Re: Färdigdiskuterat? ...
I’m waiting with bated breath …Ymir said:Återkommer när jag läst artikeln (på torsdag).
I’m waiting with bated breath …Ymir said:Återkommer när jag läst artikeln (på torsdag).
Men hade jag rätt angående vilka beståndsdelar som utgör nämnda Conan-känsla?Mekanurg said:Läsaren förstår vad du menar med Conan-känsla och hur man manifesterar den i rollspel.
Då har artikeln definitivt fyllt sitt syfte, och jag är nöjd.k7e9 said:Det ska väl sägas att jag inte är någon Conan-fantast direkt, men jag fick insperation till att spelleda ett helgäventyr inspererat av artikeln.
Nja, jag påstår attYmir said:Du påstår att Conans värld är tidig medeltid.
Och jag tror att de flesta har lättare att relatera tillVid Crom! said:[…] jag skulle personligen likna den med vår världs tidiga medeltid, ett par hundra år efter Roms fall, med vissa anakronismer.
ochVid Crom! said:[…] halvvilda öken- och bergsländer (Turkiet, Iran, Afghanistan) […]
än referenser till Kara-Khitai och Tanguterna.Vid Crom! said:[…] de mystiska österländerna (Indien, Kina, Mongoliet).
Jag tycker nog att detta omfattas avYmir said:Alla varelser är inte unika. Det är helt okej att använda återkommande ärkeskurkar, typ Ödlefolket och Ormmännen. Ett annat typiskt encounter-koncept jag inte kan se att du tar upp är skumma halvmänniskor från svunna, magiska riken (i.e., lemurierna).
Det var åtminstone så det var tänkt.Vid Crom! said:Så gott som alla folkslag är människor, med undantag för enstaka spillror från undergångna civilisationer – som för övrigt alltid är ’de sista av sin ras’. Men även om de är omänskliga är de ändå människolika.
Jovisst, men det är ytterst enstaka specialfall. Och jag tycker inte att det är en grundläggande del av Conan-känslan.Ymir said:Det finns hot som inte går att besegra med vapenmakt, utan måste överlåtas åt Deus ex Machina.
Det där svarade Eksem på här. Att rasismen finns i Howards texter är ställt utom allt tvivel – likaså att Thomas tonade ner den i serien – men i artikeln kommer jag fram till samma slutsats som du själv. Rasism är absolut inte nödvändigt för Conan-känslan.Ymir said:Jag håller vidare inte helt med om rasismen du nämner.
så den biten tycker jag nog att jag fick med.Vid Crom! said:[…] sedan länge glömda gudomar […]
[…] en gång högt stående civilisationer […]
[…] övergivna tempel till bortglömda demongudar, ruiner från uråldriga högkulturer […]
[…] spillror från undergångna civilisationer […]
[…] överlevande bestar från en svunnen tid […]
[…] fullständigt främmande varelser, obegripliga hopkok av ögon, käftar och tentakler.
[…] uråldriga gudar.
[…] ruinerna efter en mäktig stad med helt främmande arkitektur.
[…] den mångtentaklade styggelse som lever i sjön.
När Olle Sahlin och jag redigerade Ä-spels Conan-böcker i svensk översättning på 1980-talet tonade vi ner dess mest blatanta rasismen, eftersom vi fann den osmaklig. Det handlade mest om att stryka en mening här, ett pejorativt adjektiv där.Att rasismen finns i Howards texter är ställt utom allt tvivel
Kan man inte slänga dit en kommentar av översättaren eller något och förklara att det förekommer rasistiska moment och varför dessa får vara kvar? Jag tror knappast att alla inser att en bok är "barn av sin tid".Att förtiga äldre tiders orättvisor och fördomar är nästan liktydigt med att förringa minnet av de som kämpade mot dem och led pga av dem, och jag tycker det är att göra både Robert E Howard och hela det mänskliga kulturarvet en björntjänst. Låt för tusan saker vara barn av sin tid! Det är inget fel i det. Vi har mycket att lära oss av det.