Nekromanti Disciplin bland spelare

hraufnir

Swordsman
Säkerligen ältat förr, men tjuven återvänder alltid till brottsplatsen.

Hur är det egentligen med den i era spelgrupper? Sitter spelarna och ljudligt snackar om tjejer, mopeder och dagens lunch på Max medan du försöker beskriva hur monstret i CoC ser ut och skall ha ihjäl dem. Eller sitter de där som tända ljus, fladdrandes och rädda när du nämner att det kommer dova, ekande steg nerför korridoren mot dem?

Är ni hårda på att "det spelaren säger, det säger/gör RP med"?

Jag är nu SL i det flesta fall, men jag minns i mitt rollspelandes gröna dagar då jag med några vänner spelade DoD-91. Vi var i en strid mot några mindre vänliga motståndare och våran SL hade under början av spelmötet nämnt att det jag säger, det säger/gör min RP. Jag var lite småseg i skallen och skämtsam som vanligt, smidig som jag är kläcker jag ur mig "Jag parerar med pannbenet". SL ber mig slå på detta, och eftersom jag känner henne vet jag att det inte är någon idé att säga "jag skämtade bara". Jag lyckas parera, men jag slipar då givetvis eggen på motståndarens tvåhandsyxa med innandömet på min Vargmans huvud.

Jag själv är av skolan att "det är ok att snacka lite på sidan om när det är dödläge i spelet, men fan att det skall snackas bio och dataspel när RP närmar sig den stängda dörren i grottan"...
Jag tycker om tanken att ens RP "gör/säger vad jag säger", men ofta är den lite för hård på spelarna. Det är ju trots allt ett socialt sätt att umgås.

Giv mig eran syn på saken, diskutera och motivera varför det dena sättet är bättre än det andra i era synvinklar. Eller snarare varför det ena sättet passar just DIN spelgrupp.

Gormasus

Veteran
Tjenare! Jo jag får väl tyvärr säga att jag haft samma problem i min spelgrupp. Ena gången kan det vara väldigt seriöst och andra gången kan det vara mindre seriöst. Det beror ju på stäminingen givetvis, tyvärr har några av mina spelare en tendens att lägga allt ansvar om stämningen på mig som SL, vilket är tråkigt eftersom alla måste vara engagerade. Jag har spelat rollspel länge och erfarenhet säger mig att det kan vara mycket skoj att sitta och spela lite på halv allvar där "sådant snack" vid sidan av är helt ok, men att det är hundra gånger roligare och mer givande att spela en hel seriös omgång där alla engagerar sig och lever sig in i rollspelet. Så jag skulle vilja säga att det beror lite på hur man vill ha de, men jag föredrar absolut det seriösare spelandet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Giv mig eran syn på saken, diskutera och motivera varför det dena sättet är bättre än det andra i era synvinklar. Eller snarare varför det ena sättet passar just DIN spelgrupp.
Förr i tiden (för länge, länge sedan när jag var ung och oförstående) irriterade jag mig enormt varje gång en spelare började prata om något annat än det som just då inträffade i spelet. Nu för tiden tycker jag att det är helt acceptabelt att prata om annat under spelmötena (och jag gör det själv om det verkar nödvändigt) bara man inte gör det för mycket. Om det händer något spännande kan det mycket väl gå en timme utan att någon säger något alls som inte har med spelet att göra. Det är mest i början av spelmötet som disciplinen är dålig, tills spelledaren börjar prata eller någon spelare som är mycket sugen på att spela högt och ljudligt utbrister: "Och samtidigt i Pyri-samfundet!" eller något liknande.

Jag tycker helt enkelt att det är okej att prata om annat om man inte gör det för mycket. Om spelarna snackar för mycket skit får jag helt enkelt försöka se till att spelleda mer spännande. När jag spelar själv försöker jag bita mig i tungan istället för att börja snacka om något ovidkommande. Det kan jag göra efter att spelmötet är slut.
Jag har aldrig testat att använda regeln "allt du säger säger din rollperson". Det känns lite för extremt för min smak.

/tobias

Feuflux

omjonasson.se

Oh my no, då skulle cirka 100% av rollpersonerna dö i varje äventyr. Om den mäktige hjälten står inför kungen och spelaren säger "Whazaaaaaaaap" så tycker jag att man ska ignorera det istället för att straffa spelaren och hoppas att han inte gör om det. (I vanlig ordning baseras alla mina åsikter på att man spelar cirka en gång varannan månad, folk brukar glömma högvis med saker mellan spelpassen. Avskräckande grejer är relativt meningslösa.)

