Re: Transhuman Space
krank said:
Har varit jättenära att köpa det flera gånger, men inte blitt av delvis just av den här anledningen: Världen verkar ball (men efter vad jag hört en smula svårspelad) men reglerna är GURPS, och jag tycker att det systemet är skräp.
Men i vanlig ordning kan man säkert sno massor och bygga eget =)
Köpte THS-grundboken för massa länge sedan, och blev totalt kär direkt. Köpte samtliga sourcebooks för en billig penning, men har inte spelat det likförbannat. Det säger en del om spelet: Det är svinkul att läsa - innehåller som GnomviD säger en massa aha-upplevelser. Vilket är bra. Det som är mindre bra är a) GURPS, som inte ens nästan passar settingen, och b) det faktum att settingen är för stor. Alltså, det finns ingen riktig hook i själva spelet, det är inte utstattat vad det är tänkt att man ska spela. När man plockar upp en DoD-bok, är det uppenbart att man ska ge sig ut i vildmarken och sparka röv. I THS, däremot, är det inte alls lika självklart. Att världen är väldigt olik verkligheten, gör också att den är lite svår att sätta sig in i - och all teknologi som finns vad gäller AI'er, uploads och dylikt, reflekteras väldigt dåligt av GURPS-systemet.
Om jag skulle lira THS, skulle det nog bli med Wilpers Rymdspelet (som jag fick det stora nöjet att testa på GothCon) som system, eller något annat lika regellätt, eftersom den otroliga mängd valmöjligheter som finns, gör det väldigt svårt (eller snarare, tidskrävande) att hemmamodda fram ett passande system.
Dock: THS är en otroligt bra inspirationskälla. Även om man inte gillar hård sci-fi, är många grejer i THS en fantastisk utgångspunkt ifall man vill utveckla egna grejer.
Egebntligen funderar jag på om man inte borde kunna snp systemet från Nobilis och modda om det en del; där spenderar man ju gemensamma poäng på ens Rike, det borde kunna funka så i ett sånt här spel också fast med skepp... Men fan, får se om det blir nån makartråd...
Vilket system som helst med ett minisystem för att bygga egna grejer inom gruppen, skulle funka - beroende på hur regeltunga rymdstrider du vill ha. Jag menar, det skulle fan fungera utmärkt att bygga rydmskepp med WtF's Totem Spirit-regler (Power: Hur starka vapensystem skeppet har, Finesse: Hur manöverdugligt det är, och Resistance: Hur mycket pansar du har, sedan är ju ändå de där... Kommer inte ihåg vad de heter, Numina-motsvarigheterna ganska friformiga ändå*, så de borde kunna moddas för att representera alla andra grejer; sensorer och strålningsskydd och så vidare och så vidare).
*såvitt jag kommer ihåg