Nekromanti Diorama - Ett hugg i luften

Innocentius

Veteran
Diorama rollspel diskuteras aldrig av den enkla anledningen att ingen spelar det. Jag tycker detta är synd och vill gärna propagera för mina egna grejer och andras.

Folk tror att det handlar om 40K med skrik vilket är helt fel. DioramaRP är skitkul och nyttigt för kropp och själ på varje diorama och jag anser att man borde införa detta på alla konvent.

Blodets Land rönte med all rätta storuppmärksamhet i början av 1990-talet men syntes väl mest till på SydCon. Synd och skam...

Jag och resten av Kulturbuset uppförde sedan en hel rad som blev uppskattat och, trodde vi, tände en gnista till fler... så var inte fallet. Efter att ha gjort Tour of Duty, Atlantis Lost och Höstsång hoppas vi nu kunna få större genomslags kraft på kommande konvent med vårt Grailwerk.

Dramatiken är lika påtaglig som under ett friform men det finns också en stämning utöver ljus i klassrum-modellen.

Jag önskar att fler höll på med detta. Hur är er attityd till detta, vänner?

/Innocentius

Sodivra

Champion
Mumsfillibabba

Jag spelade lite Captain Dredd på Gothcon vilket nog klassas som diorama. Och fyfan vad kul jag hade! Ett perfekt tillfälle att fälla så många one-liners som möjligt.. /images/icons/laugh.gif

Diorama-RP, med betoning på RP, har jag bara kikat på någon minut. Jag tror jag har fattat spelsättet -Jag har ju spelat diorama fast utan betoning på rollgestaltning- men jag vet inte riktigt hur det verkligen går till. Vad brukar scenariona vara? Vad är målen för spelarna? Berätta mer, gärna om det där Atlantis Lost också.. Det låter läckert, heja atlantis! /images/icons/smile.gif

Själv ska jag leda ett slags diorama om två veckor.. Aaaah vad kul det ska bli! (Arvidos ser sin chans att rambla på om ett av sina älskade projekt.. Och han tar den!) Jag kallar det hela.. "Mutantäventyret som spårade ur" /images/icons/wink.gif

Det hela började när jag ledde ett mutantäventyr ur en gammal sinkadus, "Skymmningszonen." RP:na ska leta upp en försvunnen forskare, som det visar sig befinner sig i en ruinstad. Eftersom jag spelledde på en spelförening så fick fler personer nys om att det var rollspel på gång, och ville spela. Så jag spellede samma äventyr för en grupp till. Jag hann inte leda klart äventyret för den första gruppen, jag slutade när dom kom fram till ruinstaden, och nu kom jag på att detta var ju ett bra tillfälle att testa med två spelgrupper! Den andra spelgruppen fick i uppdrag att ta reda på vad den första gruppen höll på med, och om möjligt sno åt sig det dom var ute efter. Så jag slutade just som den andra gruppen också kom fram vid ruinstaden. Jag kom på att om jag behåll äventyret som det var, rätt styrt, så skulle det vara rätt tråkigt för grupp två, som bara fick följa grupp etts fotspår hela tiden. Så jag arbetade om ruinstaden. I äventyret hintas det lite om alla mutantgäng i staden, så nu letar jag upp 6 spelare till, och låter dom spela ledaren för varsitt gäng med egna profiler och mål. (Mina favoriter är despoten "The Duke" som brummar runt i en tank och vill underkasta alla andra i hans feudalism, och vetenskapsmännen som har suttit i sitt labb och forskat på genmanipulation i 50 år eller nåt, med några små tricks "up their sleeve") Spelgrupperna får själva välja vilka dom ska alliera sig med för att uppnå sina mål. Diplomati, rollspel, strategi och förmodligen en del strider när det hela brakar lös! /images/icons/laugh.gif

Jag lägger upp det hela för allmän beskådan när allt är renskrivet och klart. Förresten så skulle det vara riktigt praktiskt med en reserv-SL till detta arrangemang så det inte slöas ned för mycket.. Någon i Göteborg som är intresserad? (Mutant-erfarenhet är inte ett krav.) Spelare finns det också plats för om någon är intresserad. Skicka ett mail/privat meddelande.

Innocentius

Veteran
Re: Mumsfillibabba

Tjena A:et!

Du har fet-hajat grejen. Den bästa miljön att spela dioramaRP är i framtiden. Kolla in wargamesfoundry.com för figurer som får pälsen att resa sig.

Atlantis Lost var det första lyckade dioramat från Kulturbuset.
Vi delade ut n karaktär och en figur. Vi hade även gjort en videofilm som intro. Vi hade fyra modelldioramor.
Karaktärerna spelade affärsmän på hotellet Atlantis 300 meter under Atlantens yta. Dioramats modeller var Den Artificiella Djungeln som genereade syre, kontakttunneln: en lång tunnel under vattnet som ledde mot en com.sat.bunker, ett köpcentra för märkeskläder och parfym och själva flythamnen på ytan.
Spelarna slogs mot terroristerna från Konsortiet (en klassisk feature i söder)

Arvidos? Vilka modeller använde ni? Vilket spelsystem?

