Nekromanti Direkta vs indirekta belöningar — "pudelpoäng"

Mogger

Hipsteranka
Ram;n246652 said:
Ok, då är jag med! Tack.

Jag tycker inte alls att en sådan regel måste syfta till att uppmuntra kreativitet egentligen. Faktum är att jag inte alls anser att en regeln behöver ett beskrivet syfte. Jag ser mer en "gilla"-knapp som står spelledaren fritt att använda. Jag ser det heller nödvändigtvis som ett verktyg för spelledaren att forma spelarnas spelstil. Det kan bli så om det bara finns det sättet att få "poäng" på i spelet, men det tycker jag känns som ett ganska torftigt spel om så är fallet.
Det är fortfarande problematiskt (av orsaker som redan har nämnts åtskilliga gånger) men det är alltså inte det här jag har talat om. Och det här verkar ju närmast uppmuntra egen tolkning av spelgruppen och sånt gillar jag.

Ram

Skev
Måns;n246692 said:
Det är fortfarande problematiskt (av orsaker som redan har nämnts åtskilliga gånger) men det är alltså inte det här jag har talat om. Och det här verkar ju närmast uppmuntra egen tolkning av spelgruppen och sånt gillar jag.
Så om vi skulle knyta ihop säcken på den här delen av den här tråden så tolkar jag dig som att du inte riktigt gillar när SL säger "Du skall göra X (där X är beskriva akrobatik i strider/gråta och spela mycket på känslor/dra coola skämt i fäktscener,/...) så får du socker" men det är helt/hyfsat ok att SL säger "när jag tycker att du är cool så får du socker"?

Rickard

Urverk speldesign
Ram;n246652 said:
Ok, då är jag med! Tack.

Jag tycker inte alls att en sådan regel måste syfta till att uppmuntra kreativitet egentligen. Faktum är att jag inte alls anser att en regeln behöver ett beskrivet syfte. Jag ser mer en "gilla"-knapp som står spelledaren fritt att använda. Jag ser det heller nödvändigtvis som ett verktyg för spelledaren att forma spelarnas spelstil. Det kan bli så om det bara finns det sättet att få "poäng" på i spelet, men det tycker jag känns som ett ganska torftigt spel om så är fallet.
Det här argumentet möter jag ofta. "Jag ser inte det som en belöning så då är det inget problem" och så tänker inte personen som säger det på att andra kanske känner annorlunda. Overjustification effect säger att externa belöningar gör inget eller sänker den interna motivationen att vilja göra något. Du kanske tillhör gruppen där externa belöningar inte sänker motivationen?

Även om jag hatar sådana belöningar så ser jag ändå vinsten med att ha dem ... till en början - för att få igång beteendet. Sedan kan belöningen försvinna gradvis. Precis som man tränar en hund att sitta.

Simple Psychology said:
For example, if a teacher wanted to encourage students to answer questions in class they should praise them for every attempt (regardless of whether their answer is correct). Gradually the teacher will only praise the students when their answer is correct, and over time only exceptional answers will be praised.
Källa

Det finns dock andra metoder att få fram beteenden och att muta med hundgodis är ingen designlösning som man bör tillämpa på allting, eftersom det finns klara nackdelar med det (se första stycket). Och jag använder dessa andra metoder om och om igen när jag spelar mina spel på konvent med nästintill bara främlingar. Det jag motsätter mig med att designa för belöningar är det jag först skrev: "Såhär går det när folk bara ser system med mekaniska belöningar." - för det är en så förbannat vanlig designprincip att folk kan inte tänka utanför detta. Just det beteendet ser vi tydligt i tråden jag länkar till.

Ram

Skev
Kul att se dig här igen!

Rickard;n246727 said:
Det här argumentet möter jag ofta. "Jag ser inte det som en belöning så då är det inget problem" och så tänker inte personen som säger det på att andra kanske känner annorlunda. Overjustification effect säger att externa belöningar gör inget eller sänker den interna motivationen att vilja göra något. Du kanske tillhör gruppen där externa belöningar inte sänker motivationen?
Jag har inga som helst problem att se den andra sidan av detta och jag kan definitivt se att det kan vara problematiskt för personer som inte har förmågan att se feedback av den här typen som någonting enbart positivt. Jag har själv varit en sådan under lååång tid. :) Det är att utmana ödet att använda en en sådan typ av mekanik. Det som jag säger är att det inte automatiskt gör det dåligt. Det är helt enkelt en regel som kräver sin grupp på samma sätt som regeltunga system kräver sin och story-spel kräver sin. Och man bör nog vara försiktig att använda regler av den typen på konvent där man spelar med folk man inte känner så väl.

Mogger

Hipsteranka
Ram;n246725 said:
Så om vi skulle knyta ihop säcken på den här delen av den här tråden så tolkar jag dig som att du inte riktigt gillar när SL säger "Du skall göra X (där X är beskriva akrobatik i strider/gråta och spela mycket på känslor/dra coola skämt i fäktscener,/...) så får du socker" men det är helt/hyfsat ok att SL säger "när jag tycker att du är cool så får du socker"?
Det jag ogillar är: För att få socker måste du göra X på ett sätt som jag godtyckligt bedömer. Det kanske blir socker, det kanske inte blir socker.

Att plötsligt slänga in ett fan mail eller en bonus eller nått ser jag inte som ett lika stort problem, nej. Och om vi dessutom lyfter det från SL, så att alla kan slänga in bonusar då och då så blir det ännu bättre.