Re: Tack...
... och - ursäkta språket - vad i helvete skulle du med fikonspråket till? Grejen med de ord vi kallar för svåra ord är att de ofta har en mycket specifik betydelse. Därför använder man vissa ord bara ibland - med syftet att språkligt sätta fingret på precis vad man menar utan att behöva använda en egen beskrivning av vad man menar. Vanligare ord är ofta mer generella, och lämpar sig alltså inte alltid lika väl när man ska beskriva något väldigt specifikt.
Skilj däremot svåra ord från synonymer. Jag tycker att orden "ropa" och "skandera" är ganska lika, men för att skapa nyanser i språket är de mycket värdefulla att bevara. Att prata om diskursiva praktiker och ekvivalenser är väldigt sällan aktuellt att använda som rena synonymer till mycket enklare och mindre snärjande ord.
Om vi ska jämföra dig med forumets näst störste ordbajsare, Rising, kan vi hitta en klar skillnad. Jag gillar hans språkbruk. Han använder ett enkelt språk för det mesta, och använder (nog) oftast svåra ord bara när precisionen kräver det - eller något annat syfte, för den delen. En gång fick han en massa uppmärksamhet för att han använde några ord... Tja, jag har för mig att han använde aversion och resignation som två motpoler i en utläggning. Jag reagerade inte så mycket på det, men en del andra gjorde det. Dels tror jag att det var av ordbajsningsskäl, men själv ser jag en poäng i att använda de orden, för de beskriver något ganska precist på ett bekvämt sätt.
(Det är möjligt att du hade ett syfte med din rotvälska, men i så fall har jag en skarp känsla av att det rörde sig om rena översittarfasoner. Rätta mig om jag har fel.)
Gunnar Lindgren sa en gång (fritt citat) "varför använda krångligt utländskt ord när man kan nyttja ett adekvat inhemskt uttryck?" Det citatet är inte riktigt relevant här, men hans sätt att uttrycka sig säger väl ändå en del om vad som är lämpligt språkbruk när man ska göra sig förstådd på ett effektivt sätt inför många och olika människor?
-
Så, om du har orkat igenom hela den utskällningen (kram på dig!) så ska jag ge dig ett litet svar på din fråga. Om man ser förbi hela grejen med blajjargongen var det nog egentligen en rätt intressant fråga.
Jag ser det hela som ganska enkelt, egentligen. Rising gjorde såklart en kreativ och systematisk tes, men jag är inte säker på att det är så komplicerat.
Att vi har fastnat i begrepp som Fantasy och Science Fiction beror på att det är beskrivningar av existerande genrer. Författare tenderar ju att sällan göra något som skiljer sig särskilt mycket från det som redan finns skrivet. Litteraturens utveckling har oftast varit ett långsamt krängande mellan olika ämnen att beskriva och olika sätt att göra det. Varför det är så, det kan man ju fråga sig. Antingen är det för att man inte är intresserad av att skapa något helt nytt, för att man redan finner tillräckligt mycket att spinna på i det som finns, eller också beror det på att det helt enkelt är jättesvårt att komma ifrån de existerande genrerna och skriva något helt annorlunda. Slutligen är vi nog ganska benägna att passa in saker och ting i fack, och om man inte riktigt kan kalla något för Science Fiction, till exempel, kan man lägga till en bunt med olika prefix och suffix till genrenamnet, och plötsligt slipper man lämna en genre.
Vad man kan göra åt det ser jag spontant som
1) att skrota genrenamnen totalt och börja rubricera alla texter mycket mer precist. Det skulle ju ta bort vår indelning av texter (eller rollspel, om vi vill prata om sådana) - men skulle det ändra texterna? Knappast.
2) att börja skriva helt nya saker, som är så udda att man bara inte kan dela in dem i existerande genrer.
Eller kanske ska jag skippa smörjan...
Det du frågar efter är ju faktiskt varför vi har fastnat i själva begreppen, och det är väl helt enkelt för att vi gillar att kategorisera saker, och att till exempel kategorin "Fantasy" är en grymt stor sådan. Väldigt mycket går att rubricera Fantasy, och därför har vi fastnat i begreppet. Vad vi kan göra åt det är ju att systematiskt börja undvika ordet "fantasy" och istället - om vi nu tvunget ska kategorisera saker och ting - komma på nya genrenamn istället.
Vad tror du?
Zap