[Dinoblast] Skriva ut alla färdigheter eller inte

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,094
Location
Uppsala
Håller på med rollformuläret till Dinoblast och fastnade vid tanken om jag skulle ha alla färdigheter (Skills) utskrivna eller inte.

  • Vad tycker ni är bäst? Att alla färdigheter finns på rollformuläret från början och det bara är att skriva in värde på dem man har... Eller att man själv får skriva in alla som man har valt.

Det första tar upp mer plats och det kommer finnas med flera som rollpersonen inte just nu har men det blir mindre skrivande och ger en överblick om vad som finns.

Har tagit fram 2 förslag hur det skulle kunna se ut för Dinoblast.
Vänstra har plats för att skriva själv.
Högra har alla utskrivna med plats för att skriva några extra som kan tillkomma.
Character sheet 0.6.1.jpg Character sheet 0.6.2.jpg
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,220
Location
Helsingborg
Det är lite för mycket information overflow. Kanske använd det tomma utrymmet för att lägga till 13 headlines som särskiljer de olika inledande bokstäverna från varandar. Så Animal handling är under A, exempelvis. Tänker mig så som vissa register ser ut, men färdigheterna kanske tar för mycket uppmärksamhet.

Annars tycker jag det är bättre med att skriva dit färdigheterna.

Snyggt med rutorna som inte har någon botten, förresten.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,315
Location
Marjura
Vägrar spel utan utskrivna färdigheter. Helst ska vad Fate-poäng o sånt meta kan användas till finnas med också.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,094
Location
Uppsala
Det är lite för mycket information overflow. Kanske använd det tomma utrymmet för att lägga till 13 headlines som särskiljer de olika inledande bokstäverna från varandar. Så Animal handling är under A, exempelvis. Tänker mig så som vissa register ser ut, men färdigheterna kanske tar för mycket uppmärksamhet.
Håller med, ska nog gå att fixa till.

Snyggt med rutorna som inte har någon botten, förresten.
Tackar, ja, det ger en lite mindre instängd känsla även om det ändå är mycket rutor.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,220
Location
Helsingborg
Mycket bättre lösning, men jag hade velat haft mer utrymme mellan de olika sektionerna och dessutom var det förvirrande när "kategori-etiketten" var på höger sidan på högerspalten.

En snabb photoshoppning senare för att visa på ett exempel.

dinoblast_charactersheet.jpg
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,094
Location
Uppsala
Mycket bättre lösning, men jag hade velat haft mer utrymme mellan de olika sektionerna och dessutom var det förvirrande när "kategori-etiketten" var på höger sidan på högerspalten.

En snabb photoshoppning senare för att visa på ett exempel.

View attachment 20302
Det där ser ju bra ut, borde gå att få till, ska testa.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,220
Location
Helsingborg
Det där ser ju bra ut, borde gå att få till, ska testa.
Försökt bara få till att kolumnerna slutar på samma ställe.

Däremot tycker jag det ser schysst ut att det är så mycket asymmetri. Rollformulär har tendensen att bli rejält stela när alla kolumner är lika stora.

Bara den där lilla designfinessen med att Character Sheet-svärtan går under porträtt-rutan är något jag aldrig skulle tänka på, men det ser läckert ut.

Det är det jag gillar med dina AI-genereringar - just ett annorlunda tankesätt att placera alla rutor.
 
Top