Hur är det egentligen med den i era spelgrupper?

Varierar. Kusingänget är seriösast, där är rollspelstillfällen heliga (och extremt sällsynta vilket väl hör ihop). Här skulle det nog kunna funka med "det spelaren säger säger också rollpersonen" men den regeln är inte min stil riktigt.

Kalmargänget är rätt synkroniserade, antingen snackar alla skit och vrider oss i skratt över lama skämt eller så är alla seriösa (sedan har vi ju en spelare som aldrig blir "seriös" i ordets exakta mening, han kidnappar prinsessor och sådant men det är bara roligt).

Linköpingsgänget är värst, tror jag kom upp i 3 st "håll käften" senast vi spelade då jag inte hörde vad SL sa. :gremtongue: Vi har även en spelare som om hans rollperson svimmar eller nåt börjar lira spel på mobiltelefonen. Nu har lägenheten vi lirar i 2 datorer med fast internet så det är bara att skicka iväg folk som för tillfället inte är med i spelet. Detta sänker ju stämningen en aning, men Linköpingsgänget har kanske inte rollspelandet som främsta grej utan mer "vuxna män gör saker gemensamt". :gremsmile:

Inget av mina spelgäng kör med flashiga handouts, organiserad bakgrundsmusik (Kalmargänget kör igång nån CD som typ passar, annars är det oftast tyst) eller brinnande ljus. Det seriösaste vi gjort är att mörklägga rummet med en liten bordslampa (bords-lampa, inte bord-slampa) åt SL så han kan läsa sina papper.

Lite tillägg:
Att snacka lite skit är helt okej om hela gänget är med på det. Om 2 pers vill snacka försäkringar mot inbrott/stöld ur simhallens skåp och 3 pers vill spela rollspel tänker jag försöka få de där 2 att göra det efter spelpasset istället...

Leguwai

Veteran
Först och främst tror jag att det där med "prat bredvid" beror en hel del på ålder och sen naturligtvis på intresse... Min vanliga spelgrupp brukar vara mer av den "aktiva" typen som försöker hjälpas åt att lösa problem. Vi brukar få prata vid sidan så länge det inte är helt värdelöst dödsnack och det funkar bra. Förr var det dock en helt annan historia... när folk precis börjat gå ut och roa sig så var det en hel del snack om "jag drack det och gjorde så" och sånt.

Spelade för ett par veckor sen med en ny spelgrupp (SL från min gamla grupp och en till gammal medspelare) där precis samma sak försegick. Jag och min gamla rollspelskompis skötte pratandet i rollspelet, de var med och slogs och pratade skit emellanåt.

Jag tror inte att det funkar så bra att ens RP säger allt man säger IRL... man kläcker ju alltid någon kommentar nån gång. Det kan va ganska tråkigt att inte få säga nånting som inte har med rollspel att göra på en hel dag trots allt.

Rickard

Urverk speldesign
"Sitter spelarna och ljudligt snackar om tjejer, mopeder och dagens lunch på Max medan du försöker beskriva hur monstret i CoC ser ut och skall ha ihjäl dem."
Det beror helt på hur tända spelarna är.. Om vi inte spelat på ett halvår, dragit lite beachvolleyboll under sommardagen och avslutar med en spännande kväll med mystik och svärdsdragning så är min toleransnivå lägre mot off-snack än om vi spelat regelbundet i en vecka och halva gänget har sömnbrist.. Fast mest så beror det hela på vilken sorts respekt spelledaren har från sina spelare och det täcks rätt mycket på den sociala biten, alltså vilken ställning man har i gruppen.. Det beror också på hur vana rollspelare det är och hur ofta man kan vara tillsammans.. När man blir äldre handlar rollspel mest om ett tillfälle där man umgås med varandra..

"Är ni hårda på att 'det spelaren säger, det säger/gör RP med'?"
När vi var yngre så körde vi med ett INT-slag om spelaren verkligen sade det idiotiska.. Detta för att få lite disciplin.. Det funkade väl, men i takt med att vi blev äldre och ändrade vår syn på rollspel så föll regeln bort.. Numera så frågar jag spelaren verkligen vill göra så, men man skulle lika gärna kunna tänka sig att man gjorde som i chrulls spelgrupp som jag skrev om i detta inlägg (som för övrigt behandlar samma fråga som du nu ställer).. Så jag får väl säga, om det kan ge en dramatisk eller tillför handlingen något extra så säger rollpersonen det spelaren säger.. Annars, typ om det endast kan bli en konstig situation utav det hela, ska denne få en chans att ändra sig..

