Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Diskussion: Slumpmässiga eller valbara karaktärer?
Vad jag säger: de som har all tid i världen kommer alltid modda spelen. Det får dem göra. De får använda Kult för att spela D&D-strider på brädplan om de vill det. Det är upp till dem - trots allt, de har köpt spelet och får tolka det som det vill.
Alla vill dock inte tolka det. Det finns folk som, hör och häpna!, vill spela spelet så som det är skrivet. Säger det att det här är splatterskräck där benhårda hjältar tuggar zombier till frukost och skiter stål, så kommer jag bli besviken om det visar sig att det är ett pseudokristet frälsningsspel där du tar rollen som Livets ord-predikant. Då har det utgett sig för någonting annat än det är.
Det här är draget till sin spets förstås. Oftast är inte det så här stora skillnader, men jag hoppas det blir tydligt hur jag tänker. Säger spelet att det ska göra A, men istället gör B så tycker jag att spelet är trasigt.
Det trasiga kan mycket väl fungera för en målgrupp och då har de ju tur, men det frångår inte det faktum att det är falsk marknadsföring om vad spelet gör.
Men så delar jag inte helt din tolkning (eller rättare sagt, det intryck jag fått du har) på kultur, så jag kommer från ett något annorlunda synvinkel än du. Jag vill ha ett spel som gör det skaparen vill att vi ska göra. För mig är det vad som är intressant och uppleva.
Nåja, det här är väldigt Off topic, så det kanske vore dags om en moderatorer tog och klippte ut det här till en egen tråd. Eller sa åt oss att hålla käften. Eller vänta, jag tror jag kan göra det själv. Nåja, jag lämnar den här deltråden för den tillför inte trådens ursprung någonting.
Jag säger inte att det är den enda rätta. Antingen var jag oklar eller så läser du bibeln som fan själv.krank said:Det där tycker jag utgår från en ganska statisk och gammeldags inställning till en text, där det liksom är författarens tolkning som alltid är den bästa och mest korrekta etc.
Vad jag säger: de som har all tid i världen kommer alltid modda spelen. Det får dem göra. De får använda Kult för att spela D&D-strider på brädplan om de vill det. Det är upp till dem - trots allt, de har köpt spelet och får tolka det som det vill.
Alla vill dock inte tolka det. Det finns folk som, hör och häpna!, vill spela spelet så som det är skrivet. Säger det att det här är splatterskräck där benhårda hjältar tuggar zombier till frukost och skiter stål, så kommer jag bli besviken om det visar sig att det är ett pseudokristet frälsningsspel där du tar rollen som Livets ord-predikant. Då har det utgett sig för någonting annat än det är.
Det här är draget till sin spets förstås. Oftast är inte det så här stora skillnader, men jag hoppas det blir tydligt hur jag tänker. Säger spelet att det ska göra A, men istället gör B så tycker jag att spelet är trasigt.
Det trasiga kan mycket väl fungera för en målgrupp och då har de ju tur, men det frångår inte det faktum att det är falsk marknadsföring om vad spelet gör.
Men så delar jag inte helt din tolkning (eller rättare sagt, det intryck jag fått du har) på kultur, så jag kommer från ett något annorlunda synvinkel än du. Jag vill ha ett spel som gör det skaparen vill att vi ska göra. För mig är det vad som är intressant och uppleva.
Nåja, det här är väldigt Off topic, så det kanske vore dags om en moderatorer tog och klippte ut det här till en egen tråd. Eller sa åt oss att hålla käften. Eller vänta, jag tror jag kan göra det själv. Nåja, jag lämnar den här deltråden för den tillför inte trådens ursprung någonting.