Nekromanti Diskussion om moderering

Caligo

Swashbuckler
Dante said:
Vitulv, Hunk: sluta trolla. Vi har regler mot sånt.
Nu var det väl Hunk som startade tråden så det kan väl inte vara så farligt att bli lite OT. Dessutom är väl lite satir inte förbjudet här eller? Eller är det helt plötsligt förbjudet att diskutera genus?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Sluta trolla

Du läser in saker jag aldrig skrivit.

Off topic och genus har inget med saken att göra. Det var trollandet jag vände mig emot. Det tyckte jag att jag var tydlig med.

Ond bråd död

Swashbuckler

Det där var ju knappast trollande. Snarare välbehövlig sarkasm med tanke på Wilpers senare inlägg och hur det brukar låta.

Vissa åsikter får man inte ha här.

Blir det inte lite löjligt att förvänta sig att företag erbjuder en könsfördelning som marknaden inte efterfrågar? Kan man inte lugna ner sig lite i sin iver att vara så politiskt korrekt som möjligt? Jag tror ingen skulle uppröras över en jämn könsfördelning från ett figurspelsföretag t ex, det som är så jävla störigt är den bajsnödiga självgodheten hos pk:iterna. Jämlik fördelning mellan kön/genus/etnicitet/whatever är inte det viktigaste i alla sammanhang.

Hade det varit från andra sidan de sarkastiska inläggen kommit hade ingen moderator känt sig tvungen att ingripa.

Jag talar på intet sätt för Hunk eller Vitulv, utan bara hur jag själv känner och tycker.

Dante

Staff member

Nu hittar du ju bara på.

Det är väl ingen här som uttryckt att det måste vara jämn könsfördelning på figurerna?

krank

Går ondskans ärenden

Ond bråd död said:
Bara en sån sak att Krank fortfarande inte blivit permanent bannad...
Känn dig fri att anmäla varje inlägg där du upplever att jag trollar till moderatorerna.

Man får ha vilka åsikter man vill här. Däremot får jag nog säga att jag tyckte att Vitulvs första inlägg i den här tråden var otroligt opåkallat. Du får gärna visa något tillfälle där du tycker att jag eller wilper eller någon annan gör något liknande. Gärna med inläggsnummer/länk.

krank

Går ondskans ärenden

Ond bråd död said:
Sorry. Det var dumt att hoppa på dig så där. Jag skrev när jag var lite... i affekt.
Inga problem.

Jag menade dock vad jag skrev om att jag vill att du ska anmäla mig om du ser något. Jag har fått höra av t.ex. Vitulv att jag är "sitens värsta troll" och att jag "kommer undan med vad som helst" etc. flera gånger och börjar känna mig lite trött på det. Jag har bett om referenser, men senast saken diskuterades i vrållådan tyckte vitulv mest "ser du det inte kommer du aldrig att förstå" och vägrade ge exempel.

Så jag vill, på riktigt och fullständigt ärligt, be folk att anmäla allt jag skriver som upplevs kränkande, trolligt eller som är brott mot reglerna. Jag upplever inte själv att jag har någon gräddfil, och jag vill inte heller ha någon. Och om ni anmäler, och ingen moderator säger till, skapa en tråd i rollspel.nu-forumet alt. skicka PM till mig och lämplig moderator.

Sapient

Swashbuckler

krank said:
Jag har fått höra av t.ex. Vitulv att jag är "sitens värsta troll" och att jag "kommer undan med vad som helst" etc. flera gånger och börjar känna mig lite trött på det. Jag har bett om referenser, men senast saken diskuterades i vrållådan tyckte vitulv mest "ser du det inte kommer du aldrig att förstå" och vägrade ge exempel.
Är du SÄKER på att han inte bara syftade på att du bor i skogen, rövar bort barn och har grön hy?

Han kan ha syftat på det, eventuellt.

Sodivra

Champion

Ond bråd död said:
Det där var ju knappast trollande. Snarare välbehövlig sarkasm med tanke på Wilpers senare inlägg och hur det brukar låta.

Vissa åsikter får man inte ha här.
Jag läste wilpers inlägg. I deras party så är det oftast mer än 50% gummor. Wilper behöver fler gummor i lådan. Det är inget som förtjänar sarkasm. Dessutom skrev ju Vitulv först i tråden. Jag skulle kalla det för ordboksdefinitionen av trollning.

