Krille
Super Moderator
Dogs in the Vineyard handlar ytterst om konflikter och hur långt man är villig att gå. Men måste konflikten just handla om mormoner, synd, demoner och Utah? Skulle man kunna hitta en annan central konflikt?
Så kom jag att tänka på Salute of the Jugger/Blood of Heroes, en gammal post-apokalyptisk Rutger Hauer-rulle.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F2fDrDpKYHw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/F2fDrDpKYHw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Den fungerar inte så mycket som en AW-setting, definitivt inte som en M:UA-setting, men kanske som en Dogs-setting? Den har trots allt samma grundläggande tema: främlingarna kommer till byn och rör till saker, varefter en uppgörelse inträffar. Uppgörelsen råkar bara vara en jugger-match snarare än en demonutdrivning eller allmän shootout. I så fall skulle vara dubbelt passande, med tanke på hundhuvudet som används som "boll" i spelet Jugger.
Rollpersonerna blir lite mindre av en auktoritet än i vanilj-DitV. De kommer till byn som utbölingar, och har inte mycket att säga till om (annat än "spela jugger mot oss och om ni förlorar ger ni oss mat och pengar; annars bränner vi ner hela byn och lever jävel"), och därför kommer trubbel att hitta dem (snarare än som i DitV, där de vänder på varenda sten för att hitta trubbel).
Det jag tänker mig som skulle behöva göras rent gelémässigt är väl att definiera jugger-matchen. Den kommer att bli otymplig för spelledaren när han ska hälla ut tjugotalet tärningar gånger fem jugger-spelare i hemma-laget, men annars så passar själva formatet på konflikten rätt bra för det taktiska spelet i jugger-matchen. Men otympligheten oroar mig. Hur löser man det?
Så kom jag att tänka på Salute of the Jugger/Blood of Heroes, en gammal post-apokalyptisk Rutger Hauer-rulle.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F2fDrDpKYHw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/F2fDrDpKYHw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Den fungerar inte så mycket som en AW-setting, definitivt inte som en M:UA-setting, men kanske som en Dogs-setting? Den har trots allt samma grundläggande tema: främlingarna kommer till byn och rör till saker, varefter en uppgörelse inträffar. Uppgörelsen råkar bara vara en jugger-match snarare än en demonutdrivning eller allmän shootout. I så fall skulle vara dubbelt passande, med tanke på hundhuvudet som används som "boll" i spelet Jugger.
Rollpersonerna blir lite mindre av en auktoritet än i vanilj-DitV. De kommer till byn som utbölingar, och har inte mycket att säga till om (annat än "spela jugger mot oss och om ni förlorar ger ni oss mat och pengar; annars bränner vi ner hela byn och lever jävel"), och därför kommer trubbel att hitta dem (snarare än som i DitV, där de vänder på varenda sten för att hitta trubbel).
Det jag tänker mig som skulle behöva göras rent gelémässigt är väl att definiera jugger-matchen. Den kommer att bli otymplig för spelledaren när han ska hälla ut tjugotalet tärningar gånger fem jugger-spelare i hemma-laget, men annars så passar själva formatet på konflikten rätt bra för det taktiska spelet i jugger-matchen. Men otympligheten oroar mig. Hur löser man det?