Nekromanti Displaykläder med kamouflage, DNC-hacking

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Tjeanre,

hadde två frågor denna afton och den ena är:
Skulle man inte kunna andvända samma teknik som i displayhuden med camo till kläder, tex en dräkt.

Den andra frågan lyder som följande:
Skulle man inte kunna hacka en DNC länk tex en radiolänk eller IR-länk för att ta över en persons cybertech (se med hans artafisiella öga, skjuta med hans underarmgranatkastare och röra på hans ben), och om man lyckas med det kan man ju också ta kontroll över det han är kopplad till, tex bilen han sitter i med fordonslänk.

ripperdoc

Myrmidon
Skulle man inte kunna andvända samma teknik som i displayhuden med camo till kläder, tex en dräkt.

Jo, det finns. Kameleontoverallen i Hardware gör just det. I nya Hardware kommer tekniken antagligen att vara mer förfinad.

Skulle man inte kunna hacka en DNC länk tex en radiolänk eller IR-länk för att ta över en persons cybertech

Jo, det skulle förstås gå rent teoretiskt. Hindret mot detta är dock att DNC-länk främst används för att skicka ut information, inte in. Men i de fall information kan tas in kan man ju plantera program som kan hjälpa en att ta över systemet. Bra idé!

/RipperDoc

ChoedanKal

Veteran
Som tumregel kan du ge dig fan på att om något finns i Neuromancer så finns det också i Neotech. Med andra ord borde det vara fritt fram att använda camokläder.

Angående din andra fråga har jag bara en kommentar:
Du har sett för mycket på Ghost in the Shell :gremgrin:

Men visst gillar jag idén - tro inget annat!

Azdeus

Veteran
Jag trodde det var en Inpu/Output länk eftersom man kan koppla vapensikten och dylikt till den. Däremot kan jag tro att den militär-krypterade DNC-länken helt plötsligt kommer att vara JÄTTE POPULÄR i någons spelgrupp helt plötsligt...

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Jag tänkte ockspå först att det var output men sen kom jag på, precis som janne, blanda annat vapensikte.

Visst ja kryptering finns det ja, om man har krypterad så borde den inte ta emot nått som inte är krypterad, alternativt att den dekrypterar den okrypterade informationen så att den blir oläsbar.

ChoedanKal

Veteran
Då har du inte läst tillräckligt mycket av boken än... Vad är detta? Du får sätta lite fart nu - jag läste ju den första gången för flera år sedan!! :gremsmile:

Ja, även jag funderade faktiskt på "hacking av människor" en hel del redan innan jag såg GitS...

Surukai

Warrior
Kryptering någon?

Jag skulle gissa på att man krypterar data för cybertech, och att få cyberteck går att fjärrstyra från DNC-nätet hur som hellst. (eller är man så dum att man har ett nät som "buss" och addreserar vad man vill likt små IP-paket "ARM: rör dig uppåt" , "BEN: böj två grader")
Men en del grejjer torde ju gå att styra (som exempelvis avfyra inbyggda vapen och annat skojj)

ChoedanKal

Veteran
Re: Kryptering någon?

En skicklig hacker borde ju dock kunna ta sig förbi krypteringen ganska lätt.

Surukai

Warrior

Hur bra gäller det idag? Klart, man får ju inte höra om dom där skickliga hackarna som knäcker RSA lite då och då för att sno pengar... men jag tror att antalet skickliga hackare är försvinnande lågt. (Men FV 30+ i Hacking lär väl kanske klara det) jag skulle sätta svårighetsgraden över Ob10t6 enl Neotechs regler.

ripperdoc

Myrmidon

Kryptering är standard vid exakt ALL datatrafik i Neotech. Det finns inget okrypterat längre. Och normala standarder är betydligt kraftigare än dagens standarder, förstås.

Krypteringen tar man sig förbi med vassa cyberdeck, distribuerade beräkningar eller snarare genom buggar i krypteringsprogramvaran, buggar annorstädes, krypteringsnycklar som läcks ut eller med hjälp av hårdvaruhackning - att sätta in chip eller liknande som overridar intern kryptering. Samt en mängd andra alternativa metoder.

DNC har ingen anledning att vara brutalt mycket kraftigare än exempelvis telenät. Det är tänkt att nya krypteringsregler skall komma till nästa Neotech eller Hardware.

