[Dinoblast] Karta, resvägar, avstånd

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,114
Location
Uppsala
Har börjat fundera lite på kartor till Dinoblast.

Grundstoryn är kort att olika grupper vaknar upp i olika valv och byggnader (250 miljoner år i framtiden där dinosaurier mystiskt återvänt). Vissa har varit frusna, andra återskapas från gammalt DNA och klonas fram. Därefter börjar de utforska och bygga upp ett damhälle.

Det kommer finns ett antal större fraktioner som till en början är okända av varandra, alla vaknar oberoende. Allteftersom de expanderar så kommer de börja upptäcka vardera. Handel, konflikter och annat börjar. Här börjar spelet.

Det jag tänker på är hur långt det ska vara mellan de olika fraktionerna? Ska det ta timmar, dagar eller veckor att resa mellan. Varje fraktion bygger fler och fler utposten som blir små städer så de olika gränserna närmar sig varandra. Så det var längre från början.

Det är ungefär 100 år sedan första fraktionen vaknade men då bara med en handfull personer. Den största har när spelet börjar ca 45000 innevånare.

Vad tror ni blir bäst ur ett spelar och berättarperspektiv?
 
Last edited:

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
130
Location
Stockholm
Har börjat fundera lite på kartor till Dinoblast.

Grundstoryn är kort att olika grupper vaknar upp i olika valv och byggnader (250 miljoner år i framtiden där dinosaurier mystiskt återvänt). Vissa har varit frusna, andra återskapas från gammalt DNA och klonas fram. Därefter börjar de utforska och bygga upp ett damhälle.

Det kommer finns ett antal större fraktioner som till en början är okända av varandra, alla vaknar oberoende. Allteftersom de expanderar så kommer de börja upptäcka vardera. Handel, konflikter och annat börjar. Här börjar spelet.

Det jag tänker på är hur långt det ska vara mellan de olika fraktionerna? Ska det ta timmar, dagar eller veckor att resa mellan. Varje fraktion bygger fler och fler utposten som blir små städer så de olika gränserna närmar sig varandra. Så det var längre från början.

Det är ungefär 100 år sedan första fraktionen vaknade men då bara med en handfull personer. Den största har när spelet börjar ca 45000 innevånare.

Vad tror ni blir bäst ur ett spelar och berättarperspektiv?
Om de ska vara fientligt inställda till varandra kanske det är bättre med dagar eller veckor? Medan i alla fall inledningsvis mer neutrala eller positiva relationer kan ligga ha närmare. Är en stor del av spelet tänkt att vara på resande fot, med möten med vildmarksdinos och en känsla av mystik? I så fall kanske längre avstånd generellt. Kan fraktionerna kommunicera på annat sätt än genom fysisk transport? I så fall kan avstånd också ökas lite.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,114
Location
Uppsala
Om de ska vara fientligt inställda till varandra kanske det är bättre med dagar eller veckor? Medan i alla fall inledningsvis mer neutrala eller positiva relationer kan ligga ha närmare. Är en stor del av spelet tänkt att vara på resande fot, med möten med vildmarksdinos och en känsla av mystik? I så fall kanske längre avstånd generellt. Kan fraktionerna kommunicera på annat sätt än genom fysisk transport? I så fall kan avstånd också ökas lite.
Lutar mot att det i början är veckor, i alla fall föera dagar till mellan mittenpunkter där de vaknar upp. Sedan beror det på hur mycket de har expanderat.

Ja att resa ska vara en stor del, med potentiellt möten av alla slag, vägar finns knappt, endast mellan större med regelbundet beresta samhällen men då inga asfaltsvägar.

Radio finns men det är inte så utbrett, så det är att fysiskt ta sig fram och tillbaka i karavaner. Att upprätta radiomaster är helt klart en bra typ av uppdrag som kan ha stor påverkan.

Går alltid att ha flera nya fraktioner som ligger ännu längre bort.
 
Last edited:
Top