Nekromanti Djupsvart, text och digitaltryck

Genesis

Ni dés ni maître
Jag sitter och pillar med layouten av Svart av kval och har lite huvudbry när det gäller mina svärtor. Eftersom wrnu bebos av hälften programmerare och hälften grafiker så tänkte jag fråga här. Tacksam för all hjälp ni kan bidra med.

Grejen är att jag har stora svarta ytor i boken och jag skriver ut den i färg. Många av bilderna har svart bakgrund och jag vill använda djupsvart/rich black för att få en schysst svärta. Jag har också satt spelexempel som vit text på svart bakgrund. Nå, jag har förstått att man inte ska ha djupsvart i brödtexten, för linjeringen blir inte perfekt och man får färgade kanter på bokstäverna. Då misstänker jag att samma sak gäller vit text på svart bakgrund, eller? Jag vill gärna ha djupsvart i de här rutorna, nämligen. Riskerar jag att få regnbågsfärgade bokstäver?

Grejen är ju att boken ska tryckas genom Lulu, som använder digitaltryck och inte offsettryck, så jag kan tänka mig att det inte funkar likadant. I min värld borde exaktheten i positionsmatchningen mellan olika bläck vara bättre i digitaltryck, men jag har inte koll. Någon som kan hjälpa mig med tips?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har tyvärr inget kunnande, men vill bara säga "Tack" för att du vill ha vit text på svart bakgrund. Mina ögon säger tack! :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Haha, det är dock bara exempeltexterna. Resten är satt med svart brödtext på vitt papper som vanligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Överhuvudtaget rekommenderar jag att du är försiktig med djupsvart. Problemet är nämligen att djupsvart tenderar att blöda. Vit text på djupsvart bakgrund innebär att texten kommer att bli svårläst; ÄNNU mer svårläst än denna rätt dåliga kombo är vanligtvis.

Tänk på att text generellt behöver förstärkas lite om man har ljust-på-mörkt. Genom att t.ex. göras större eller vara skriven i en sans serif eller så, tänker jag.

krank

Robert Jonsson said:
Mina ögon säger tack! :gremsmile:
Är det när du sitter i mörka rum med datorskärm du föredrar svart bakgrund och vit test, eller även i t.ex. tryck?

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Tänk på att text generellt behöver förstärkas lite om man har ljust-på-mörkt. Genom att t.ex. göras större eller vara skriven i en sans serif eller så, tänker jag.
Haha, jag skriver hela boken i sans serif (oh noes!). Men jag inser att jag kanske behöver tjocka till den.

Jag googlade lite och fick följande:

If you need small text knocked-out of a black background, make sure that it doesn’t include large amounts of cyan, magenta and yellow. If you do, the text will print blurred. This will happen because of ink-bleed and possible slight misalignment of printing plates. Even if digital print is used, this is still a problem and a cause of many printing mistakes.
Det låter oroande. Jag tror att jag tjockar texten lite, beställer hem ett provtryck och ser hur det ser ut.

Jag undrar om man kan sätta texten med en stroke i 100K-svart? Så att svärtan precis runt varje tecken saknar CMY. Djupsvärtan kan då få blöda in i det området utan att det gör något, men det kanske kommer att se helt mongo ut?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
krank said:
Överhuvudtaget rekommenderar jag att du är försiktig med djupsvart. Problemet är nämligen att djupsvart tenderar att blöda. Vit text på djupsvart bakgrund innebär att texten kommer att bli svårläst; ÄNNU mer svårläst än denna rätt dåliga kombo är vanligtvis.

eller fetstil.

krank

Genesis said:
Jag undrar om man kan sätta texten med en stroke i 100K-svart? Så att svärtan precis runt varje tecken saknar CMY. Djupsvärtan kan då få blöda in i det området utan att det gör något, men det kanske kommer att se helt mongo ut?
Ingen aning, faktiskt...

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
Jag har tyvärr inget kunnande, men vill bara säga "Tack" för att du vill ha vit text på svart bakgrund. Mina ögon säger tack! :gremsmile:
Och jag vill bara säga »Tack!» för att du trycker Svart av kval! :gremdrink: :heart:

Arfert

Facit
Använd inte "djupssvart" till brödtext, du ber om trubbel. Vid ev misspass kommer det bli svårläst. Sen ska man alltid vara försiktig med negtext, till exempel i bilder. Välja en grad och ett typsnitt som pallar med det.

Sen tycker jag att vit text mot svart bakgrund är svårläst och bör undvikas för längre textmängd.

Arfert

Facit
En sak till: Lulu har enligt uppgift ett flertal tryckerier de använder runt om i världen, och mig veterligen kan man inte välja vilket som konsument. Och tryckkvaliteten kan variera mellan dessa. Så samma bok kan se annorlunda ut beroende på var köparen finns.

Om du vet att du kommer trycka en viss upplaga och vill få ner priset, välj ett "svenskt" tryckeri du kan deala med. Du kan också ställa krav på kvaliteten, pappersval och sånt då.

Genesis

Ni dés ni maître
Genesis said:
Mer googlande ger den här artikeln: Playing Keepaway with Logos and Small Type. Precis det jag tänkte göra, även om jag snackar brödtext och han snackar logga, så jag jobbar på en ännu mindre skala. Men jag har ju fördelen att jag kör digitaltryck, så det är bara blödningen som är problem. Jag provar. Frågan är bara vilken bredd jag ska ha på min stroke. Räcker 1mm, tro?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank said:
Är det när du sitter i mörka rum med datorskärm du föredrar svart bakgrund och vit test, eller även i t.ex. tryck?
För datorskärmar föredrar jag svart bakgrund med vit text, eftersom det omvända ger mig huvudvärk (och lättare triggar min migrän). I tryck är det bara en estetiska smaksak. Jag tycker bara att det ser snyggt ut.

