Nekromanti Diskret verktyg för SL-anteckningar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Framsynt bakåtsträvare;n114219 said:
Snygga böcker och snyggt tangentbord. Det finns kollegieblock med blanka papper i för den som inte har råd med finböcker.

Jag antecknar normalt i A6-block från Whiteline. Rutade, givetvis. Blanka papper funkar inte för mig. Jag behöver rigid struktur.

Arazand

Veteran
Framsynt bakåtsträvare;n114219 said:
Snygga böcker och snyggt tangentbord. Det finns kollegieblock med blanka papper i för den som inte har råd med finböcker.
Tycker inte att 300 kr är så mycket för ett verktyg jag haft i snart 1½ år(om inte ännu längre). Men absolut. Har man inte råd så har man inte råd.

Som de flesta bra verktygen så ska man inte vara dumsnål, bra saker håller längre, du blir mer glad av att använda dem och du får oftast bättre motivation för att du köpte vad du ville ha och inte bara exakt vad du behövde och inget mer.

(Tangentbordet är ett WASD Keyboard V2 med special-tryckta tangenter mer info här: http://support.wasdkeyboards.com/customer/portal/articles/1518370-creating-a-custom-layout )

Kalil

Swordsman
Evernote på läsplatta eller moleskin A6 sketchbook. Acceptera inga substitut :)

Dilandau

Myrmidon
Det beror ju väldigt mycket på äventyret hur man kan lösa sådant här. När jag spelledde "Vildhjarta" för en massa år sedan så var det här allt jag behövde: http://imgur.com/yTuOwzO

Men för mer komplicerade och informationstunga äventyr så är det viktigaste, i min erfarenhet, att ha ett ungefärligt hum inför varje spelmöte om hur långt in i äventyret man kommer att hinna, och att sen bara förbereda anteckningar för den delen.

Då är det fullt görbart att ha anteckningarna på papper.

Genesis

Ni dés ni maître
Du bör naturligtvis göra ett gäng små Necronomicon-böcker och använda som anteckningsblock. Varje liten bok kan innehålla info om en viss plats, person, händelse eller liknande, och innan varje session plockar du fram just de böcker som antagligen kommer att behöva användas.

http://ravensblight.com/Book.html

krank

Jag har nu gjort ett inledande test. Det här äventyret är lite speciellt, för det finns så extremt mycket bra detaljer som jag inte vill glömma bort som SL, så det blir en hel del anteckningar om ganska specifika saker, som folks reaktioner, ickenamngivna SLP:ers ageranden i bakgrunden, bra stämningsord för att beskriva miljlöer... Men jag skrev ihop lite i en epub och förde över till min läsplatta.

Fördelar:
- Den lyser inte
- Den har skitlång batteritid
- Den tillåter HTML, dvs länkningar mellan sidor så man slipper bläddra.
Nackdelar:
- Den är inte jättesnabb på att länka mellan sidor, det händer att jag får trycka två gånger på en länk.
- Det får inte plats jättemycket text på skärmen samtidigt.

Just nu är jag frestad att göra en kombination; att ha anteckningar om handling och scener och sådant på plattan, och ha A6-kort av något slag med info om varje SLP. Nu när det är uppehåll i regnet så ska jag nog se om bokhandeln har öppet idag och isf ev. köpa något kul att testa med.

Dilandau

Myrmidon
Egentligen är det fucked up att så gott som alla äventyr kräver bearbetning för att gå att spela. Känns som att äventyr inte skrivs på ett sätt som matchar hur de används.

krank

gorillotaur;n114336 said:
Egentligen är det fucked up att så gott som alla äventyr kräver bearbetning för att gå att spela. Känns som att äventyr inte skrivs på ett sätt som matchar hur de används.
Jag håller med. Det är sånt jag försöker tänka på när jag skriver äventyr till Rotsystem och så. Jag vet inte om jag lyckas, men jag har själv typ aldrig stött på ett äventyr som inte måste moddas.

Problemet med Tatters of the King är att texten ibland verkar vilja låtsas som att läsaren läser skönlitteratur. Det är stämningsskapande när man läser, men får man inte in alla de där fina beskrivningsorden och så i sitt spelande så känns det ju som att man slösat med bra material. Så istället får man sitta där och bearbeta för att få ner texten i längd till att vara några kortare punkter. Det är liksom bra skrivet; det är bara inte skrivet för att vara lättöverfört till ett verbalt, interaktivt medium alla gånger.

Och då är Tatters i övrigt ett av de bästa köpeäventyr jag stött på. Det behövs bara lite modifikationer. Och nåt sätt att föra anteckningar på ifall man inte har dunderbra minne då.

krank

krank;n114280 said:
Just nu är jag frestad att göra en kombination; att ha anteckningar om handling och scener och sådant på plattan, och ha A6-kort av något slag med info om varje SLP. Nu när det är uppehåll i regnet så ska jag nog se om bokhandeln har öppet idag och isf ev. köpa något kul att testa med.
Jag hittade inget vettigt, men har formulerat en plan: Jag har en väldig massa kartong i A6 och A7-format. De har jag använt för anteckningar som spelare hur länge som helst. Min plan nu är att hitta något sätt att få text till dem utan att behöva hitta en skrivare som kan skriva ut på dem. Jag funderade först på såna här klisteretiketter, men jag hittar inga återförsäljare för just de där och min google-fu sviker mig. Jag hittar bara paket på 100 papper vardera, och så många behöver jag verkligen inte. Kanske får jag bita i det sura äpplet. Eller så får jag köpa till exempel såna här och klippa själv. Skulle vilja hitta en svensk butik som sålde dock, för att slippa frakttiden. Var köper man sånt i S-holm till rimliga priser? Clasan har ju för ett par hundra, men de har också bara 100-pack vad jag kan se...

Iallafall, utskrivna klisterlappar + A7-kort + möjligen laminering eller plastfickor. Det är min idé just nu, specifikt då för personer och kanske även annat smått och gott. Sen en mapp av något slag, kanske i A5 eller A6-format, att bära runt på de här grejerna plus utskrivna foton/porträtt och annat.

krank

Jag har nu testat, och det funkade rätt bra med en epub i kombination med SLP-kort. Betydligt bättre än en laptop, åtminstone.

Jag köpte dyra etiketter på Akademibokhandeln i Haninge - 120 spänn för 25 ark. Det finns definitivt billigare. Dessutom hade de inte A7, bara A6. Så jag fick klippa själv. Men korten funkade utmärkt.

Jag undrar om jag skulle kunna köpa en Paperblanks-bok och förstöra den för att skapa en pärm att dölja plattan med. Eller göra om till en mapp att ha saker i, kanske. I originalutförande är ju Paperblanks snygga men för mina syften ganska värdelösa; palla skriva anteckningar för hand liksom. De har ipad-covers men det hjälper ju inte mig så mycket tänker jag.