Nekromanti Djupimmersionistiskt manifest - vad bör vara med?

krank

Går ondskans ärenden
Bosse said:
Det som det handlar om här tror jag är att ta med sig/ta till sig små mängder information från sitt verkliga jag, för att förbättra spelglädjen. Troligen är man då snabbare tillbaka i djupimmersionen igen än om man måste gå helt ur stämningen och sedan tillbaka in igen som avbrott ger.
Alltså; allt jag menar är att det ska till nåt ganska extremt för att jag faktiskt ska gå så långt att jag medvetet tar med mig något in i karaktären på det sättet. Det krävs dessutom specifikt då att man tar med sig detta något utifrån, snarare än att man bestämmer sig för något medan man är "i rollspelandet". Det blir mer som att man mellan sessioner eller under en paus ploppar in ett par små hypnotiska meddelanden i ens rollpersons undermedvetna...

Sedan tycker jag ofta att det är en fråga om vilketn sorts karaktär man väljer att skapa. Skapar någon en karaktär som är en störig mobbare, ja då vet man att det kommer att bli problem. Då får man liksom köpa det, på nåt sätt.

Jag tar egentligen hellre att man avslutar kampanjen eller byter rollpersoner, än att man börjar hålla på med metanivån under spel. Så extremistisk är jag vad gäller djupimmersionen. Jag ser hellre att allt barkar åt helvete för att rollpersonerna inte kunde komma överrens än att de börjar tänka eller tala out of character, liksom.

Med andra ord, jag tror att blockeringar oftast skapas i och med skapandet av karaktären, och jag ser då hellre att blockeringarna får konsekvenser i spelvärlden än att jag som spelare måste sitta och pilla ur metaperspektiv. Karaktären har sitt eget liv, och det måste den liksom få ha... Men däremot måste det alltid finnas konsekvenser.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Djupimmersionistiskt manifest - vad bör vara m

krank said:
Alltså, jag tycker ju att starka känslomässiga situationer på intet sätt förutsätter en dramaturgisk struktur. Och med dramaturgisk struktur menar jag då i princip de där kurvorna och faserna EB har, typ.
Precis. Min poäng var att narrativismen ofta jobbar sig bort från dramaturgisk struktur, också. En dramaturgisk struktur finns med i vissa narrativistiska spel (My Life With Master, till exempel), men många arbetar sig bort från den (Dogs in the Vineyard, framför allt). Ron Edwards har, mig veterligen, aldrig brytt sig om det eller nämnt det överhuvudtaget.

Min poäng var bara att det finns mer gemensamt mellan narrativismen och djupimmersionismen än man kanske tror vid första ögonblicket. De strävar efter helt olika mål, men det finns en del likheter, också. Ett annat exempel är ju mängden narrativistiska spel som använder portaler (Polaris, The Committee for the Exploration of Mysteries, Lacuna och Tsiblitsi eller vad fan det nu heter är de jag kommer på på rak arm).

Egentligen är det här dock rent tekniskt sett en fråga om tekniker och hur man gör för att konstruera förutsättningar för djupimmersion, inte en fråga om djupimmersionismens natur.
Japp, och jag tror att vi har en del att lära av varandra här.

Jag väntar fortfarande på nåtslags kommentar på mitt senaste utkast...
Har inte tid, inte tid! :gremfrown:

krank

Går ondskans ärenden
Re: Djupimmersionistiskt manifest - vad bör vara m

Genesis said:
Precis. Min poäng var att narrativismen ofta jobbar sig bort från dramaturgisk struktur, också. En dramaturgisk struktur finns med i vissa narrativistiska spel (My Life With Master, till exempel), men många arbetar sig bort från den (Dogs in the Vineyard, framför allt). Ron Edwards har, mig veterligen, aldrig brytt sig om det eller nämnt det överhuvudtaget.
Det har jag faktiskt inte tänkt på, men du är mer insatt i såna där spel än vad jag är... Sedan är det väl för att jag hela tiden inbillar mig att narrativism skulle ha med "berättelsefokus" att göra, när det ju mer är fokus på att rollspelet ska vara "om" saker och ting....

krank

Går ondskans ärenden
Nytt, igen. Mindre ändringar:

* Mer om skillnaden mellan inlevelse och utlevelse.
* Lite terminologi
* Säkert nåt mer jag glömt.

Jag börjar fundera på att kalla det här 1.0 och släppa det som PDF (eller nåt) i egen tråd snart, om ingen tycker att nåt mer borde finnas med. Sedan kan jag sätta igång med de andra artiklarna - just nu ser det ut som en artikel om portaler, en om metasamtal, och kanske - om jag orkar - en om GNS-teorin och dess relativa värdelöshet i djupimmersionistiska sammanhang. Och varför The Big Model fortfarande kan ha viss relevans.

Attachments