Nekromanti Diskussioner kring ett SF-spel som kanske finns...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Traveller

Spelvärlden har rymdvarelser och hyperrymdshopp.

Däremot har det rymdskeppskonstruktionsregler.

2300AD är torrare, men även där finns det rymdisar, lättare att blunda för dem där, även om kriget mot Kafer är en rätt viktig del av känslan för mig. 2300AD lider av HORRIBLA regler, men det finns väl ingen rollspelare som inte har tweakat lite för att ett spel skall passa den egna smaken bättre.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Va? Har inte alla rollspelare en välsorterad tärningspåse? Amatör!
Måmnga har, men att hantera tärningar ska fan inte ta tid i rollspel - och att bygga spel där man tvingas pilla med så många olika tyder på ogenomtänkt speldesign. Lite som den ohejdliga mängd tärningar som Eon/Neotechs Ob-system skapar. För den som inte ser tärningsrullandet som en helt egen avdelning i rollspelandet blir sånt snabbt gammalt.

Krille said:
Dessutom är det inte så stor skillnad på att räkna ihop 2+8 från d4+d12 jämfört med att räkna ihop 2+8 från 2T10. I alla fall inte i mitt huvud. 2+8 liksom.
Matematiska operationer bör, enligt mig, hållas till ett minimum i vettiga regelsystem. Detta för att det är tråkigt med matte och alla är inte bra på huvudräkning (kan fastna på typ 5+7, faktiskt).

Att beskylla spelarna för inkompetens är ett dåligt försvar för ett regelsystem.

Krille

Super Moderator
Nu är vi fett off topic, men vafan...

krank said:
Måmnga har, men att hantera tärningar ska fan inte ta tid i rollspel
Asså, det tar inte tid att hantera tärningar i systemet som används i Serenity och BSG. Tro mig, jag har spelat och spellett det, och det är snabbare än majoriteten av andra rollspel jag har spelat.

Det som möjligen tar en halv sekund till är att plocka upp en tärning till, men det tar inte längre tid än att leta upp de där 2T10orna som tvåhandsyxan gör i skada i den normala BRP-uppsättningen tärningar, eller procenttärningarna i samma slag, eller för den delen läsa av procenttärningarna i rätt ordning, jag vill å det bestämdaste hävda att det tar mer tid att plocka ihop **** plus *** antal tiosidingar i WoD, och det är inte ens i samma division som Eons ObT6-system.

Jag kan tänka mig att 1T20 under ett förberäknat färdighetsvärde skulle kunna gå fortare, men å andra sidan vinner jag flexibiliteten att kunna pussla ihop färdighetsvärdet av andra attribut än det som gav grundchans, och det till ett tämligen billigt pris, speciellt om man jämför med andra system som har samma flexibilitet. Nackdelen är att man alltid måste göra det där valet och kan inte ha något förberäknat värde, men som sagt var är priset lågt och flexibilitetsvinsten hög.

krank

Krille said:
Det som möjligen tar en halv sekund till är att plocka upp en tärning till, men det tar inte längre tid än att leta upp de där 2T10orna som tvåhandsyxan gör i skada i den normala BRP-uppsättningen tärningar, eller procenttärningarna i samma slag, eller för den delen läsa av procenttärningarna i rätt ordning, jag vill å det bestämdaste hävda att det tar mer tid att plocka ihop **** plus *** antal tiosidingar i WoD, och det är inte ens i samma division som Eons ObT6-system.
Tja, du jämför ju med en massa system jag redan underkänt...

Däremot tror jag inte på din WoD-jämförelse - dottarna är visuella - ser det ut som lika många tärningar som jag plockat. WoD har dessutom betydligt snällare matematik - jämförelser går snabbare än addition, liksom.

Jag har testat liknande system, det har jag faktiskt. Och jag hatade dem. Dels pga det helt sjukt ineffektiva i att avkräva spelare att kånka med sig en massa olika tärningar till varje spelmöte (ett brott jättemånga spel gör sig skyldiga till) och dels för att de - likt BRP, Eon/Neotech och större delen av rollspelsfloran - innebär mer matematik än jag vill ha. Och JA, det betyder att jag är sjukt kräsen och vill ha sjukt lite matematik, och JA, det innebär att det finns mycket, mycket få regelsystem jag orkar använda.

