[Dinoblast] Action points vs Push your luck

Celledor

Hero
Färdigheter slås med XT6, de lyckas på 4+.

I Dinoblast så har jag en regel som säger att man alltid har 4 actions points för ett avsnitt som man kan använd för att slå en extra T6, för att lyckas med en färdighet.

Genom att utföra en förberedande aktivitet i Downtime innan ett avsnitt för att till en specifik färdighet eller situation få en extra T6. Lite samma som ovan fast mer specifikt.

Sedan vill jag ha en push your lunch mekanik som gör att en spelare alltid kan välja att lägga till en extra T6 (i taget), men om den misslyckas så misslyckas hela slaget (så 50/50 om det går bra). Har inte testat än tillsammans med alla andra regler men tror det kan funka bra och vara kul.

Men jag funderar nu på att plocka bort action Points i och med detta, då det blir lite mycket att hålla reda på. Är det rätt tänkt? Ska det vara en begränsning på antal gånger man kan välja push your luck?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sedan vill jag ha en push your lunch mekanik
Jag skulle väldigt gärna se en mekanik i rollspel som heter just "push your lunch" Vet inte vad den skulle göra, men det låter kul!

Felskrivnignar åsido, push your luck låter som den mest kommer komma i spel när en spelare försöker göra en "hail mary" med låg chans att lyckas. Har jag redan en bättre än 50% chans att lyckas vill jag inte använda den. Om den går att använda hur många gånger som helst, och misslyckande är "enda" konsekvensen innebär ju det att man aldrig kan ha sämre chans att lyckas än just 50%.

Action point kan ju användas till det också, men låter också som att den kan användas för de där slagen som "bara måste lyckas". Nackdelen som jag ser det är att den här typen av resurser lätt "sparas till när de verkligen behövs" och därför brinner inne.

Utan att veta något annat om dinoblast så skulle min föredragna variant vara att ha uteslutande push your luck, men med någon ytterligare konsekvens än misslyckade. Typ att du får en 50/50 chans att lyckas, men du kommer också ta skada eller drabbas av någon annan konsekvens oavsett hur det går. Hellre det än ett begränsat antal användningar för då riskerar det återigen att bli en resurs som sparas till senare och inte används.

Frågan borde inte vara "kan jag behöva det här senare?", utan enda frågan borde vara "är det värt det i den här situationen?".