Jag fick en gång höra att det var n00bigt att kalla de här spelen (och jag tror det är mer magkänsla vilka spel som passar mer än några hårda definitioner) för "indiespel" och "story games", vilket fick mig att tro att det fanns en bättre och etablerad term, men det finns det alltså inte? Föll ifrån allt det där när jag hittade DIY-DnD (eller OSR om man så vill) och har inte hängt med i terminologiutveckligen.
Det är något som kliar i mig med hela den här grejjen, terminologimässigt. Precis som inom OSR/DIY-rörelsen så finns det ett visst mått av att det är punk- eller porrigenkänning, dvs att man känner igen det när man ser det men det är svårt att sätta definitiva genreregler. Att "story games" och "indie games" inte var hållbara begrepp eftersom de, om man bara ser till orden i begreppet, innefattar en massa spel som inte har med den här spelgenren att göra fattar jag. Men så jäkla svårt kan det väl inte vara att hitta några nyckelord som gör att Polaris och Fiasco hänger ihop medan Runequest inte gör det?