Krille said:
men som sagt var är priset lågt och flexibilitetsvinsten hög.
Lågt för dig, kanske. Inte för mig.

Krille

Super Moderator
krank said:
Och JA, det betyder att jag är sjukt kräsen och vill ha sjukt lite matematik, och JA, det innebär att det finns mycket, mycket få regelsystem jag orkar använda.
Om jag hade varit så kräsen som du är och låtit kräsenheten styra mina spelvanor så hade jag inte fått spela rollspel alls.

krank

Krille said:
Om jag hade varit så kräsen som du är och låtit kräsenheten styra mina spelvanor så hade jag inte fått spela rollspel alls.
Äh, man bygger egna system istället. Det är väl den vettiga reaktionen när alla system man stöter på suger...

//Krank, inte spellett ett rollspel med originalsystem sen '98 nångång

kefka

Hero
Äh, man bygger egna system istället. Det är väl den vettiga reaktionen när alla system man stöter på suger...
Fast det är lättare sagt än gjort. Det är inte alla som har kunskapen att bygga ett bra system. Fast jag hàller med om att det är svàrt att hitta ett system som verkligen passar. Jag brukar modda om befintliga eftersom jag är för lat/okunnig att göra ett eget.

krank

kefka said:
Fast det är lättare sagt än gjort. Det är inte alla som har kunskapen att bygga ett bra system. Fast jag hàller med om att det är svàrt att hitta ett system som verkligen passar. Jag brukar modda om befintliga eftersom jag är för lat/okunnig att göra ett eget.
Så gör jag också ganska ofta, när jag inte orkar bygga från grunden. Men system går generellt inte att använda så som de är skrivna. Jag måste nästan alltid skala bort en massa... skit.

walruz

Veteran
Re: Transhuman Space

krank said:
Har varit jättenära att köpa det flera gånger, men inte blitt av delvis just av den här anledningen: Världen verkar ball (men efter vad jag hört en smula svårspelad) men reglerna är GURPS, och jag tycker att det systemet är skräp.

Men i vanlig ordning kan man säkert sno massor och bygga eget =)
Köpte THS-grundboken för massa länge sedan, och blev totalt kär direkt. Köpte samtliga sourcebooks för en billig penning, men har inte spelat det likförbannat. Det säger en del om spelet: Det är svinkul att läsa - innehåller som GnomviD säger en massa aha-upplevelser. Vilket är bra. Det som är mindre bra är a) GURPS, som inte ens nästan passar settingen, och b) det faktum att settingen är för stor. Alltså, det finns ingen riktig hook i själva spelet, det är inte utstattat vad det är tänkt att man ska spela. När man plockar upp en DoD-bok, är det uppenbart att man ska ge sig ut i vildmarken och sparka röv. I THS, däremot, är det inte alls lika självklart. Att världen är väldigt olik verkligheten, gör också att den är lite svår att sätta sig in i - och all teknologi som finns vad gäller AI'er, uploads och dylikt, reflekteras väldigt dåligt av GURPS-systemet.
Om jag skulle lira THS, skulle det nog bli med Wilpers Rymdspelet (som jag fick det stora nöjet att testa på GothCon) som system, eller något annat lika regellätt, eftersom den otroliga mängd valmöjligheter som finns, gör det väldigt svårt (eller snarare, tidskrävande) att hemmamodda fram ett passande system.
Dock: THS är en otroligt bra inspirationskälla. Även om man inte gillar hård sci-fi, är många grejer i THS en fantastisk utgångspunkt ifall man vill utveckla egna grejer.

Egebntligen funderar jag på om man inte borde kunna snp systemet från Nobilis och modda om det en del; där spenderar man ju gemensamma poäng på ens Rike, det borde kunna funka så i ett sånt här spel också fast med skepp... Men fan, får se om det blir nån makartråd...
Vilket system som helst med ett minisystem för att bygga egna grejer inom gruppen, skulle funka - beroende på hur regeltunga rymdstrider du vill ha. Jag menar, det skulle fan fungera utmärkt att bygga rydmskepp med WtF's Totem Spirit-regler (Power: Hur starka vapensystem skeppet har, Finesse: Hur manöverdugligt det är, och Resistance: Hur mycket pansar du har, sedan är ju ändå de där... Kommer inte ihåg vad de heter, Numina-motsvarigheterna ganska friformiga ändå*, så de borde kunna moddas för att representera alla andra grejer; sensorer och strålningsskydd och så vidare och så vidare).

