Nekromanti Diskussioner kring ett SF-spel som kanske finns...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag fick plötsligt en idé till en kampanj. Bara en lös idé, men jag tänkte kolla om nån känner till ett rollspel som motsvarar ungefär vad jag är ute efter. Om inte kanske jag skriver nåt i makarforumet istället.

OK, först och främst vill jag ligga mellan den riktigt hårda, råvetenskapliga sci-fin och den helt ovetenskapliga rymdoperan. Jag vill ha rymdfart, men ingen warp drive om ni förstår. Närmare Alien (ettan) och Firefly, fast den senare är lite för långt åt rymdoperahållet. Jag vill helst ha ett minimum av helt orealistiska grejer. Inga maservapen, liksom.

Tanken jag har är att jag vill centrera en kampanj kring ett skepp. Gärna ett skepp spelarna kan bygga tillsammans på något sätt, men det är inget måste. Spelarna bestämmer vart man styr kosan, och det vore ballt om de vore tvungna att ta hänsyn till t.ex tidsförskjutning och liknande.

Jag vill ha känslan av vetenskapsrunkeri man kan få när man läser Greg Bear, Arthur C. Clarke och liknande storheter. Samtidigt inser jag att det kan vara svårt att få till rymdresor snyggt utan att gå lite utanför den helt och hållet vetenskapliga mallen.

Jag vill inte ha så mycket pang-pang action, utan hellre lågmälda plots, konspirationer, diplomati, prioriteringar, undersökningar. Deckarjobb är inte utom räckvidden.

Helst inga utomjordingar eller strålvapen. Hellre olika mänskliga grupperingar, eventuellt transhumanister och sånt.

Rymdstrider för all del, men hellre som ubåtsstrider med all den osäkerhet det innebär än Star Trek eller Star Wars' blixtrande strålkanonskaskader.

Om det här låter ogenomtänkt, så är det för att det är ogenomtänkt. Det var mest en känsla, en stämning, en tanke jag fick när jag stod och lagade mat.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det finns GURPS-moduler åt det där hållet, bland annat Terradyne som helt utspelar sig i solsystemet något sekel in i framtiden. Gamla GURPS Space är därtill det perfekta redskapet för att bygga en egen kampnj av detta slag. Den är en receptsamling, så att säga.

Edit: Produktnamn inlagt.

vandraren

Swordsman
Detta vet du säkert, men var det inte lite så Coriolis utmålades/utmålas? Ok, du har vissa maservapen, men du har inga aliens. Dessutom finns det en massa regler för skepp och strid mellan skepp. Inte för att de är särskilt bra, men de finns. Och yrkena är inte bara pang-pang utan man kan vara stuvare och pilot t.ex. Dessutom finns en massa hemliga sällskap och fraktioner som konspirerar mot varandra. Och du har en ganska "skitig" värld.

Tyvärr dras Coriolis med riktigt sunkiga regler och väldigt lite fluff, men det senare kommer i all fall att åtgärdas när Järnringen börjar släppa lite fler böcker. Får väl se om fluffet uppväger de katastrofala reglerna.

krank

Mekanurg said:
Gamla GURPS Space är därtill det perfekta redskapet för att bygga en egen kampnj av detta slag. Den är en receptsamling, så att säga.
Givetvis, borde jag ha tänkt på... Inte för att regelsystemet är så hett, men som sourcebooks är ju Gurps svårslaget.

krank

Lexx said:
BSG kan ju kanske vara något att kasta ett öga på...
BSG-serien kommer i och för sig i närheten av det jag vill ha, men licensspel brukar vara så inåthelsikke sunkiga (i och med att det är så brutalt svårt att komma ifrån källmaterialet och dess SLP:er/plots, och eftersom målgruppen sällan ens vill gå ifrån...) så jag måste tyvärr ställa mig skeptisk...

krank

Vandraren said:
Detta vet du säkert, men var det inte lite så Coriolis utmålades/utmålas?
Mjao, Coriolis - som det utmålades - var faktiskt vad jag tänkte på först. Tyvärr har de en lite för antiteknologisk inställning, spelet verkar lite för arabesque för min tanke, och det du tar upp - kackiga regler och för lite fluff - är också grejer som får mitt köpa-finger att tveka...