Genesis

Ni dés ni maître
Om du vet att du kommer trycka en viss upplaga och vill få ner priset, välj ett "svenskt" tryckeri du kan deala med. Du kan också ställa krav på kvaliteten, pappersval och sånt då.
Då måste jag å andra sidan sälja dem själv, eller höra av mig till återförsäljare och annat skitjobbigt. Nej, tack. Gällande upplagan så har Utpost sålts i 16 exemplar, tror jag, och det här spelet kommer nog inte att sälja lika bra. Det är inga jätteupplagor vi snackar om, liksom. :gremsmile:

Och i vilket fall som helst är jag inte beredd att betala pengar för att trycka upp mitt spel. Jag vill helst hålla pengar utanför min hobby, så jag är inte beredd att betala för illustrationer, layout eller tryck, och jag säljer till tryckkostnaden, så jag tjänar inget på försäljningen, heller. På det viset håller jag mitt bankkonto utanför.

Genesis

Ni dés ni maître
Arfert said:
Använd inte "djupssvart" till brödtext, du ber om trubbel. Vid ev misspass kommer det bli svårläst.
Men misspass är väl inte ett problem vid digitaltryck?

Sen ska man alltid vara försiktig med negtext, till exempel i bilder. Välja en grad och ett typsnitt som pallar med det.
Jag kör Helvetica Neue. Får se hur det går.

Sen tycker jag att vit text mot svart bakgrund är svårläst och bör undvikas för längre textmängd.
De flesta spelexemplen är ganska korta, men jag har ett utökat exempel som löper över en och en halv sida. Men som sagt, all regeltext är i vanlig brödtext med 100K-svart. Den här texten är mest i inforutaform.

Arfert

Facit
Misspass kan inträffa då färgerna inte läggs på samtidigt. Problemet är mindre dock. Och kör de inte en för tunn variant av H Neue så borde det funka.

Genesis

Ni dés ni maître
Arfert said:
Misspass kan inträffa då färgerna inte läggs på samtidigt. Problemet är mindre dock. Och kör de inte en för tunn variant av H Neue så borde det funka.
Det låter lovande. Tack för din expertis!

(Ibland måste man bryta mot god typografised för att det är tematiskt riktigt. spelet heter "Svart av kval, vit av lust" och illustrationerna har antingen vit bakgrund med ett svart element i eller svart bakgrund med ett vitt element i. Då kan jag inte låta bli att ha svart text på vit bakgrund för huvuddelen, men bryta av med boxar av vit text på svart bakgrund.)

Caligo

Swashbuckler
Jag tror djupsvart ger mer problem än fördelar. Vilken storlek på texten hade du tänkt?
För att få en svartare svart brukar man aldrig lägga in 100% av alla färger. Ofta räcker det med bara 40% cyan vilket ger en hel del extra svärta. Då är det även mindre risk för problem. Gul färg har jag nog aldrig lagt på - visserligen syns det knappt om det lite gul misspass men det blir heller inte så stor skillnad i svärta.

Observera att de flesta tryckerier har en maxgräns för hur mycket färg, som så att säga, "läggs på ett ställe". Om man har 100% av alla färger så blir det ju 400% färg. Oftast skall det vara max 240-280%

PS. Att köra med en linje på texten i endast 100% svart är inget att rekommendera. Dessutom kanske denna linje ändå trycks i fullsvart (det brukar ofta vara inställt att bl.a. svarta linjer trycks "över" andra färger och då blir det ändå fullsvart).

Litet viktigt citat från länken:
Unlike most color swatches, which knock out by default, the black swatch overprints by default, including all black strokes, fills, and text characters. The 100% process black appears as [Black] in the Swatches panel.

Genesis

Ni dés ni maître
Sum Caligini said:
Jag tror djupsvart ger mer problem än fördelar. Vilken storlek på texten hade du tänkt?
12 punkter.

För att få en svartare svart brukar man aldrig lägga in 100% av alla färger.
Gunej, det hade jag inte tänkt. Jag använder Photoshops standardsvart. Den är 75/68/67/90.

EDIT: Vilket visserligen blir 300%. Är det för mycket, menar du? Känns som att Adobe borde ha koll.

PS. Att köra med en linje i endast 100% svart är inget att rekommendera. Dessutom kanske denna linje ändå trycks i fullsvart (det brukar ofta vara inställt att bl.a. svarta linjer trycks "över" andra färger och då blir det ändå fullsvart).
Men återigen, gäller det verkligen för digitaltryck? Då skickas väl bara en bild till skrivaren, som printar ut den? Snubben på logga-design-bloggen verkade ju köra på den metoden med framgång.

Caligo

Swashbuckler
Genesis said:
Sum Caligini said:
För att få en svartare svart brukar man aldrig lägga in 100% av alla färger.
Gunej, det hade jag inte tänkt. Jag använder Photoshops standardsvart. Den är 75/68/67/90.

EDIT: Vilket visserligen blir 300%. Är det för mycket, menar du? Känns som att Adobe borde ha koll.
Skit i vad Photoshop "rekommenderar". Det låter som en bra fullsvart på exempelvis fotografier.
30/30/30/100 eller 40C/100K eller 40M/100K rekommenderar jag för fullsvarta plattor.

Angående linjerna och hur svart hanteras i inDesign - Här hittar du det mesta om "svart övertryck"/"black overprint" i InDesign:
http://help.adobe.com/en_US/indesign/cs/using/WSa285fff53dea4f8617383751001ea8cb3f-7038a.html