"SL ber mig slå på detta, och eftersom jag känner henne vet jag att det inte är någon idé att säga..."
Kudos till dig.. Själv hade jag blivit lite purken och sagt surt "Kul att spela med dig, då", då jag mest anser rollspel vara något som ska vara underhållande.. Detta tankesätt skär sig lite med att jag även tycker att "rollspel är bara ett spel", vilket inte borde uppröra en..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inser att han mest länkade till gamla inlägg och därmed tackar för sig

Rickard

Urverk speldesign
"Linköpingsgänget är värst, tror jag kom upp i 3 st "håll käften" senast vi spelade..."
Hehe.. Jag trodde du först menade Linköpingsgänget här på forumet, inkluderandes dig, mig, Dimfrost, Gurgeh och Yassilus, vilket gjorde mig lite skärrad.. :gremsmile:

Annars känner jag igen mig i det du skriver hur ett speltillfälle kan gå till och håller med om ditt tillägg.. Roligt att inte se ett helt skämtande inlägg från dig (för en gångs skull :gremwink:)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker att man måste kunna skämta och ha lite roligt, för annars blir underhållningsvärdet under ett rollspelstillfälle rätt menlöst (vilket också var en anledning till varför INT-slagsregeln avskaffades, som han skrev om i första inlägget)

hraufnir

Swordsman
Eftersom jag nu överlevde på något mirakeljävla vis så är det ett kul minne, hade jag dött hade jag nog blivit mer purken. =)

Feuflux

omjonasson.se
Hehe.. Jag trodde du först menade Linköpingsgänget här på forumet, inkluderandes dig, mig, Dimfrost, Gurgeh och Yassilus, vilket gjorde mig lite skärrad..

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med namngivningen där, tror jag kallat er forumistgänget nån gång. Får döpa om Linköpingsgänget till Teknolog+socialbidragsgänget eller nåt...

Annars känner jag igen mig i det du skriver hur ett speltillfälle kan gå till och håller med om ditt tillägg.. Roligt att inte se ett helt skämtande inlägg från dig (för en gångs skull :gremwink: )..

Jag kan om jag vill. :gremlaugh:

anth

Vetefan
JA! :gremlaugh:

En klassiker utspelar sig under en begravning:
Plötsligt säger en av kyrkobesökarna med hög röst:
<font size="4"> "Altaret, det är magiskt!" </font size>
Sedan var den gravallvarliga stämningen som bortblåst...

Jag själv är av skolan att "det är ok att snacka lite på sidan om när det är dödläge i spelet, men fan att det skall snackas bio och dataspel när RP närmar sig den stängda dörren i grottan"...
Vid närmare eftertanke så ligger jag nog ganska nära dig.
Det är OK att spelarna är lite relaxade emellanåt, men när fokus flyttas från rollspel till något helt annat så är det dags att dra åt tumskruvarna.

Hellectrician

Veteran
Rüllspielen macht frei?

...Jag var lite småseg i skallen och skämtsam som vanligt, smidig som jag är kläcker jag ur mig "Jag parerar med pannbenet". SL ber mig slå på detta, och eftersom jag känner henne vet jag att det inte är någon idé att säga "jag skämtade bara"....

Erh... är inte tanken med rollspel att man ska ha kul? Då måste man väl rimligtvis kunna kosta på sig (och andra) ett eller annat garv. Som SL får man givetvis pejla av stämningen i gruppen innan man kräver devot hängivelse till sitt kära alster :gremgrin:.

Givetvis är det skitsurt om man suttit och skapat person-/platsbeskrivningar i tre veckor och spelarna bara gaggar bort allting.

I min förra spelgrupp hade vi tre olika tidslägen:

Transport; resor, mindre viktig interaktion osv.
Realtid; en tidsenhet IRL motsv. samma tidsenhet i spelet. Användbart vid viktigare interaktion osv.
Taktisk; främst vid strid (givetvis), men även vid vissa färdighetsslagsförsök som smyga, gömma sig, dyrka lås, osv.

Men det här har en tendens att lösa sig om man är lite vaken och på samma frekvens i gruppen. Problemen uppstår i första hand i ambitionsglappen.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Rüllspielen macht frei?

