En sak jag kan säga är att det inte är sant. Cosmic Book News är inte en nyhetssida, utan snarare en väldigt högervinklad, anti-inkluderings-mouthpiece (riktad en stor del till alt-högern och incel-crowden), som hatar all form av tanke om att kvinnor kan få finnas i deras franchises (snubben som driver hade länge en manlig Captain Marvel som profilbild) och ägaren har dessutom agerat som ett svin på nätet mot olika personer, bland annat att posta James Gunns telefonnummer för att få honom nedringd av troll. Sidan är mer eller mindre nördvärldens motsvarighet till Avpixlat. Allt de rapporterar är "rykten", ofta ociterade, eller i bästa fall, från enstaka (och ofta ganska fringe) Youtubers, som mer handlar om att skapa osäkerhet kring något de ogillar.
Dessutom, ska vi vara rent krassa kommer Disney absolut inte att resetta dem. För oavsett vad du tycker gick de hysteriskt bra på bio, där Rise of Skywalker var den som gick minst bra – då den bara drog in lite över en miljard (mot 1.333 för The Last Jedi och 2.068 miljarder för The Force Awakens). Och även om de är över är de fucking juggernauts vad gäller merchandise, som är stora kassakon. Hur mycket Kylo, Rey och BB-8-merch säljs det inte liksom? Det finns absolut ingen anledning för Disney att göra detta.
Eller jo, en. Att blidka de högljudda besvikna fansen. Som är, för att vara rent krasst, en minoritet i det stora hela. Oavsett vad folk tyckte visar liksom intäkterna en annan sanning.
Och att diskutera Disneys sequel-filmer väcker mycket känslor, men en sak tänker jag säga:
JAG ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ HUR TOXISTISK FANDOMEN ÄR
Seriöst. Jag älskar Star Wars, men ert jävla hat och hackande på oss som gillar något av det Disney gjort (framförallt The Last Jedi) är så elakt att det seriöst har hållit på att döda min kärlek till Star Wars. Jag klassar originaltrilogin som mina favoritfilmer, men efter hur jävla elaka många har varit tar det ibland emot.
Så snälla, nu tänker jag blidka till din empati; det är OK att inte tycka om dem, det är helt fine. Men kan folk sluta hacka på folk som gör det?!
Har ni sett något om hur många nya fans vi har fått in via detta? Kan vi inte vara glada för deras skull istället? Det är bra att Star Wars förnyas, för då kan det leva vidare.
Avslutande bit: Du får älska eller hata Prequel och Sequel-trilogin bäst du vill. Du får älska specifika episoder bäst du vill. Vi har inte samma smak. Det är OK! Jag är glad för din skull att du älskar hur fantastiskt Star Wars kan vara, om du kan vara det för min skull.
Och nu tänker jag säga min mest kontroversiella grej: Star Wars behöver föryngras. Förlåt, men jag är så pepp att se var franchisen tar vägen när de som skapar till dem är de som inte blev fans under originaltrilogin, de som kommit in senare, de som har nya perspektiv och framförallt, vågar göra något nytt och ta ut svängarna. För, den tråkigaste biten med bitar av vad Disney gjorde, var ibland hur mycket de played it safe (och vi vet hur det gick när de inte gjorde det), men som ett fan kan jag inte säga annat än att jag är pepp på att se möjligheterna Star Wars har för att göra något nytt. The Mandalorian visade verkligen hur det gick att tänka om franchisen, hur bra den funkade i serieform och berätta en ny typ av berättelse, så ja, mer sådant!