Nekromanti Dissa vår baksidestext (Noir)

Big Marco

Läskig
Vi har idag på oss innan vi går i tryck med Noir Spelpaket. För att vi är så genomslut, massivt utmattade och totalt hemmablinda har vi lagt ut utkastförslaget till baksidestexten. Vill du dissa eller hylla den så har du möjlighet här: http://www.noir.nu/content/view/106/1/

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tycker det är schysst med en såpass gedigen genomgång av innehållet. De tilltänkta kunderna är ju inte i första hand såna som behöver fiskas in med asfräsig Wow! Pow!-text, de vet ju redan vad spelet går för och hurvida de saknar nån av de här sakerna. Tummen upp för funktionalism.

Krille

Super Moderator
Det är väldigt mycket "samma format" och "uppdaterad", så den känns väldigt upprepande.

Skippa att säga att framsidan pryds. Visa den istället.

En fråga, förresten - på berättarskärmen och regelreferenserna/tabellerna där, har ni varit så smarta att ni har lagt in en sidhänvisning till sidan i regelboken där tabellen/regeln finns?

Det behöver inte vara stämingsfullt, utan fakta på fakta funkar bra, meningen är ju att redovisa innehållet och det tycker jag det gör.

Mogger

Hipsteranka
Det enda jag reagerade på att det bara i en av punkterna görs försök till någon slags in-gamekänsla "av staten godkänt paper".

Jag skulle gärna se mer av det. Annars följer det ungefär samma faktastil som i bokens regeldelar, och det funkar. Jag föredrar visserligen ett mer lättsamt och stämningsfullt språk, men som sagt, det funkar.

Saxifrage

Hero
Språkfascism

Konsekvens: andra och sista punkten inleds inte med räkneord, vilket jag tycker känns lite underligt. Dessutom skulle jag säga att en regeluppdatering består av ett ark, inte i ett ark ("bestå i" känns som ett sätt att beskriva ritualer eller processer, inte fysiska ting).

/Sax, verbal värsting.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mina förslag till ändringar i rött:

Noir Spelpaket är en gedigen arkivmapp som innehåller allt som en Noir-spelgrupp behöver. Med Spelpaketet kan en erfaren grupp uppleva Noir utan att behöva öppna regelboken under spelsessionen. All information som behövs finns tillgänglig för snabb referens.

Innehåll
• En rejäl och stabil berättarskärm i lågt behändigt format (84 × 20 cm) med de tabeller och referenser som en berättare behöver ha tillgängliga. Framsidan pryds av en stämningsfull bild direkt från Sandukars skuggsida.

• Regeluppdatering #1 består av ett dubbelsidigt ark med både nya tillägg och uppdateringar av regler från Noirs grundregelbok. Arket är gjort i samma format och utseende som Noirs grundregelbok för att enkelt kunna infogas. I Regeluppdatering #1 ingår bland annat helt nya regler för hur huvudpersonerna får erfarenhet, modifierade expertiser, tillägg till strid, uppdatering av systemet för sociala konflikter, anpassningar av Öde samt korrigeringar av skavanker. Allt som allt ett måste för de som vill ha den senaste versionen av Noir.

• Tio stycken dubbelsidiga referenskort i styv kartong (10 × 28 cm) för både berättaren och spelarna. Korten behandlar berättarpersoners för- och efternamn, adresser i Sandukar, befläckelsen, välmående, vapen, levnadsstandard, droger, erfarenhet, drivkrafter, karaktärsdrag och öde. Dessutom ingår en dubbel uppsättning kort för strid, initiativ samt stridshandlingar.

• Ett massivt och uppdaterat Initiativbräde i beständig kartong (40 × 28 cm) för att överblicka striderna.

• En kort och effektiv sammanfattning över hur en huvudperson skapas. Detta underlättar framförallt när flera spelare skapar huvudpersoner samtidigt.

• Tio stycken fyrsidiga personakter i en uppdaterad version (version 1-A rev. 2) direkt från Arkivministeriet för maximal känsla. De är gjorda i rejält och av Staten godkänt papper för att tåla tuffa tag.

