Nekromanti Diskussion om forumets modereringssystem ...

Krille

Super Moderator
Rent spontant så tycker jag nog att det känns lite väl kort närd et gäler att bara ha två lägen på modereringarna & dess följder.. 3 kanske skulle vara lagom, så man har lite fluff att gå på. Så linjerna inte blir så hårda.
Nä, vi har haft tre förut, och det har uppenbart inte funkat. En hel del "problembarn" har helt enkelt inte uppfattat steg två som så allvarligt och fortsatt som om ingenting hade hänt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Johan K said:
Rent spontant så tycker jag nog att det känns lite väl kort närd et gäler att bara ha två lägen på modereringarna & dess följder.. 3 kanske skulle vara lagom, så man har lite fluff att gå på. Så linjerna inte blir så hårda.
Kruxet är att ju fler steg du har i skalan, desto fler gränser blir det att ta hänsyn till.

Med två steg behöver en moderator bara ta ställning till om ett inlägg fordrar:
<ul type="square">[*]ingen åtgärd över huvud taget,
[*]lindrig åtgärd, eller
[*]hård åtgärd.[/list]Dvs. det finns bara två gränser att ta hänsyn till. För varje extra skalsteg tillkommer ytterligare en gräns.

Less is more. (More or less.)

Johan K

Gammal & dryg
Ok, ok..
Då är jag med. Då testar vi väll helt enkelt det med 2 då.
Hursomhaver, det blir säkert bra i slutändan. Hopps jag.

Nightowl

Champion
Re: Temporära avstängningar

Korta avstängningar är en mycket bra varning och medför automatisk nedkylning av tråden.
Precis. Istället för att dela ut en lam anmärkning eller så, så får man direkt pang tjong bevis på att man gjort fel.

Och när man inte kan skriva i en tråd på två-tre dygn förlorar man hettan och intresset.

(Såvida man inte är en idiot, men då drar man snabbt på sig en längre banning genom att upprepa dumheter. )

Erik

Svarte Faraonen

ром и смерть

Jag skulle, for the record, inte ha något emot forumspecifika avstängningar. Det finns ett antal situationer där det verkat som den bästa åtgärden.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag skulle, for the record, inte ha något emot forumspecifika avstängningar. Det finns ett antal situationer där det verkat som den bästa åtgärden.
Som vanligt är 10000 kronors-frågan: Är det möjligt att genomföra utan omfattande programmering?

/tobias

Svarte Faraonen

ром и смерть

Det skulle, så vitt jag förstår, bara innebära att skapa en ny användargrupp som saknar tillgång till det aktuella forumet. Att göra det "tvärt om" för att ge hedersmoderatorerna tillgång till ett nytt forum verkade inte vara så besvärligt, så jag tror inte tekniken ska vara ett hinder. Givetvis med förbehåll för att jag inte har full koll på det här.

Flurtis

Hero
Först och Främst vill jag applodera Dantes för det suveräna trådstarten och ett välbehövligt intiativ :gremsmile: Bra Gjort!!

Nu till mina åsikter.

Jag föredrar tempbaningar framför pemanenta baningar. Självfallet finns det överträdelser som som kräver permanent avstängning, men i dom flesta fall räcker en tvådygns avstängning. Jag själv vet med mig att (mig veterligen) samtliga inlägg som jag antingen fått PM eller modderatorinlägg har skrivits i ämnen som ligger mig varmt om hjärtat. Nästan samtliga inlägg har jag fått erkänna (För mig själv) att jag kanske övereagerat, eller varit lite för fanatisk. Summa faktura, det är väldigt lätt att klanta till det när man blir för het. tvådygns avstängning skulle åtgärda det. Här skulle varningssystemet inte vara lika känsligt, eftersom att det inte är hela världen att bli avstängd i 48timmar.

