Genusdebatten, nedlåtande ton och Rävigt[OT]
Om du med biologiska skillnader menar det självklara som i att "Lena har större tuttar än Lennart", "Lisa kan bli gravid, det kan inte Göran" eller den gamla favoriten "Göran kan stå och kissa det har Agda problem med". Om det är sådana biologiska skillnader du menar så skriver jag gärna på.
Om du istället menar saker som "Inga är en bättre förälder än Stig för hon är tjej" eller "Klas är inte lika tålmodig som Asta men det är ju inte så konstigt, han är ju en karl" Så får du nog räkna med att alla inte håller med dig. Splittringen mellan vad som är socialt och biologiskt är hyfsat djup och alla, både i verkligheten och universitetet, är inte beredda att skriva under på någon biologiskförklaring till riktigt allting.
Men för att komma on-topic igen. Vilket innebär att jag slutar adressera mig till Gordeg.
Jämnställdhet handlar inte om att radera ut någon könsidentitet för någon. Vill man vara matchograbb med 5 dagars skäggstubb och vedyxa på axlen är det nog helt okej enligt jämnställdhetskampen och feminismen. Vad som inte är okej är att försöka få din stackars flickvän att vara ett dumt våp som ska stå hemma i fjällstugan och vänta på att du har kuksvingat din yxa färdigt för dagen. Eller för att vända på det att förvänta sig att din stackars pojkvän dag ut och dag in ska försörja dig och era kids medans du ligger hemma på soffan och målarnaglarna. Jämnställdhetskampen går ut på att alla människor (inte bara kvinnor och homosexuella, vilket många motståndare verkar tro) ska få friheten att vara sig själva och leva hur de vill utan att någon viftar med något papper från 1700frösihjäl om hur vi förväntas vara.
Vi killar glömmer ofta att vi faktiskt också skulle tjäna lite på ett jämnställdare samhälle. Eller jag ska inte prata för alla, men jag hade iaf tjänat på det. För jag är ärligt talat jävligt trött på att bli anklagad för att vara pedofil för att jag är kille och gillar att arbeta med småbarn, anklagad för att vara konstig för att jag kan tänka mig att vara barnledig, eller ja varför inte anklagad för att vara homosexuell för att jag trivs i smink? Förutfattade meningar och förväntade beteenden är alltid en bitch och jag tycker inte det är så mycket att orda om?
Bort med skiten.
\Marcus som lutar åt att vi är 2% kön och 98% konstruktioner.