för att rentvå sig själva, och den som satt dit dem har även gjort något mot den femte rollpersonen som gör att denne är ute efter hämd.

Steg 2:
Jag sätter ihop en ramhandling som bygger på, eller åtminstånde inkluderar RPs målsättningar. Säg att de får reda på att deras ärkefiende har anlitat andra fångar för att mörda RP i fängelset så att de inte kan ställa till med problem (som att bevisa sin oskuld) så att RP tvingas fly för att överleva. Och om de inte kan bevisa sin oskuld kommer de bara att hamna i fängelse igen där folk försöker ha ihjäl dem.

Steg 3: Jag sätter mig ner och utvecklar de första scenarino i kampanjen, i det här fallet flykten från fängelset som första scenario. Sen tycker jag om att utveckla handlingen allt eftersom så att jag lätt kan ta hänsyn till om RP hittar på något spännande som man kan bygga vidare på.

Gordeg

Hero
Det finns två sorters kampanjer som jag ser det.

Kampanj utan bortre tidsgräns
Såhär brukade jag starta upp kampanjer tidigare. Jag väljer ett koncept, tex kan konceptet till en Shadowrunkampanj kan vara "Rollpersonerna är veteraner som pensionerat sig, men kontaktas av en uppdragsgivare som vill sätta ihop en elitstyrka. De har mycket erfarenhet men få av deras kontakter finns kvar.". Innan spelet börjar har jag skissat upp viktiga spelledarpersoner och organisationer, båda kan vara potentiella vänner och fiender. Sedan skriver jag scenarion ett i taget (veckans äventyr) och spelvärlden expanderas gradvis.

Kampanj med disposition
Numera vill jag helst använda den här strukturen. Redan från början har jag en plan för vad kampanjen ska innehålla och stolpar för äventyren ända till slutet.
Exempel:
1. Rollpersonerna räddar en yngling från rövare i skogen, de gör sedan en farlig resa tillsammans.
2. Gruppen kommer till en stad och det visar sig att ynglingen är adelsman och borgherre i staden. Han anställer rollpersonerna som troubleshooters. Introduktion av borgen och staden och dess invånare.
3. Troubleshooting uppdrag 1.
4. Troubleshooting uppdrag 2.
5. Det visar sig att en av den unge adelsmannens närmaste är förrädare, men rollpersonerna kan inte lägga fram anklagelsen utan bevis. De skaffar bevis.
6. Kampanjen når sitt klimax när rollpersonerna konfronterar förrädaren, lojaliteten mellan dem och deras uppdragsgivare sätts på prov, antagligen slänger jag in en fet slutstrid också.

Fördelen med en disposition är det blir bättre kontinuitet och mindre risk för stagnation.
Nackdelen är att det finns viss risk för rälsning.

Gordeg

Johan K

Gammal & dryg
Well, nu har jag väll inte gjort nån kampanj av egen kraft, uten bara spealt färdigjorda kampanjer.
Dock den dagen som jag skulle fixa mig en egen kampanj skulle jag nog göra som så att jag hade en idé, ett ramverk & sedan ha ganska mycket ffisktank i det hela. Tror på att spelarna ska ha en del inflytande i det hela & låta dem styra själva kampanjenn till viss del.

krank

I artikeln skriver du: "En liten varning, innan vi börjar: Det här går inte snabbt. Detta är normalt sett ingenting man gör på en eftermiddag. Spindelnätsmodellen kräver mer arbete än trådmodellen."

Det är alltså vad jag inte håller med om. (Med reservation för att jag bara skummade igenom och mycket väl kan ha missat något.) I min hjärna kräver det signifikant mindre mental cpu-tid att skissa upp en nät, än att brodera ut en tråd (räls). Dock så är jag hopplös på det senare så jag har slutat ens försöka. :)
Ah, det var du menade... Nå, för mig tar det längre tid - mest för att det blir mer att hålla reda på, mer att fundera kring. Det går inte att köra "inledning - mysterium - lösning - jakt - slutstrid" längre. Man kommer inte undan med tre SLP:er och fyra miljöer och en handfull scener man tänker sig som filmade i sitt huvud.

För min del gör jag fortfarande samma jobb som när jag skrev trådäventyr - jag förbereder och gör efterforskningar om städer (och gör kartor etc), gamla legender, underliga konspirationer, skriver SLP:er och deras ungefärliga bakgrunder, plottar intriger...