/RipperDoc

Surukai

Warrior
Social Engineering

Man får väl anta att s.k. "Social Engineering" fortfarande kommer vara största källan till knäckta koder och intrång. Det jag menade är väl det här att man går fram till en cybrad person och rycker upp sin "hackade" all-in-one fjärrka och spelar spratt med slumpvisa cybrade personer på stan.

Distruberade beräkningar och sånt kräver ju mer förberedelser.

G

Guest

Guest

RSA är lätt att knäcka så länge du har en stark dator nog, har mycket tid (milliontals år) eller har en kvant dator.
I mitt neotech finns kvantdatorer, visst, de finns inte för allmänheten, men när har hackers brytt sig om det, de hackar sig in på rätt server, om inte annat kanske genom att lägga in en bit kod i ett stort program som är ämnat att köras på en sådan i något omärkbart hörn, sedan är det bara att vänta på att resultaten publiceras (ett halvår max innom den sfären, innan de har putsat upp värdena).
Det är inte varje dag du byter cybertech, och vill någon ta över dig, vill det nog göra det även nästa år.

ChoedanKal

Veteran
Re: Social Engineering

Det skulle aldrig fungera. Oavsett hur hackad din fjärrkontroll än är så finns det garanterat en stor mängd olika krypteringsnycklar och brandväggar ute på marknaden. Med andra ord måste du alltid göra visst bakgrundsarbete, för att ta reda på så mycket som möjligt om det system personen i fråg använder sig av.

ChoedanKal

Veteran

Det behövs ingen kvantdator för att du ska kunna göra jobbet! Det räcker gott och väl med en "vanlig dator" kombinerat med tillräckligt höga kunskaper inom områdena programmering och hacking.

G

Guest

Guest

Om inte jag har tagit helt fel på krypton så är detta ett väldigt segforcerat krypto, men saken är den att det finns krypton som oavsett hur intelligent du är, inte går att klara av endast med hjälp av programering samt hacking för tillfället men jag tror att den matematiska svårigheten är för svårlöslig för att forcera på 100år ens.

Krille

Super Moderator

"Det behövs ingen kvantdator för att du ska kunna göra jobbet!"

Nä, men det förkortar arbetstiden rejält.

Dessutom finns det ett kul kryptosystem som snart (i verkligheten) görs kommersiellt: kvantkryptot. Principen är att man skickar data via ljus, en foton åt gången, och kodar ljuset genom dess polarisering. Finessen ligger i polarisering av ljuset kombinerat med lite kvantmekanik. Ni kan få en förklaring om ni vill eller googla efter den, men resultatet är att dels kan man sända över en slumpgenererad tillfällig engångsnyckel på ett säkert sätt, vilket gör att själva meddelandet blir oknäckbart, och dels märker man direkt om någon försöker avlyssna sändningen, då varje försök att avlyssna sändningen ofelbart kommer att förvanska meddelandet.

Tricket är att man inte förvanskar meddelandet med matematik som statistiskt sett tar tid att knäcka eller kräver komplicerade algoritmer. Man förvanskar meddelandet med kvantfysik. Det handlar inte längre om att kryptera symboler (bokstäver), utan om att kryptera fotoner.

Och tro inte att det här är science fiction. Det finns och fungerar, idag år 2004, och kommer att vara kommersiellt precis när som helst. Fram till dess att någon upptäcker en väg runt kvantmekaniken och Heisenbergs osäkerhetsrelation, eller skriver om slumpmatematiken helt och hållet från grunden, så kommer kvantkryptot inte bara vara svårknäckt som DES eller tidsödande som RSA, utan fysiskt oknäckbart.

ripperdoc

Myrmidon

Kvantkryptokommunikation används också regelmässigt av militären i Neotech (när anledning och möjlighet ges) och står med i kommande Hardware.. Det är dock inte längre oknäckbart - däremot snudd på det. Jag tänker dock inte förklara hur, det får du fråga NSA år 2059.

/RipperDoc

chrull

Stockholm Kartell

Problemet med kryptering är att det alltid är svårt att kryptera exakt all trafik. För nycklar måste bytas, och handshakes och nyckelutbudet är svårt att kryptera. så en driftig hacker är på plats när sådant sker.

chrull