*såvitt jag kommer ihåg

Big Marco

Läskig
Re: Traveller

Wilper said:
2300AD lider av HORRIBLA regler, men det finns väl ingen rollspelare som inte har tweakat lite för att ett spel skall passa den egna smaken bättre.
? Vad är det som är så dåligt med reglerna? 2300AD är väl bland GDW:s bättre regelmotorer?

(Jag menar - bara en sådan sak att man kunde dö av att bli skjuten!? ,-)

Storuggla

Champion

Walrus talar ypperlig sanning om THS, den sortens sanning som smakar vaniljkräm om man slickar på den. Underbara böcker, men som spel är de... underliga. Och det har kattflickor.

Storuggla, köpte fisk

walruz

Veteran

Jag har hört en massa gnäll från olika håll om just THS' catgirls. Nu säger jag inte att du gnäller, men jag kom bara att tänka på det när du tog upp dom.

Jag tycker att det är lite skumt att folk gnäller på dom, i och med att de passar i settingen (och är förklarade på ett vettigt sätt), och de är inte kattflickor så mycket som framklonade supersoldater som råkar ha päls och andra katt-aktiga features som faktiskt är anpassade för de uppgifter de är tänka att lösa.

Ok, jag kan ta att folk tycker att förklaringen bakom deras existens är lite skum, men samtidigt - verkligheten är jävligt skum den också. Jag tycker nästan tvärt om att några småskumma grejer som inte riktigt makear sense, gör att settingen känns mer levande (jag menar, om jag hade levt i ett alternativt universum och skrivit en setting baserad på vår verklighet, hade nog en jävla massa människor tyckt att det var jävligt udda att Bush vann valet 2004).

Men nu ska jag sluta balla ur och spamma om THS. Eller tja, kanske inte, eftersom det verkar passa det som öppningsposten efterlyser, ganska bra :gremsmile:

Krille

Super Moderator

Space Munchkin RPG har en söt förklaring på kattflickor (och kattpojkar): det råkade vara dubbelbokning på ett hotell, så ett mangakonvent skulle hållas samtidigt som ett genetikkonvent. Efter de första slagsmålen löste hotellpersonalen det med det universella botemedlet: fri sprit.

Ett fylleslag senare så hade manganördarna övertygat gentekniknördarna om hur bra det vore med kattflickor, så när de åkte hem från konventet så tog de projektet på fullaste allvar och odlade fram kattflickor.

Problemet var att genteknikerna dessutom odlat fram kattpojkar. "Det var nödvändigt för den nya artens överlevnad" ursäktade de sig. Och när manganördarna inte fick ensamrätt till kattflickorna så tappade de intresset.

---

Man behöver inte supersoldater för att motivera kattflickor. Faktum är att nördar är en superb orsak: dels finns det de nördar som vill ha en kattflicka, och dels finns det de nördar som vill vara en kattflicka. Blanda in lite sex i det hela så är det egentligen bara en tidsfråga innan fetmods (fetish modifications) dyker upp, och blanda in bioteknik så är det bara en tidsfråga innan svans och öron är riktiga.

Andy

Vila i frid
Jag skulle vilja spela ett Alien + Alien3 + 2001 + Solaris med ett mystik/magi. Alltså isolering i rymden tillsammans med ritualmagi, pentagram, mystisk och skumma grejer som inte går att förklara och en å annan äjlienz.

walruz

Veteran

Jojo, såklart. Man behöver inte supersoldater för att motivera kattflickor: I THS är felicia-serien endast katt-aktiga eftersom de skapades åt den eccentriske sultanen av Brunei. Han ville ha livvakter som ser ut som katter. Sedan visade det sig att de var bland de effektivaste strids-bioroiderna på marknaden, så då började en massa väpnade styrkor att köpa in dem i stora antal (och det är billigare att köpa en grej som redan produceras, än att hålla på och modda den).
Det finns dock en hel jävla massa genetiska templates i THS som endast existerar eftersom de är någons fetisch. Min personliga favorit bland ovannämnda, även om den inte endast existerar p g a fetischer, är erotikvarianten av Astropus (vilket är en uplift:ad bläckfisk som kan andas luft; jävligt praktisk för nollgravitationsmiljöer, i o m att den tar sig fram precis som vanliga bläckfiskar).