Jag gjorde ett års praktik på en arbetsplats likt någon jag utbildar mig för.
Vi spelar agenter stationerade på en bas.
Några gånger i veckan har vi olika typer av uppdrag. Uppdragen är av några olika sorters karaktär. I vissa uppdrag kommer monstren till basen, i andra åker vi ut och söker upp dem.
Spelet går ut på att samla ideologi-poäng och sociala poäng.
Ju fler sociala poäng man har, desto lättare blir inledningen på framtida strider mot ett visst monster.
En del tycks mest spela för att samla så mycket sociala poäng som möjligt, men jag vill hellre sikta på ideologipoängen.
Min handledare, snart 30 levlingar gammal i branschen, verkade anse att ideologi-poängen kom efter hand. Samlade man bara tillräckligt många sociala poäng utan att gå ner till 0 i Ideologi så gick det automatiskt.
För att vinna ideologipoäng måste man först satsa sociala poäng, olika mycket beroende på hur svårt monstret är. När man bestämt hur mycket sociala poäng man satsar utför man sin attack. Om den lyckas beror på hur många sociala poäng som behövde satsas på just detta monster, vilket man inte alltid vet i förväg. Misslyckas attacken vinner man inga ideologipoäng och riskerar bli av med alla de satsade sociala poängen. Lyckas attacken vinner man ideologipoäng och sociala poäng kan justeras lite upp eller ner eller ligga kvar på samma nivå. Mängden ideologipoäng man vinner beror på ideologifärdigheterna och mängden förberedelsepoäng.
Man kan också välja att göra en social attack, där ett lyckat slag ger fler sociala poäng, men misslyckat inte gör så mycket skillnad.
I vissa uppdrag gäller "Instant battle". Då får man inte satsa några sociala poäng, utan gör en ideologi-attack direkt. En lyckad attack ger då både ideologi-poäng och sociala poäng.
En gång var jag och min handledare i ett stort episkt fältslag med massor av arméer. Då var det bara ideologi-poäng som räknades. Social-poängen avgjorde bara om man fick någon att sitta bredvid på lunchen.
När vi inte är på uppdrag kan man utföra förberedelser. Lyckade slag för förberedelser ger förberedelsepoäng, vilket i vissa strider är mer avgörande i än färdigheterna.
Utrustning är för det mesta viktigast under förberedelserna, men kan ersättas med färdigheter när man når högre levlar.
Går upp i level gör man vart tionde ideologi-poäng eller vart hundrade sociala poäng.