• Två tilläggsformulär i samma format som personakterna. Ger för första gången befläckade huvudpersoner möjligheten att dokumentera sin smitta. Dessutom finns det utrymme för fler expertiser och relationer.

• Allt är samlat i en inspirerande arkivmapp i kraftig kartong för enkel hantering och förvaring.

solvebring

Superhero
Den är okej.
Den väcker ett "Jaha, där ser man".
Känns lite långrandigt och somliga ord känns fel.
Kan inte säga på rak arm vad det precisa felet är, utom att jag vill ha den mer koncis i första hand.
Jag föreslår att ni korrar den stenhårt och klipper bort en del och verkligen ser över vissa allt för återkommande ord, eller ord som inte passar för att beskriva materialet ifråga.
Det känns inte så rollspelsinspirerande och "reklamigt", på något sätt. Det känns mer som informationsbladet tillhörande ett halvdassigt brädspel, som monopol. Det babblas om papper efter papper efter papper... I det och det formatet.

Det vore bättre om det rätt och slätt utan krumbukter var:
- Det här finns (kort lista)
- Det utvecklar det och det, utöver grundboken.

Klart!
Mer koncis, mer professionell, tycker jag, kort och gott.

Big Marco

Läskig
Fast om man är hyperanalkorrekt så skall det väl egentligen bara den sista meningen i sista stycket i en punktlista ha en avslutande punkt?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Inte då ...

Inte om en eller flera av punkterna består av flera kompletta meningar. Då ska alla meningar ha punkt, annars ser det helt whack ut.

Krille

Super Moderator
Hyperanalkorrekthet, varierande grader av

Fast om man är hyperanalkorrekt så skall det väl egentligen bara den sista meningen i sista stycket i en punktlista ha en avslutande punkt?
Du är bara hyperanalhalvkorrekt. Mer hyperanalkorrekt är följande bruk:

<ul type="square">[*]Om punkterna är fullständiga meningar ska de skrivas med stor begynnelsebokstav och avslutas med punkt. Annars bör du använda liten begynnelsebokstav och bara avsluta den sista punkten i listan med punkt.
[*]Texten som inleder punktlistan avslutas med kolon om inte texten i punkterna är en direkt fortsättning på inledningen.[/list]

Big Marco

Läskig
Det enda jag reagerade på att det bara i en av punkterna görs försök till någon slags in-gamekänsla "av staten godkänt paper".

Jag skulle gärna se mer av det. Annars följer det ungefär samma faktastil som i bokens regeldelar, och det funkar. Jag föredrar visserligen ett mer lättsamt och stämningsfullt språk, men som sagt, det funkar.

Vi hade det först, men det blev för corny - nästa flåshurtigt. Nu finns det mer glimtar och antydningar om vad som är verkligt och fantasi (som att det är Arkivministeriet som ger ut personakterna). Men det är kul att du uppskattade det som finns kvar.

Big Marco

Läskig
De tilltänkta kunderna är ju inte i första hand såna som behöver fiskas in med asfräsig Wow! Pow!-text, de vet ju redan vad spelet går för och hurvida de saknar nån av de här sakerna. Tummen upp för funktionalism.

Det var det som var tanken - jag tror som du också att väldigt få köper Spelpaketet utan att veta vad Noir redan är.

Big Marco

Läskig
En fråga, förresten - på berättarskärmen och regelreferenserna/tabellerna där, har ni varit så smarta att ni har lagt in en sidhänvisning till sidan i regelboken där tabellen/regeln finns?

Ja och nej. På de ställer där jag bedömde det vara viktigt (dvs där det finns mer info) så finns det, annars inte. Men jag skall gå igenom det en vända till och se om vi kan förbättra den detaljen ytterligare.

Skippa att säga att framsidan pryds. Visa den istället.

Den kommer att visas på webben och liknande. Dock inte på arkivmappen då den valda formgivningen inte tillåter det.