Jag fick plötsligt en idé till en kampanj. Bara en lös idé, men jag tänkte kolla om nån känner till ett rollspel som motsvarar ungefär vad jag är ute efter. Om inte kanske jag skriver nåt i makarforumet istället.
OK, först och främst vill jag ligga mellan den riktigt hårda, råvetenskapliga sci-fin och den helt ovetenskapliga rymdoperan. Jag vill ha rymdfart, men ingen warp drive om ni förstår. Närmare Alien (ettan) och Firefly, fast den senare är lite för långt åt rymdoperahållet. Jag vill helst ha ett minimum av helt orealistiska grejer. Inga maservapen, liksom.
Tanken jag har är att jag vill centrera en kampanj kring ett skepp. Gärna ett skepp spelarna kan bygga tillsammans på något sätt, men det är inget måste. Spelarna bestämmer vart man styr kosan, och det vore ballt om de vore tvungna att ta hänsyn till t.ex tidsförskjutning och liknande.
Jag vill ha känslan av vetenskapsrunkeri man kan få när man läser Greg Bear, Arthur C. Clarke och liknande storheter. Samtidigt inser jag att det kan vara svårt att få till rymdresor snyggt utan att gå lite utanför den helt och hållet vetenskapliga mallen.
Jag vill inte ha så mycket pang-pang action, utan hellre lågmälda plots, konspirationer, diplomati, prioriteringar, undersökningar. Deckarjobb är inte utom räckvidden.
Helst inga utomjordingar eller strålvapen. Hellre olika mänskliga grupperingar, eventuellt transhumanister och sånt.
Rymdstrider för all del, men hellre som ubåtsstrider med all den osäkerhet det innebär än Star Trek eller Star Wars' blixtrande strålkanonskaskader.
Om det här låter ogenomtänkt, så är det för att det är ogenomtänkt. Det var mest en känsla, en stämning, en tanke jag fick när jag stod och lagade mat.
OK, först och främst vill jag ligga mellan den riktigt hårda, råvetenskapliga sci-fin och den helt ovetenskapliga rymdoperan. Jag vill ha rymdfart, men ingen warp drive om ni förstår. Närmare Alien (ettan) och Firefly, fast den senare är lite för långt åt rymdoperahållet. Jag vill helst ha ett minimum av helt orealistiska grejer. Inga maservapen, liksom.
Tanken jag har är att jag vill centrera en kampanj kring ett skepp. Gärna ett skepp spelarna kan bygga tillsammans på något sätt, men det är inget måste. Spelarna bestämmer vart man styr kosan, och det vore ballt om de vore tvungna att ta hänsyn till t.ex tidsförskjutning och liknande.
Jag vill ha känslan av vetenskapsrunkeri man kan få när man läser Greg Bear, Arthur C. Clarke och liknande storheter. Samtidigt inser jag att det kan vara svårt att få till rymdresor snyggt utan att gå lite utanför den helt och hållet vetenskapliga mallen.
Jag vill inte ha så mycket pang-pang action, utan hellre lågmälda plots, konspirationer, diplomati, prioriteringar, undersökningar. Deckarjobb är inte utom räckvidden.
Helst inga utomjordingar eller strålvapen. Hellre olika mänskliga grupperingar, eventuellt transhumanister och sånt.
Rymdstrider för all del, men hellre som ubåtsstrider med all den osäkerhet det innebär än Star Trek eller Star Wars' blixtrande strålkanonskaskader.
Om det här låter ogenomtänkt, så är det för att det är ogenomtänkt. Det var mest en känsla, en stämning, en tanke jag fick när jag stod och lagade mat.