Jag håller med Han och Ripperdoc att man måste ha någon form av ärende struktur. Väldigt ofta får man känslan av att Moderatorerna håller varandra om ryggen utav principiella skäl än regler. Dessutom ser det väldigt fullt ut när det moddereras av moderatorer i trådar där dom är aktiva.

Slutligen vill jag säga att jag tycker både modderatorer och administration o Olle gör ett kanonjobb. Jag är medlem i ett antal olika forum på nätet inom jakt,fiske och hund. Utav allihopa är detta det forum som helt klart sköt snyggast och har trevligast klimat. Ni gör ett kanonjobb och är betydligt mer lyhörda en vanliga "moderatorer".

Keep up the good work!!

//Flurtis

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Håller med här!
Personer som misssköter sig sköter sig till 99% av fallen och sedan är de det där få fallen då folk engagerar sig för mycket och blir förbannade eller säger idiotiska saker. De händer men generelt sätt så sköter sig folk.
Så jag är emot all form av perm banning såvidare inte det är för att som nämdes tidigare ta bort skapade idiot användare( i syfte att skada på ett eller annat vis)

Och öppna modereringar! yay bästa iden på länge!
Också bra med korttids banningar så att folk får lugna ner sig... med samma ståndpunkt som tidigare inlägg... oftast när det är en banning eller tillsägelse så är det ju för att någon engagerat sig lite för mycket.

Marcus J

Hero
Generellt sätt ett väldigt bra förslag. Öppenhet vad gäller modereringar medför att användarna vet var gränsen går, vilket aldrig kan vara fel. Öppenheten medför också att användare får respekt för domslut som går emot dem själva, de kan se att de inte är ensamma.

Jag tycker att man dels bör göra att inlägg i anslutning till det inlägg som genererade modereringen (i de fall där så är möjligt) och en tråd på forum-forumet, inte om det gäller modererande inlägg men när det gäller temp/perm-banning. Eftersom sådana företeelser inte egentligen kan generera en intressant diskussion i de specifika fallen så kan man låsa sådana trådar. Om någon inte håller med så bör i vilket fall problemet lyftas till en generell nivå (Varför blev Kalle avstängd för det lilla? vs. Var dras gränsen för ett personangrepp?).

Tempavstängningar känns bra, jag frågar mig dock om man inte vill ha större valfrihet i längd, där ett grövre brott genererar längre avstängning. Förstår dock ifall det systemet känns onödigt krångligt. Mitt förslag på olika tider är 2 dagar för någon som mest behöver lugna ner sig i en specifik tråd och 2 veckor om någon tycks behöva en längre timeout.

Vad gäller aspekten att hänga ut folk som bryter mot reglerna så tycker jag att det egentligen inte ska tas i beaktande. Om du inte vill att folk ska se att du blir tillsagd för att det du skrev inte följde reglerna så får du tänka dig för innan du skriver det.

/Marcus lite halvtrött

Dimfrost

Special Circumstances
Med bara ett steg i avstängningsskalan tycker jag vi förlorar mer än vi tjänar: det måste vara så kort att man kan slänga på det direkt på bråkmakare (1-4 dygn, säg) men så långt att det är ett kännbart straff på nivån under permanent avstängning (och detta tycker jag kräver åtminstone 3-4 veckor). Eller släng dit enbart 1 månads avstängningar, och se hur tyst och skönt forumet kommer att bli. :gremsmile: (Alternativt att använda "snäll-nivån", den första, även i bråk, för att hota med månadsavstängningen. Det kan eventuellt också vara effektivt.)

