Wyldstorm;n166076 said:
Jag menar att i och med patreon, youtube, kickstarter och andra sätt att tjäna pengar på uppmärksamhet..
Så börjar vissa för/emot ideologier/religiösa börjat bli ekonomiskt motiverade/beroende av dessa, men man får ju mest cash genom att var häva ur sig nåt mer anmärkningsvärt än alla andra så man SYNS..
Det är naturligtvis ytterst anmärkningsvärt med trakasserier, hot & dylikt..
-Vilket blir tyvärr en dålig spiral. Folk gillar ju att måla ut sig som offer, eller känna sig lite heligare än andra.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar, eller vilka du syftar på. Vilka är "folk" menar du? Du måste ju ha några i åtanke eftersom du tar upp det som exempel.
Wyldstorm;n166076 said:
Åfan.
Jag ska naturligtvis knorra lite över "Men vänta nu, måste inte han ha programmerat för att testa den?" & "Men hur fasen blir individnivå relevant om jag snackade om statistik över stora grupper?".
Jag snackade också statistik över stora grupper. Jag pratade om kvinnliga programmerare som var ungefär lika vanliga som manliga programmerare fram till 80-talet. Då hände något med siffrorna, och kvinnorna försvann ifrån programmeraryrket. Jag använde det exemplet eftersom du påstår att rollspelsintresse handlar om biologi, medan jag tror att det handlar om kultur. Programmering är (numera) ett manligt kodat område, och jag ville påvisa att det inte alltid varit det. Antingen så muterar kvinnor i rasande fart, eller så är det något annat som påverkar intresse. Kultur till exempel.
Wyldstorm;n166076 said:
Ang gamergate.. Åter igen, jag har inte stor anledning att misstro dig, men det är facinerande hur olika bild vi har av det hela.
T.ex. sarkeesian har ju inte med gamergate att göra ens, trots hennes försök att inkludera sig.
Anita Sarkeesian släppte en video i sin serie Tropes vs Women in Video Games bara ett par veckor efter att Gjonis bloggpost hade exploderat till att bli en hatkampanj mot Quinn.
GamerGate vände sig ganska omedelbart även mot Sarkeesian. Hon, Quinn och Brianna Wu kallades under en lång period Literally Who 1, 2 och 3, detta för att man inom GG inte ville att det skulle se ut som att man inriktade sig på specifika personr. Det misslyckades rätt rejält med tanke på att GG tillbringade lång tid med att attackera och hota dessa tre.
Under en period kunde vare sig Sarkeesian, Quinn eller Wu vistas i sina hem därför att FBI och den amerikanska polisen upplevde hoten mot dem så starka att de avrådde dem från att bo där. Sarkeesian har varit en måltavla ända sedan hon började med sin Tropes vs Women-serie. GamerGate gjorde det hela värre.
Wu blev för övrigt enbart involverad för att hon tog ställning mot GamerGate. Mer än så behövde man nämligen inte göra när det höll på som värst. Med det sagt är det fortfarande så att många blir hotade och trakasserade på diverse sociala medier. Det enda som förändrats är att inga tidningar skriver om det längre.
Wyldstorm;n166076 said:
Om du orkar/vill så får du gärna pm'a mig en beskrivning, jag blir nyfiken. Väldigt så, faktiskt. Även om det är OT.
Nej, jag vare sig vill eller orkar.