[Dinoblast] Tidslinje för fraktioner

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,275
Location
Uppsala
För att få en koll på olika event som jag skrivet för olika fraktioner till Dinoblast så märkte jag att jag behövde något hjälpmedel. Listor, tabeller och text gav ingen bra överblick. Så detta är ett första försök att skapa en grafisk överblick i form av ett diagram eller vad det kan kallas.

Den innehåller när en fraktion börjar (Emergence), Awakening events (nya medlemmar vaknar på ett eller annat sätt, om de inte fötts naturligt dvs), första kontakt med andra fraktioner, konfliker som uppstått där någon dött samt när fria utposter brytit sig ur (med mer eller mindre självkontroll).

Grafiken visar antal år tillbaka och det är medvetet lite svårt att se exakt år något inträffar.
Vissa events tänker jag ska få ett namn då de har varit av extra stor betydelse, men det mesta vill jag hålla öppet.
Den tillhörande textrutan är tänkt att fortsätta på nästakommande sidor.

Jag skulle vilja ha feedback på diagramet, layouten, om det är lätt eller svårt att läsa.
Vad kan förbättras och är det ett intressant sätt att presentera informationen som tillför något.

Dinoblast Faction Timeline.jpg
(Bilder är AI placeholders)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,942
Location
Helsingborg
Ser schysst ut.

Vissa events tänker jag ska få ett namn då de har varit av extra stor betydelse, men det mesta vill jag hålla öppet.
Jag går igång lite på "hålla öppet"? Är det tanken att spelledaren ska fylla i detta och hur ser hjälpmedlen för det ut?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,275
Location
Uppsala
Ser schysst ut.


Jag går igång lite på "hålla öppet"? Är det tanken att spelledaren ska fylla i detta och hur ser hjälpmedlen för det ut?
Ja lite så efter behov, ingen tanke på hjälpmedel utan mer att det enklare är att anpassa efter vad man behöver för sitt spel. Exakta datum behövs sällan förutom för vissa större events som kanske ligger grunden för kulturella saker.

Att hålla allt lite öppet och flexibelt är grundtanken och gör det enklare att släppa säsonger som innehåller milstolpar om händelser. Så kan man fylla i vad och när det sker med sin spelgrupp.

Harvdu några tankar på hjälpmedel som man skulle kunna ha?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,743
Location
Uppsala
Jag blev lite fintad när jag skulle avläsa diagrammet. Det som strulade till det för mig var att faktionerna stod längst ner. Jag letade efter diagrammets betydelse i toppen (läsriktning) men hittade det inte förrän jag irrat mig ner.

Du har rubriken "Factions" på toppen. Då vore det bra att på nästa rad ha namnen på factions, eller i alla fall på den faction som föds först. Då skulle jag nog ha tolkat bilden rätt snabbare.

Konfliktsymbolerna såg lite ut som solar så jag trodde först det var en positiv händelse.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,275
Location
Uppsala
Jag blev lite fintad när jag skulle avläsa diagrammet. Det som strulade till det för mig var att faktionerna stod längst ner. Jag letade efter diagrammets betydelse i toppen (läsriktning) men hittade det inte förrän jag irrat mig ner.

Du har rubriken "Factions" på toppen. Då vore det bra att på nästa rad ha namnen på factions, eller i alla fall på den faction som föds först. Då skulle jag nog ha tolkat bilden rätt snabbare.

Konfliktsymbolerna såg lite ut som solar så jag trodde först det var en positiv händelse.
Namnen krockade med alla linjer när de låg över men kan testa igen, det var min första tanke.

Håller med om konfliktsymbolen, är tänkt att vara en explosion, går att förbättra.

Kanske kan testa att vrida på hela diagrammet så att linjerna går nedåt istället.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,743
Location
Uppsala
Kanske kan testa att vrida på hela diagrammet så att linjerna går nedåt istället.
Det skulle nog kännas som fel tidsriktning. Som det är nu tyckte jag det blev väldigt klart att de har uppkommit vid olika tider vilket är bra. Blev också en bra känsla för relativ ålder på dem.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,942
Location
Helsingborg
Harvdu några tankar på hjälpmedel som man skulle kunna ha?
Jag är mycket för att spelgruppen eller spelledaren själv ska kunna fylla ut världen med hjälp av verktyg från rollspelet, så att rollspelet blir unikt för spelgruppen. Typ generatorer eller prompter. Så om man klickar på konflikt-symbolen så är den länkad till en lista med 5-6 prompter att inspireras kring - kanske att slänga in i en struktur för att kunna skapa ett scenario kring.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,743
Location
Uppsala
Namnen krockade med alla linjer när de låg över men kan testa igen, det var min första tanke.
Det vore trevligt om texterna låg horisontellt, det är alltid lite jobbigt att läsa vertikal text. De behöver kanske inte vara exakt centrerade ovanför linjerna.