[url="http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll" said:
Wikipedia[/url]]
Internettroll, eller bara troll, är Internetslang för användare som medvetet skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta och/eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram en känslomässig debatt, ofta utanför själva ämnet för huvuddiskussionen. Trollen ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt och föder ilska, vanmakt och skadar sinnesstämningen hos övriga användare som hugger på de krokar de lägger ut. Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de ibland lyckas ta död på diskussioner eller hela forum.
Generellt sett, ifall man upplever att ens åsikter inte är tillåtna så föreslår jag att man argumenterar för dem istället. Strategierna att ta en offerroll eller spekulera i sina meningsmotståndares "bajsnödiga självgodhet" och "iver att vara så politiskt korrekt som möjligt" är både taskigt mot den andre och leder till att andra tar en mindre på allvar.

Jag utgår från att någon som för fram en åsikt faktiskt står för sin åsikt av ideologiska skäl, och inte drivs av bajsnödig självgodhet eller iver att vara så politiskt korrekt som möjligt.

Sodivra

Champion

Jag kan förstå att många känner sig uppretade/påhoppade/invaliderade i genusdebatten, och då ligger det närmare till hand att trolla, använda förnedrande namn och ord, uttala sig om hur den andre egentligen är och måla i svart och vitt.

Men vi kan få den där bra diskussionen vi vill ha där man inte behöver känna dessa saker om vi kan lyfta upp oss själva lite och använda sakliga argument eller jagbudskap när vi känner oss trötta/arga/påhoppade.

Så, like, även om jag kritiserar dig för de antaganden du gör Ond bråd död, så skriver du också är trött på't och i affekt när du skrev det här inlägget. Det kan jag läsa och ta emot, men jag har ingen aning om ifall du är arg, ledsen eller rädd dock.

Caligo

Swashbuckler

Arvidos MC said:
Jag skulle kalla det för ordboksdefinitionen av trollning.

[url="http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll" said:
Wikipedia[/url]]
Internettroll, eller bara troll, är Internetslang för användare som medvetet skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta och/eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram en känslomässig debatt, ofta utanför själva ämnet för huvuddiskussionen. Trollen ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt och föder ilska, vanmakt och skadar sinnesstämningen hos övriga användare som hugger på de krokar de lägger ut. Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de ibland lyckas ta död på diskussioner eller hela forum.
Jag tycker nog att de allra flesta genusdiskussioner på detta forum startats på liknande sätt som denna (Miniatyrdiskussionen alltså) - kalla det trollbeteende eller inte. Jag tror dock inte att den som "trollat" i vårt forum haft som syfte att provocera utan bara trott att just deras åsikt varit den rätta (och alla andra har naturligtvis fel).

krank

Går ondskans ärenden

Caligo said:
Jag tycker nog att de allra flesta genusdiskussioner på detta forum startats på liknande sätt som denna (Miniatyrdiskussionen alltså) - kalla det trollbeteende eller inte. Jag tror dock inte att den som "trollat" i vårt forum haft som syfte att provocera utan bara trott att just deras åsikt varit den rätta (och alla andra har naturligtvis fel).
Med skillnaden då att 1) den som skrivit har menat vad den skrivit, 2) ingen - vad jag vet - talat om att något borde förbjudas i lag och 3) ingen - vad jag vet - skrivit något sådant i syfte att jävlas/retas/förlöjliga/skapa bråk.

De gånger jag sett genusdiskussioner dyka upp i trådar där startinlägget inte berör genus har det varit något som t.ex. kritiserats eller kommenterats - "hej, vad tycker ni om den här bilden?". Och då har en eller flera av de forumiter som är genusintresserade kommenterat ur genusperspektiv. Det kan jag inte riktigt uppfatta som trollning eller det minsta likt det Vitulv gjorde i aktuell tråd.

Visa mig gärna exempel på motsatsen. Jag är helt öppen för möjligheten att jag kan ha fel och bara har blundat för trolligt beteende hos mig själv eller de som delar mina åsikter.

EDIT: Alltså, hade Vitulvs åsikt varit den han påstod sig ha, hade han kunnat bemötas på ett helt annat sätt. Nu förlöjligade han bara, vilket man kanske inte ska förvånas över att det ses med mindre blida ögon än när folk skriver saker de faktiskt tycker. Och åsikten "det är synd att det inte finns fler kvinnliga hjältar bland figurer till rollspel", är den verkligen så självgod/upprörande/dålig/provocerande?

Ymir

Liten kantbaron

Jag hade lätt kunnat uttrycka det, men Hunks ochh Vitulvs trollande fungerar också fint som en härskarteknik, så tillvida att det direkt sänder ut signalen "det kommer bli helvetiskt om ni ens nämner genusperspektiv i den här tråden", och därmed tystar alla oliktänkande som inte är sugna på ett flamewar.

Zimith_UBBT

Warrior
Den tråden var [blev] solklart trolleri, tycker jag. Ämnet handlade om minityrfigurer men både textförfattaren och Vitulv började mitt i [ämnet] raljera om jämställdhet och genus på ett, enligt mig, osakligt och nedvärderande sätt.

