Nekromanti [Ditv-fundering] Dogs of the Jugger Field

Krille

Super Moderator
Dogs in the Vineyard handlar ytterst om konflikter och hur långt man är villig att gå. Men måste konflikten just handla om mormoner, synd, demoner och Utah? Skulle man kunna hitta en annan central konflikt?

Så kom jag att tänka på Salute of the Jugger/Blood of Heroes, en gammal post-apokalyptisk Rutger Hauer-rulle.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F2fDrDpKYHw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/F2fDrDpKYHw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Den fungerar inte så mycket som en AW-setting, definitivt inte som en M:UA-setting, men kanske som en Dogs-setting? Den har trots allt samma grundläggande tema: främlingarna kommer till byn och rör till saker, varefter en uppgörelse inträffar. Uppgörelsen råkar bara vara en jugger-match snarare än en demonutdrivning eller allmän shootout. I så fall skulle vara dubbelt passande, med tanke på hundhuvudet som används som "boll" i spelet Jugger.

Rollpersonerna blir lite mindre av en auktoritet än i vanilj-DitV. De kommer till byn som utbölingar, och har inte mycket att säga till om (annat än "spela jugger mot oss och om ni förlorar ger ni oss mat och pengar; annars bränner vi ner hela byn och lever jävel"), och därför kommer trubbel att hitta dem (snarare än som i DitV, där de vänder på varenda sten för att hitta trubbel).

Det jag tänker mig som skulle behöva göras rent gelémässigt är väl att definiera jugger-matchen. Den kommer att bli otymplig för spelledaren när han ska hälla ut tjugotalet tärningar gånger fem jugger-spelare i hemma-laget, men annars så passar själva formatet på konflikten rätt bra för det taktiska spelet i jugger-matchen. Men otympligheten oroar mig. Hur löser man det?

terje

xenomorf mystiker
Krille said:
Så kom jag att tänka på Salute of the Jugger/Blood of Heroes, en gammal post-apokalyptisk Rutger Hauer-rulle.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F2fDrDpKYHw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/F2fDrDpKYHw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Åh, Salute of the Juggers / Blood of Heroes är ju lätt en av de bästa post-apokalyptiska filmerna ever! :)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
fullständigt off topic men : något av de senare avsnitten av sharkbone podcasten handlade om hur man kan inspireras av filmen i rollspel.

Den är på modet igen? goda nyheter isf, det är en bra rulle.

Krille

Super Moderator
wilper said:
fullständigt off topic men : något av de senare avsnitten av sharkbone podcasten handlade om hur man kan inspireras av filmen i rollspel.

Den är på modet igen? goda nyheter isf, det är en bra rulle.
Den har väl aldrig varit av modet? Eller, tja, den har ju inte haft särskilt stor spridning någonsin. Den fick en liten renässans när den kom på DVD på nittitalet, och det finns en klase folk som spelar jugger live (med hundhuvuden i plast). Så det låter lite som en tillfällighet att fler än en person pratar om den samtidigt.

Mogger

Hipsteranka
Jag har inte sett filmen på 20år eller nått så jag minns den inte riktigt (mer än att jag gillade den), men vad är det för trubbel som dyker upp efter marcherna?

Krille

Super Moderator
Måns said:
Jag har inte sett filmen på 20år eller nått så jag minns den inte riktigt (mer än att jag gillade den), men vad är det för trubbel som dyker upp efter marcherna?
I filmen, inte så mycket. Ståryn handlar om hur Joan Chen lär sig spela jugger som quick för att komma ut ur fattigdomen i hembyn, och hur Rutger Hauers förflutna som elitjuggerspelare utslängd ur Staden kommer ikapp honom när laget försöker bli antaget att spela i Ligan i Staden, och är därför ett väldigt kort nerslag i juggerspelandets postapokalyptiska värld. Det mesta av trubblet som inträffar har mest med Rutger Hauers förflutna att göra och varför han driver omkring och spelar korpjugger i obygden efter att uppenbarligen ha varit elitspelare i Staden.

En del av filmens premiss är dock att juggerlag driver omkring i ödemarken och spelar för mat mot lokala byars hemmalag. Det framgår tydligt att matchen måhända är ett välkommet avbrott i byns vardag, men laget i sig ses mest som trubbel som väntar på att inträffa, och när matchen är över så vill man helst bli av med laget. Och därifrån är det rätt lätt att extrapolera.