"Erh... är inte tanken med rollspel att man ska ha kul? Då måste man väl rimligtvis kunna kosta på sig (och andra) ett eller annat garv. Som SL får man givetvis pejla av stämningen i gruppen innan man kräver devot hängivelse till sitt kära alster :gremgrin:"

och

"Men det här har en tendens att lösa sig om man är lite vaken och på samma frekvens i gruppen. Problemen uppstår i första hand i ambitionsglappen."

Japp. Men det är också ganska självreglerande när deltagarna ligger på olika nivåer. Vanligtvis så sänker sig de som har högre ambitionsnivå tämligen automagiskt eller så kommer gruppen kompromissa och närma sig varandra lite granna (detta brukar vara väldigt osynligt och ta sin tid. Så man märker det oftast inte annat än "det funkar bättre nu" ).

Sen finns det ju alltid folk som jag som alltid väldigt gärna sitter och förbereder/skriver en jäkla massa. Sen om det används eller inte, det bryr jag mig inte så hemskt mycket om. Det är kul att skriva :gremwink:

/Naug

Johan K

Gammal & dryg
Jorå...

För all del, det burkar funka för det mesta med dissiplinen...
Oftast så är det inte allt för mycket snack... kanske lite på slutet när man börjar bli seg & trött...

Funkbrother_7

Veteran
Jag tycker att RP:n ska göra /säga vad den säger... Då känns det mer som om man är inne i själva spelandet än utanför...

ex.
SL. "Ni är på väg mot slutet av grottan när ni plötsligt hör ekande steg komma emot er.... Vad gör ni??"
RP. "Äh jag drar mitt svärd och ställer mig ed ryggen mot väggen... Och du förresten Max... Så du Jeppes nya hoj eller? Otroligt snygg.... Man skulle kunna tro att den går i 200"

Såna situationer är ju kanske inte så roliga... Men däremot så kan ju inte RP:na hålla på så där om allt dom gör/ säger IRL görs i spelet... Fast det där du berätta om.. Du vet den där
SL: en som inte godtog ett skämt... Det var ju lite överdrivet...
Man måste ju ha nån gräns:D

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Sitter spelarna och ljudligt snackar om tjejer, mopeder och dagens lunch på Max medan du försöker beskriva hur monstret i CoC ser ut och skall ha ihjäl dem.

You ain't far off.. Kan aldrig minnas att det någonsin hänt mig tidigare, men igår hände det dessvärre..(dock var det mer frågan om försök att vara allmänt anakronistiska och allmänt standup-comedy) En oerhört frustrerande upplevelse som jag inte gärna vill vara med om igen. Dessvärre har jag haft som allmän policy att "rollspelsdisciplin" ska komma naturligt, men igår gjorde det verkligen inte det.

Lindenius

Swashbuckler
Gör något annat...

Rubriken ovan skall tolkas på två olika sätt:

För det första tycker jag att man lika gärna kan göra något annat om spelarna ändå bara snackar skit. Om man lagt ner massa tid på förbereda, tycker jag man förtjänar uppmärksamhet. Alltså. Lägg ner spelandet och snacka skit några timmar för att sedan spela koncentrerat under några timmar i slutet.

För det andra kan ni byta roller i spelgruppen. Låt den som alltid är spelledare att spela ett tag. Flamsiga spelare som blir spelledare kommer antingen inse hur mycket jobb det ligger i spelledandet, eller så fortsätter de flamsa och då vet man ju att den personen kanske inte ska vara med på rollspelssessioner framöver :gremgrin:

//erik. bananer i pyjamas, de stojar och står på. bananer i pyjamas, de kommer två och två. bananer i pyjamas dom jagar björnar små för de vill så gärna kramas, vilket fasligt sjå.

vandraren

Swordsman
När man var yngre var man nog seriösare och då hände det att man körde med regeln: "Allt du säger gör/säger din RP". Då hade vi även tillgång till en lokal, vilket gjorde att det inte fanns lika många distraherande saker som det gör nuförtiden. Det kan vara svårt att vara SL när det finns datorer, Tv-apparater och diverse andra saker som stjäl uppmärksamhet. Dessutom märker man om folk har lust att spela eller inte. Har de inte det brukar jag lägga ner eller så kommer man aldrig igång. Men ibland kan man faktiskt lyckas med konststycket att engagera den mest uttråkade spelaren och då blir man faktiskt ganska nöjd. Jag tycker att mycket beror på dagsformen. Har spelarna lust så blir det oftast mycket koncentrerat spelande. Har de inte lust blir det mycket gagg om bilar, brudar, spel osv. Då slutar man spela eller försöker att övertala dem att vara med. Så enkelt är det.