/Innocentis

Innocentius

Veteran
Re: Me know nothing!

DioramaRP började väl egentligen som en kul grej. Det är precis som rollspel förutom att man bygger en del av scenariot i ett rum. Man har en modell, man inreder rummet, har ljudeffekter, musik... Det är därför så få spelare det men jag kan ge mig F*n på att det är många som vill prova.

Är du intresserad att testa så kom till SydCon. Vi har ett scenario som heter Grailwerk. Det är som ett rollspel fast mer påkostat. /images/icons/cool.gif

/Innocentius

Sodivra

Champion
Jodu..

Du har fet-hajat grejen.
Hurra.. :)

Atlantis Lost..
Wow, det lät riktigt ambitiöst det där.. Och häftigt.. /images/icons/smile.gif
Spelar ni aldrig samma diorama två gånger? Det låter så, men det vore väl väldigt praktiskt att spela ett gammalt också? Nästan allt jobb är ju redan gjort.

Vilka modeller använde ni? Vilket spelsystem?
Modellerna var från Warhammer 40K allihopa tror jag, också en större robot som såg rätt "golem-aktig" ut.. Systemet var ett eget som dom hade gjort. Funkade riktigt bra också, skön balans i enkelhet och dödlighet. (Man använde 2T6 till allt, över 10 [tror jag] var perfekt, och perfekt i strid gav +5 på skada. Slår du över hans tålighet tar han en skada. Man tål 3 skador. Gör du 5 skada högre än hans tålighet så är den kritisk=utslagen.)

Om du känner för att snacka om diaramor så lyssnar jag! /images/icons/laugh.gif
Den här kartan (i svartvitt) ska jag för övrigt använda som spelplan för mutant-dioramat. Föreställer den "riktiga" staden det utspelas i. http://china.tyfo.com/int/cdguide/map/cdmap.jpg

Kameli

Warrior
Att speleda flera grupper

Hej.
Intressant inlägg må jag säga.
Jag har nyligen spelat den första delen på oraklets fyra öron där det finns spelare som har hand om de andra fraktionerna. Dock fick jag aldrig reda på hur detta skulle funka så jag tänkte fråga er.
Hur tar man hand om exempelvis tre eller fyra oilka fraktioner, speciellt ifall två eller tre bara inehåller en spelare?
Hur tar man hand om de båda andra grupperna? Ifall grupp A är ute efter grupp B. skriver man ned var grupp A befunnit sig, folk de patat med och andra viktiga saker för att sedan informera grupp B och de andra grupperna?
Hur spelar fraktionen med bara en spelare? Säg att fraktion C är ute efter grupp B. Hur håller man C sysselsatt?
Om D slår sig ihop med A, låter man spelare D sitta med A gruppen och styra sina kloakninjas?
Jag skulle uppskatta ifall någon ville dela med sig av sina erfarenheter.
Som sissta vill jag bara säga att jag inte har ett diorama, utan mest ur spelledarsynpunkt .Bör man ha stora detaljerade kartor? Alla spelares rollformulär på kopia? Vad gör man när spelare C´s mekaniserade dödspatrull råkaar ihop med D´s kloakninjas eller grupp A eller B?

David Kamali
Skägg växer inte på träd.

Sodivra

Champion
Hmmmja, *kli, kli*

Hur tar man hand om exempelvis tre eller fyra oilka fraktioner, speciellt ifall två eller tre bara inehåller en spelare?
Turas om?

Hur spelar fraktionen med bara en spelare? Säg att fraktion C är ute efter grupp B. Hur håller man C sysselsatt?
Det stora problemet för mig är att folk kommer få vänta så mycket. Mest hela tiden faktiskt, så jag satsar på bisysslor i ett annat rum.

Vad gör man när spelare C´s mekaniserade dödspatrull råkaar ihop med D´s kloakninjas eller grupp A eller B?
Tre möjligheter som jag ser det:
1. Spelare C rollspelar C:s trupper också.
2. Spelare C spelar bara ledaren för fraktion C. Om något händer vet han inget om det förrän folk rapporterat tillbaka.
3. (Det här passar nog bäst) I laget "C" så finns en spelare som spelar ledaren, och en spelare som spelar vem det nu är som är ledaren för alla expeditioner. Möjligheter för förräderi och annat kul.. /images/icons/smile.gif

Resten har jag ingen _erfarenhet_ av direkt, så där är dina idéer lika bra som mina..

Vic Volta

Veteran
Re: Me know nothing!

Tänk dig en tallinje. Längst till vänster har vi figurspel (typ 40K, Johnny Reb osv.) och längst till höger har vi rollspel. Vi i Kulturbuset gör (antagligen som de enda i Sverige) DioramaRP som ligger på mitten av linjen fast med en svag dragning åt höger (obs inte åt högern politiskt sett alltså).