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Det går inte. Det man får göra är att skapa en ny grupp för det forum som man ska kunna stänga av folk från, ta bort läsrättigheterna för detta forum för övriga användare, och sedan ge alla andra (utom de som ska stängas av därifrån, alltså) medlemskap i den nya gruppen. Det funkade alltså fint när det gällde moderatorkåren, eftersom det var ett tiotal personer som skulle in i gruppen med tillgång till modforumet, men mindre bra när det gäller hela användarbasen. I och för sig har jag för mig att det finns databaskommandon för att massläggatill användare till grupper, men det är hur som helst långt ifrån smidigt. Dessutom tror jag inte själv att det ens är en särskilt bra idé, men det behöver ni ju inte bry er om. :gremsmile:

Problemet är att tillgången beräknas utifrån ens högsta status, och om man har tillgång som användare spelar det ingen roll om man tillhör någon annan grupp som saknar tillgång. Och det lär inte gå att plocka bort folk från gruppen "Users" om jag inte minns fel.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator

Du skulle kunna göra tvärtom, skapa en grupp som har normala rättigheter till allt, utom ett forum, och sedan skicka över den användaren dit.

Kruxet är förstås att det blir en satans massa grupper.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Som en pendang till nedanstående regeldiskussion vill jag starta en liknande tråd om Rollspel.nu:s modereringssystem.

När det nuvarande systemet fungerade (rent tekniskt alltså) fanns en fyragradig straffskala för regelbrott:
<ul type="square">[*]Modererande inlägg. En mild uppmaning utan vidare påföljd.
[*]Tillsägelse. En hårdare uppmaning för lindriga eller förstagångsregelbrott.
[*]Varning. Vid grövre regelöverträdelser.
[*]Skarp varning. För riktigt grova regelbrott.[/list]Tillsägelser, varningar och skarpa varningar genererade ett antal poäng (fördärv) som när de överskred en viss summa automatiskt stängde av användaren. Poängen försvann med en takt på 1/vecka, och när de var under gränsen oavstängdes användaren igen.

Dessutom kunde, i speciella fall, en permanent avstängning komma på fråga.

Bortsett från att tekniken bakom det nuvarande systemet inte funkar tycker jag att det är för krångligt och att straffskalan innehåller för många steg. Det är helt enkelt svårt att avgöra vilken regelöverträdelse som ska ha vilken påföljd.

Jag tycker att skalan borde reduceras till två steg:
<ul type="square">[*]Tillsägelse. Mild uppmaning vid lindriga regelöverträdelser.
[*]Tillfällig avstängning i X dagar. Vid grova eller upprepade regelbrott.[/list]Permanent avstängning borde finnas kvar som åtgärd. Dels för de som aldrig lär sig utan fortsätter dra på sig tillfälliga avstängningar, och dels för såna som bara reggar en användare för att sabba (lejonparten av de användare som faktiskt stängts av är sådana).

Vidare tycker jag att modereringar bör ske öppet. Tidigare är det bara de modererande inläggen som varit offentliga. Att i direkt anslutning till inlägget deklarera att »detta och detta betraktar vi som regelöverträdelser« visar tydligare var vi drar gränserna. (Och så får syndaren skämmas lite.)

Vad tycker ni?

Jag ställer upp en del regler även för denna tråd:
<ul type="square">[*]Diskutera enbart modereringssystemet
[*]Kom med idéer och förslag på hur ni skulle vilja att modereringssystemet fungerade
[*]Ta inte upp gamla oförrätter eller hur dåligt det nuvarande modereringssystemet är[/list]De inlägg som bryter mot ovanstående regler raderas.

Obs! Detta är på intet sätt en omröstning eller ens avlägset likt en demokratisk process. Redaktionen fattar eventuella beslut helt efter eget skön. Däremot hoppas jag att det ska framkomma tankar som vi inte tänkt och att vi ska kunna använda det som skrivs i denna tråd som diskussionsunderlag i beslutsprocessen.

Dimfrost

Special Circumstances

Det är det som inte funkar. Om man låter användargruppen ha tillgång till forumet går det inte att plocka bort den tillgängligheten för en användare genom att ge denna användare en ny grupp, eftersom det inte går att ta bort medlemskap i användargruppen, och för att forumet räknar tillgänglighet utifrån högsta tillgänglighet i varje enskilt fall. Det är därför det är så svårt att begränsa tillgängligheten.

/Dimfrost