Nekromanti Diverse Shadowrun-frågor

Eksem

Champion
1. Jag har inte riktigt förstått hur man köper Magic Foci i Shadowrun. "Rating", är det hur många tärningar man vill lägga till sin "Magic Pool" när man använder sitt Focus? Är det några andra kostnader man behöver betala? Det är den andra utgåvan av Shadowrun jag har...

2. När man ska in i ett system i The Matrix, kommer man in via en SAN-node om man "ringer" till systemet, och en I/O-node om man kopplar upp sig rent fysiskt mot typ en terminal i systemet?

3. Finns det några bra äventyrsmoduler värda att kolla in? Vilka? Och vart får man tag på dem?

rax

Swordsman
1. Jag har inte riktigt förstått hur man köper Magic Foci i Shadowrun. "Rating", är det hur många tärningar man vill lägga till sin "Magic Pool" när man använder sitt Focus? Är det några andra kostnader man behöver betala? Det är den andra utgåvan av Shadowrun jag har...
Rating är mkt riktigt antalet bonustärningar du får av att ha någon form av focus till ditt förfogande. Tärningarna läggs dock inte alltid direkt till din Magic Pool. När du köper en focus från utrustningslistan betalar du dels en kostnad i nuyen, t ex Rating x 105,000 för en Power Focus, dels en kostnad i Karma som anges på s. 137 i grundreglerna. För en Power Focus ligger detta på saftiga 5 x Rating.

Användningsområden och specifika regler för de olika typerna av focus står på s.137-138 i regelboken. En Power Focus adderar t ex sin Rating till magikerns Magic Rating (vanligtvis samma som grundegenskapen Magic), vilket gör att man kan använda besvärjelser med högre Force än vanligt utan att riskera skada. Dessutom så får man lika många tärningar extra i sin Magic Pool. Som synes är en Power Focus ytterst användbar, men kostar också därefter.

2. När man ska in i ett system i The Matrix, kommer man in via en SAN-node om man "ringer" till systemet, och en I/O-node om man kopplar upp sig rent fysiskt mot typ en terminal i systemet?
Faktum är... att jag är osäker. :gremblush: Det är toklänge sen jag spelade Shadowrun. En genomläsning av reglerna och jämförelse med en del äventyr verkar dock bekräfta din tolkning.

3. Finns det några bra äventyrsmoduler värda att kolla in? Vilka? Och vart får man tag på dem?
Harlequin och Harlequin's Back är två utmärkta äventyr (kampanjer, egentligen). Harlequin skickar spelarna kors och tvärs över världen på till synes orelaterade uppdrag innan de får träffa sin egentliga arbetsgivare. Harlequin's Back är en uppföljare som utspelar sig helt och hållet i andra dimensioner men ändå inte kräver att man är magiker. Båda två röjer en hel del om vad som ’egentligen‘ händer i världen.

Annars är de flesta äventyren ganska ordinära. Bottled Demon är dock ganska kul, och Mob War! är skoj men kräver en hel del arbete. Den är oerhört mycket fisktank - SL får info om vad som skett, vilka som är inblandade och ett troligt händelseförlopp. Annars består modulen bara av äventyrsuppslag som hänger ihop med bakgrundsstoryn - det är upp till SL att snickra färdiga äventyr. Sedan är det bara att släppa lös spelarna i soppan och se vad som händer. Var man får tag i dessa äventyr idag? Tyvärr, ingen aning. :gremfrown:

Hoppas detta var till hjälp ändå.

/Rax, forumsskugga :gremcool:

Eksem

Champion
Ja men då börjar det klarna lite... men då är det nästan hopplöst att skaffa ens en Spell Focus med en nyskapad figur om det inte är en Human Magician med Priority B på Resources?

Och fisktank rules! Jag ska leta runt lite.

Tack så mycket för hjälpen!

Staffan

Myrmidon
Jag har ett vagt minne av att man kan använda de poäng man köper spells för från början till att betala Karma-kostnaden på foci. Det är dock ett väldigt vagt minne, och kan mycket väl vara helt galet.

Honken

Hero

I enlighet med andra utgåvan är det så ja. I Tredje har de rakalt ändrat hur Matrix fungerar... Till det bättre förståss.

/Honken - Som har tagit upp och börjat spela Shadowrun igen!

Simon

Swashbuckler
Visst. Det är bara att konstatera att magiker ofta behöver sätta högt på Resources. Speciellt hermetiker som måste köpa bibliotek också.

S

Simon

Swashbuckler
"Rating", är det hur många tärningar man vill lägga till sin "Magic Pool" när man använder sitt Focus?

Förutom de upplysande svaren nedan kan jag tillägga att det finns anledning att inte lägga fokustärningarna på sin Magic Pool, utan direkt på det aktuella slaget. Antalet tärningar från Poolen man får lägga på ett färdighetsslag är ju begränsat till så många tärningar man har i färdigheten till att börja med. (Har man Sorcery 4 så får man bara lägga upp till fyra Magic Pool-tärningar.) Fokustärningarna får man addera utöver detta.

Vill jag minnas. Jag kan ha fel.

S