Krille

Super Moderator
BSG hade varit bra om det inte hade varit BSG. Samma regelsystem används i Serenity RPG, och det är tokbra.

Så var är det i BSG RPG som misslyckas? Jo, BSG-miljön. Det är jefligt hårt styrt till att börja med. Det blir inte bättre av att miljön är beroende av Planen som vid tiden för utgivandet inte var offentliggjord. Slutligen är miljön rätt tafligt beskriven, med väldigt mycket turistguide över en klase ställen som inte längre finns och väldigt lite "vad gör man", utöver ungefär samma sak som i TV-serien.

Resultatet blir ungefär samma "mäh" som jag gav i betyg till Coriolis, med den skillnaden att regelsystemet är bra.

G

Guest

Guest
Krille said:
BSG hade varit bra om det inte hade varit BSG. Samma regelsystem används i Serenity RPG, och det är tokbra.

Så var är det i BSG RPG som misslyckas? Jo, BSG-miljön. Det är jefligt hårt styrt till att börja med. Det blir inte bättre av att miljön är beroende av Planen som vid tiden för utgivandet inte var offentliggjord. Slutligen är miljön rätt tafligt beskriven, med väldigt mycket turistguide över en klase ställen som inte längre finns och väldigt lite "vad gör man", utöver ungefär samma sak som i TV-serien.

Resultatet blir ungefär samma "mäh" som jag gav i betyg till Coriolis, med den skillnaden att regelsystemet är bra.
Ja, jag håller med dig. Det var just regelkärnan som jag menade att rekommendera. Inte just BSG universumet i BSG rollspelet. :)

krank

Lexx said:
Det var just regelkärnan som jag menade att rekommendera.
Vad är det som är så speciellt? Är den indieinspirerad? Detaljistisk? Realistisk? Traditionell? Nyskapande?

Egentligen funderar jag själv nästan på att använda Gurps, trots att systemet egentligen suger - mest för att systemet åtminstone bitvis kan ge en helt OK känsla av just "vetenskaplig korrekthet". Det är ju egentligen mest balanssystemet det är fel på, och så detaljismen då...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Transhuman Space

Jag antar att du har tittat på Transhuman Space? Om du inte har det så är det ett science fiction-rollspel som är mycket jordnära -- i betydelsen att teknologin är realistisk och de övernaturliga inslagen saknas helt. Fokuset ligger på solsystemet och på utökande av människornas sinnen och förmågor. Artificiella intelligenser förekommer, medan överljusfart inte gör det. Det är helt enkelt vad som skulle bli resultatet om Arthur C Clarke hade sex med Greg Egan och de födde ett rollspel tillsammans. Det har regler för att bygga skepp som tar upp nästan 20 sidor, så den som gillar att designa skepp bör kunna ha roligt med det.

Jag gillar spelet och världen, men reglerna är GURPS och det gillar jag inte riktigt lika mycket.

/tobias

krank

Re: Transhuman Space

Gurgeh said:
Jag gillar spelet och världen, men reglerna är GURPS och det gillar jag inte riktigt lika mycket
Har varit jättenära att köpa det flera gånger, men inte blitt av delvis just av den här anledningen: Världen verkar ball (men efter vad jag hört en smula svårspelad) men reglerna är GURPS, och jag tycker att det systemet är skräp.

Men i vanlig ordning kan man säkert sno massor och bygga eget =)

Egebntligen funderar jag på om man inte borde kunna snp systemet från Nobilis och modda om det en del; där spenderar man ju gemensamma poäng på ens Rike, det borde kunna funka så i ett sånt här spel också fast med skepp... Men fan, får se om det blir nån makartråd...

GnomviD

Heresiark
Re: Transhuman Space

krank said:
Har varit jättenära att köpa det flera gånger, men inte blitt av delvis just av den här anledningen: Världen verkar ball (men efter vad jag hört en smula svårspelad)
[...]
Men i vanlig ordning kan man säkert sno massor och bygga eget =)
Huvudet på spiken. THS är en väldigt inspirerande setting, med massvis av "Shit, att de tänkt på det där!"-*slå sig på pannan*-stunder. Att settingen är svårspelad, mjo. Den är väl knappast nybörjarvänlig, och det krävs att man som SL och spelare får ett hyfsat grepp om det hela (och tar sig lite friheter) innan dess att man ger sig på att försöka spela. Även om du inte kommer runt till att spela det så är fluffet nog intressant för att fungera som skönlitteratur.