En annan sak är att du har olika riktning på Faktionsnamnen och "years ago". Det borde vara samma.

Håller med om konfliktsymbolen, är tänkt att vara en explosion, går att förbättra.
Det var faktiskt tydligare när jag zoomade in, då blev det synligt att det vita i mitten inte var en cirkel. Jag såg det inte när jag tittade första gången.

Annars vore en orange/röd färg bättre för konflikt, men du verkar ha det som en "branding-färg" och använder den i layouten så jag förstår att du haft den för tidslinjerna.

Men du skulle kunna testa hur det ser ut om tidslinjerna vore blå, konflikterna orange och kontakterna typ gröna. Den gula färgen som du har nu på konflikterna är väldigt svag (gul färg är ofta svår att arbeta med eftersom det blir så dålig kontrast mot vitt). Konflikterna ser underordnade ut jämfört med "first contact." Men det kanske är meningen också? I så fall är det bra.

Kanske kan testa att vrida på hela diagrammet så att linjerna går nedåt istället.
Horisontellt skulle kunna funka, men jag tror inte det behövs. Jag gillar riktningen som är.

---

Och det viktigaste: jag gillar verkligen bilden, den innehåller en massa information som vore en plåga att ta sig igenom i text. Det jag kommenterar på är bara småsaker, bilden funkar egentligen alldeles utmärkt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,275
Location
Uppsala
Jag är mycket för att spelgruppen eller spelledaren själv ska kunna fylla ut världen med hjälp av verktyg från rollspelet, så att rollspelet blir unikt för spelgruppen. Typ generatorer eller prompter. Så om man klickar på konflikt-symbolen så är den länkad till en lista med 5-6 prompter att inspireras kring - kanske att slänga in i en struktur för att kunna skapa ett scenario kring.
Ja det hade varit nice, ska ha med mig det allteftersom.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,275
Location
Uppsala
Det vore trevligt om texterna låg horisontellt, det är alltid lite jobbigt att läsa vertikal text. De behöver kanske inte vara exakt centrerade ovanför linjerna.

En annan sak är att du har olika riktning på Faktionsnamnen och "years ago". Det borde vara samma.
Håller med, ska testa... tror det här blir bra.
Dinoblast Faction Timeline.jpg

Det var faktiskt tydligare när jag zoomade in, då blev det synligt att det vita i mitten inte var en cirkel. Jag såg det inte när jag tittade första gången.

Annars vore en orange/röd färg bättre för konflikt, men du verkar ha det som en "branding-färg" och använder den i layouten så jag förstår att du haft den för tidslinjerna.

Men du skulle kunna testa hur det ser ut om tidslinjerna vore blå, konflikterna orange och kontakterna typ gröna. Den gula färgen som du har nu på konflikterna är väldigt svag (gul färg är ofta svår att arbeta med eftersom det blir så dålig kontrast mot vitt). Konflikterna ser underordnade ut jämfört med "first contact." Men det kanske är meningen också? I så fall är det bra.
Här är en alternativ version med andra färger men tycker inte det funkar lika bra.
Dinoblast Faction Timeline 2.jpg

Och det viktigaste: jag gillar verkligen bilden, den innehåller en massa information som vore en plåga att ta sig igenom i text. Det jag kommenterar på är bara småsaker, bilden funkar egentligen alldeles utmärkt.
Kanon!
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,743
Location
Uppsala
Här är en alternativ version med andra färger men tycker inte det funkar lika bra.
View attachment 23324
Nä, håller med. Konflikterna blev visserligen bättre, men det andra blev sämre och helheten blev för rörig. Det kanske var bra att de var lite diskreta.

En ikon som ibland används för konflikt är blixt. Kanske pröva det? Och kanske bara lite rött i det gula för att öka kontrasten?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,275
Location
Uppsala
Nä, håller med. Konflikterna blev visserligen bättre, men det andra blev sämre och helheten blev för rörig. Det kanske var bra att de var lite diskreta.

En ikon som ibland används för konflikt är blixt. Kanske pröva det? Och kanske bara lite rött i det gula för att öka kontrasten?
Ska testa
 
Top