Genus är ett ämne som är kontroversiellt och som många här på forumet har starka känslor omkring på ett eller annat sätt, och därför tycker jag det är viktigt att eventuell diskussion om ämnet förs på ett tydligt och sakligt sätt för att undvika missförstånd och destruktivitet på Rollspel.nu. Det var inte vad som skedde i tråden om Otherworld miniatures.

Jag var personligen intresserad av ämnet i tråden [Otherworld miniatures] men i stort sätt varje inlägg av OP och Vitulv betonade också eller endast hur larvigt det var med kvotering, genustänkande gjorde mig arg och det var i ton och kontext [minityrfigurer] svårt att bemöta på ett konstruktivt sätt. Om man inte förmår att diskutera saken på ett konstruktivt sätt kan man låta bli, tycker jag.

Ber också om ursäkt för mitt "hobbymodererande". Dantes inlägg kom nog medan jag editerade mitt eget, för jag såg det inte. Och jag skulle natuligtvis anmält tråden för moderering istället för att svara! :gremblush: Huff!

Ymir

Liten kantbaron

Blir det inte lite löjligt att förvänta sig att företag erbjuder en könsfördelning som marknaden inte efterfrågar?
Figurerna i fråga är menade att användas för rollspelande, och hela äventyrargruppen är män. Jag vet att jag inte representerar hela marknande, men hur vet -du- vad den efterfrågar? -Alla- rollpersonsgrupper någon i min bekantskapskrets varit ens remotely involverad i det senaste decenniet har inkluderat kvinnliga karaktärer, tillochmed i Deathwatch. Jag förväntar mig därför, med rätta imo, att företag som tillverkar minis erbjuder en adekvat mängd kvinnliga figurer, och helst av allt 50/50. Det får stå för dem om de inte gör det, men visa mig gärna statistik eller någon som helst annat belägg för vad "marknaden efterfrågar". Det finns minis-företag som Corvus Belli och Reaper som har cirka 50% kvinnliga figgar, och det verkar gå fint för dem. I fallet Infinity (Corvus Belli) tror jag rentav att de kvinnliga figgarna generellt säljer -bättre- (eftersom de är fucking awesome), men det är då bara en ren gissning från min sida, baserat på att vissa kvinnliga figgar ofta ligger på div. topplistor i onlinebutiker. (Den största faktorn i vad som säljer hos Corvus Belli verkar dock vara vilka vapen figuren enligt WYSIWYG är utrustad med).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Oj, jag hade helt missat att ni startat upp värsta diskussionen om lilla mig!

krank said:
Med skillnaden då att 1) den som skrivit har menat vad den skrivit, 2) ingen - vad jag vet - talat om att något borde förbjudas i lag och 3) ingen - vad jag vet - skrivit något sådant i syfte att jävlas/retas/förlöjliga/skapa bråk.
Nå, för protokollets skull skall det väl nämnas att det är helt okej att diskutera/uttrycka sig utifrån åsikter man inte har. För att citera Dante; "Att spela djävulens advokat d?...erna."

Och med hänvisning till den modereringen så vill jag nog påstå att den senaste var rätt tveksam.

Edit: ingen aning varför citatet/länken ser så konstigt ut

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Vitulv said:
Nå, för protokollets skull skall det väl nämnas att det är helt okej att diskutera/uttrycka sig utifrån åsikter man inte har. För att citera Dante; "Att spela djävulens advokat d?...erna."

Huga, har du en databas över alla tidigare modereringar som du hämtar från? Känns lite overkill att gå tillbaks till en tråd som modererades för över två år sen, och ett inlägg där Rising var den modererade för den delen.

/M

Dante

Staff member

Det går utmärkt att spela djävulens advokat utan att trolla.

Om jag skriver att det är trollandet jag vänder mig mot så är det precis det jag menar - inget annat.

Vitulv

Magnus Seter said:
Vitulv said:

Huga, har du en databas över alla tidigare modereringar som du hämtar från? Känns lite overkill att gå tillbaks till en tråd som modererades för över två år sen, och ett inlägg där Rising var den modererade för den delen.

/M
Forumet är ju en databas med sökfunktion, och jag är utrustad med ett bra minne :gremsmile:

I det här fallet var det dock inte Risings inlägg som var det relevanta, utan mina inlägg och Dantes förhållningssätt till dem.

Vitulv

Dante said:
Det går utmärkt att spela djävulens advokat utan att trolla.

Om jag skriver att det är trollandet jag vänder mig mot så är det precis det jag menar - inget annat.
Åh, då måste jag ha missförstått något för jag trodde att det var mitt djävulens advokatande som upplevdes som trollning. Men då är jag nog inte riktigt med på noterna, var det ämnesvalet (genus) som var olämpligt?