THS är väl värt att kika på, inte minst som inspiration. Iom att det är stenhård sci-fi så kanske det inte är exakt vad du söker för det här projektet, men du har nog mycket att hämta likväl. Stor rekommendation.

Krille

Super Moderator
krank said:
Vad är det som är så speciellt? Är den indieinspirerad? Detaljistisk? Realistisk? Traditionell? Nyskapande?
Det är ett enkelt och snabbt tradregelsystem med en del indieinfluenser. Attribut, färdigheter samt för- och nackdelar mäts på skalan d2-d4-d6-d8-d10-d12-d12+d2-d12+d4 etc (normala spannet är d2-d12). När man gör något tar man ett attribut och en färdighet, och eventuellt en fördel, och slår de tärningarna. Kommer man över en svårighet så lyckas man.

Det har ett hit point-system med en del kul bokföringstrick som gör att icke-dödliga stuns och dödliga wounds ackumuleras på samma skala. Rymdskepp behandlas som rollpersoner, med samma stats och sina egna för- och nackdelar. Det har en kul grej med plot points, som dels kan göras om till erfarenhet, dels användas som hjältepoäng, och dels användas för att påverka storyn. Man får plot points genom att spela ut sina nackdelar, och man använder de plot points man har enligt ovanstående.

Jag upplevde det som att det var ett spelledarsnällt regelsystem. Det var enkelt att improvisera nya spelledarpersoner vid behov.

Mina spelare gillade det enormt, och grejen med att de fick plot points för att göra korkade saker som de sen kunde spendera som de ville gjorde att systemet fungerade suveränt i Serenity-sättingen. Det kändes väldigt mycket som om spelmötet regisserades av Joss Whedon, om man säger så.

krank

Krille said:
Det är ett enkelt och snabbt tradregelsystem med en del indieinfluenser. Attribut, färdigheter samt för- och nackdelar mäts på skalan d2-d4-d6-d8-d10-d12-d12+d2-d12+d4 etc (normala spannet är d2-d12). När man gör något tar man ett attribut och en färdighet, och eventuellt en fördel, och slår de tärningarna. Kommer man över en svårighet så lyckas man.
Den skalan har jag sett förut, och jag ville tyvärr kräkas på den redan då. Det du skriver om reglerna i övrigt verkar ballt, men alla system som kräver att en eller flera av spelarna/SL hinkar med sig så många olika sorters tärningar, för att inte tala om att slå och räkna ihop dem, får underkänt från mig.

Krille said:
Det har ett hit point-system med en del kul bokföringstrick som gör att icke-dödliga stuns och dödliga wounds ackumuleras på samma skala. Rymdskepp behandlas som rollpersoner, med samma stats och sina egna för- och nackdelar. Det har en kul grej med plot points, som dels kan göras om till erfarenhet, dels användas som hjältepoäng, och dels användas för att påverka storyn. Man får plot points genom att spela ut sina nackdelar, och man använder de plot points man har enligt ovanstående.
Hmmm... Låter ju lite kul, även om det inte riktigt är vad jag letade efter här.

terje

xenomorf mystiker
Har du sett Diaspora ?

Det finns inte ännu i tryck, men allt finns på wikin jag länkar till ovan. Spelet är baserat på FATE (kanske för mycket narativism och metaspelande för ditt syfte?). Det är tänkt för ganska realistisk sf men med interstellär rymdfart.

Krille

Super Moderator
krank said:
Det du skriver om reglerna i övrigt verkar ballt, men alla system som kräver att en eller flera av spelarna/SL hinkar med sig så många olika sorters tärningar, för att inte tala om att slå och räkna ihop dem, får underkänt från mig.
Va? Har inte alla rollspelare en välsorterad tärningspåse? Amatör!

Dessutom är det inte så stor skillnad på att räkna ihop 2+8 från d4+d12 jämfört med att räkna ihop 2+8 från 2T10. I alla fall inte i mitt huvud. 2+8 liksom.